Seaclear och Linux

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
anti
Silvermedlem

Seaclear och Linux

Inlägg av anti » sön 02 nov 2008, 11:38

Är det någon som kör Seaclear under Linux och kan berätta hur det går?

bosseh
Diamantmedlem

Re: Seaclear och Linux

Inlägg av bosseh » mån 03 nov 2008, 00:07

Nja, nästan. Jag har testat SeaClear under Crossover på en Mac och det funkar. Crossover finns ju för Linux också.
Fugawi fick jag inte att fungera med Crossover.
Tänkte du köra Crossover elle Wine?

anti
Silvermedlem

Inlägg av anti » mån 03 nov 2008, 09:50

Vad jag förstått skulle Wine vara aktuellt, men,..jag är dåligt insatt i detta måste jag erkänna.
Jag hade tänkt byta ut det gamla strömslukande HP-åbäket till bärbar dator mot en Asus Eee inför nästa sommar och då
helst köra Linux på den.

Användarvisningsbild
AndersJ
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersJ » mån 03 nov 2008, 10:20

Seaclear går felfritt under Linux ubuntu x86/Wine hos mig när jag körde för något år sedan. Jag har inte provat Max OS X/Crossover men inser att jag ju enkelt skulle kunna prova det. Darwine tycks ju däremot ligga en bit fram i tiden.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 03 nov 2008, 10:36

Vilka vinster räknar ni med att få genom att köra en Linux och en Windowsemulator jämfört med att köra Windows XP direkt ?

(Min egen lösning är en Mini-ITX med 12V-nätagg (för att spara ström) med XP (för att slippa mecka).
Anders S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 03 nov 2008, 10:46

SeaClear verkar fungera bra med Linux/Wine och det verkar vara många som kör just Eee & Linux/Wine/SeaClear.
Det går att köra en hel del Windows program under Wine men det är också strul med vissa pgm. Har man fått igång det så brukar det inte bli problem sen heller.
Att sen Linux, Wine eller SeaClear är gratis gör inte saken sämre. Satsa på att köpa riktiga BSB-kort inte de nedladdningsbara ful-korten. Trots allt, korten kostar mindre än vad en XP-licens skulle kosta.

Jag testade Codeweavers Crossover eftersom de hade den goda smaken att under en dag dela ut gratis licenser.
Crossover är Wine men lite snyggare förpackat.
Följande pgm har jag fått att fungera:
SeaClear
JVComm32
Visual Passage Planner
DrDepth

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 03 nov 2008, 10:58

Anders S skrev:Vilka vinster räknar ni med att få genom att köra en Linux och en Windowsemulator jämfört med att köra Windows XP direkt ?

(Min egen lösning är en Mini-ITX med 12V-nätagg (för att spara ström) med XP (för att slippa mecka).
Licenskostnaden för XP kan vara en bra anledning.
Mindre virusrisk om datorn används till annat.
Återställning efter diskkrasch är enklare och snabbare.
Linux brukar hantera strömspar bättre.
Inga jättevinster alltså. Har man typ en ITX med XP som bara används för navigering finns oftast ingen större anledning att byta.

Användarvisningsbild
AndersJ
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersJ » mån 03 nov 2008, 11:08

Jag kör icke-windoze för att jag hatar hela upplägget med registret och alla DLL:er. Tycker också väldigt illa om den oheliga allians mellan MS, Intel och dator/minnestillverkarna som hela tiden ser till att vi förbrukar mer datorkraft och minne fast vi faktiskt inte skriver fortare nu än för några år sedan. Jag har gått den "långa vägen" från ABC80, CP/M, MSDOS 2.11, Win 3.XX, XP, ubuntu X86 men kör nu Mac OS X i en MacBook Pro för att ha samma miljö både på resa och kontoret. Jag har dock en ubuntumaskin i drift och det är nog det mest stabila jag någonsin haft. Fast det är en viss inlärningskurva, det ska villigt erkännas.

Liksom jag utan omsvep erkänner att jag har en XP-maskin för att köra diverse utilities för programmering av mikroprocessorer och sådant.

I båten kör jag i själva verket en Garmin-plotter, inte en chans att jag ens skulle försöka strömförsörja en laptop, vi elseglare får ju tänka oss för.... Men dessa små netbooks kan nog vara en möjlighet. Annars finns det mycket små och strömsnåla maskiner, se t ex http://www.fit-pc.com/. Vill man köra XP så är det väl OK.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 03 nov 2008, 23:35

bosseh skrev:Har man typ en ITX med XP som bara används för navigering finns oftast ingen större anledning att byta.
Det finns naturligtvis ingen anledning alls att byta till Linux och någon emulator om man redan har XP och kör en Windowsapplikation man är nöjd med, naturligtvis. Däremot kan man tänka sig att någon överlägsen navapplikation dyker upp och körs native på linux - då kan det vara en annan sak. Bättre filsystem (enkalare återställning) är väl ingen vinst i båten, och virusrisken - tja, surfar man på navdatorn? En diskkrasch i båten? AJ-AJ-AJ! (Man kan ha ett flashminne som förbredd slot-in backup om man väljer SSD till sitt system. Det går lättare på ett kompakt OS)

Annars är jag på samma linje som AndersJ (är det du som skriver i Vi Båtägare?) - att en plotter trots allt är mer robust och pålitlig. Men det är inte för att jag misslyckats med PC i båten, utan just för att sårbarheten är så uppenbar. Både-och kommer att bli mitt recept, just nu letar jag bara efter "den bästa kombinationen".
Anders S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 04 nov 2008, 01:09

Plotter till vardags och dator vid behov är en utmärkt lösning. Lägga upp rutter på datorn och enkelt föra över dem till plottern via kabel utan att behöva koppla om etc. Men också möjligheten att köra dubbelt, via kabeln fås GPS positionen så man kan se på datorn var man är. Vektor kort och head-up på plottern och BSB kort och nord upp på datorn osv. Ännu mer intressant med en "system-radar" man kan få bilden på båda ställena och navigatören kan göra seriös plottning på datorn.
Ang. återställning av backup. Det är inte helt snabbt och enkelt med XP, i synnerhet inte om hårdvaran byts ut. Kör man virtuellt tex Wine så finns hela Windows-grejset i en "bottle" bara att kopiera. Samma gäller även för Parallels mfl. Kopiera och lägg på en annan dator, eller ta in kopia innan man installerar något nytt, funkar det inte bra, släng kopian.
Detta kan ha viss betydelse om datorn är huvudnavigationssystemet som behöver återställs lite snabbt.
För de som köper typ Asus Eee kan det vara ide att behålla Linux.

Användarvisningsbild
BF!!
Platinamedlem

Inlägg av BF!! » tis 04 nov 2008, 11:32

(Strulade med inloggningen till detta forum, nytt password, aktivering m.m.....)

Kanske lite offtopic men ändå:
Ett tips om strömslukande Laptops i segelbåtar är att helt sonika ta bort det uppladdningsbara batteriet
och det gärna när 12V kabeln är ansluten. Jag testade detta i min pc i somras och kollade med en tångamperemeter och strömåtgången sjönk från ung 3,1 ampére till 1,4. Observera att då var pc-batteriet fulladdat till 100%. Alltså laddkretsen i pc'n måste fungera som värmekamin i stället för att behöva ladda och är en duktig strömförbrukare även om batteriet är fulladdat.

En annan sak jag läste om här är ev. kraschade hårddiskar ute på sjön (vilket är ytterst osannolikt) är att ha en smart backup på ett USB-minne med hyfsad storlek. Alltså installera en minimal backup på sitt USB minne och sedan starta upp operativet från denna genom att ändra i startup sekvensen i pc'ns setup och peka på USB-minnet istället för hårddisken. Jag har inte testat detta själv men har hört en del jobbarkollegor som har provat med lyckat resultat. Plus att uppstarten går mycket snabbare också.

/Lars
/Lars

VHF: SC7987
MMSID: 265578070

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 04 nov 2008, 12:47

Kraschade hårddiskar är inte helt ovanligt. Att kunna boota från USB-pinne är bra, det händer att diskens bootsektor (MBR) är skadad. Men för att få upp systemet så måste disken vara intakt i övrigt.
Ett linuxsystem kan både bootas och köras från CD/DVD/USB-pinne/minneskort, detta är en klar fördel.
Ska man ha en dator som huvudnavigerings-system så ska det helst vara en dator som bara används för detta. Vill man surfa mm bör göra det på en annan dator eller välja något som är säkrare än Windows typ Mac eller Linux.
De Windows-system som fungerar bra brukar hållas väl avskilda från yttervärlden. Likaså ska man vara extremt försiktig med uppdateringar och nyinstallationer.
Jag brukar likna ett Windows-system med en skallerorm. Rätt hanterad är den ganska ofarlig!

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

USB-pinnar har livslängd också

Inlägg av Seawolf » tis 04 nov 2008, 14:39

Detta är inte helt välkänt, men USB-pinnarna har ett bergänsat antal skrivcykler på sig innan de tröttnar. Stort visserligen, men i alla fall.
Moderna pinnar har någon slags rutin inbyggd som cirkulerar lagringsplatserna för filerna så att man sprider ut problemet. De flesta stora filer ligger ju still, så det är inte så mycket data som behöver flytta runt.

bosseh
Diamantmedlem

Re: USB-pinnar har livslängd också

Inlägg av bosseh » tis 04 nov 2008, 17:00

Seawolf skrev:Detta är inte helt välkänt, men USB-pinnarna har ett bergänsat antal skrivcykler på sig innan de tröttnar. Stort visserligen, men i alla fall.
Moderna pinnar har någon slags rutin inbyggd som cirkulerar lagringsplatserna för filerna så att man sprider ut problemet. De flesta stora filer ligger ju still, så det är inte så mycket data som behöver flytta runt.
Gäller även minneskort typ SD, CF mm.
Har man tex gjort en datorbaserad router med Compact Flash kort istället för disk så dör kortet med tiden eftersom datorn skriver på disk med jämna mellanrum.

spackel
Guldmedlem

Inlägg av spackel » tis 04 nov 2008, 18:07

Skriv svar