Hvordan ta av roret på wasa 30

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
klugg
Rookie

Hvordan ta av roret på wasa 30

Inlägg av klugg » sön 26 okt 2008, 22:48

Her er bilde av hjertestokken. Hvordan løsner jeg denne? Er de to ringene som muttere som er dradd til mot hverandre?

Bild

Kyrre

barry
Diamantmedlem

Re: Hvordan ta av roret på wasa 30

Inlägg av barry » mån 27 okt 2008, 10:44

Hej Kyrre,

jag antar att du inte har sålt din Wasa än eftersom du frågar? Hursomhelst, är båten på land är det väl bara att skruva loss och pröva? Om den är i vattnet skulle jag avvakta innan jag skruvar loss rodret!

På vår Wasa 30 ser infästningen av prylarna ovan däck lite annorlunda ut, förutom den mkt temporära distansen i gul plast så sitter det hela fast med två skruvar ovan däck. Dom håller ju iofs bara fast beslaget och bör väl inte ha så mkt med hjärtstocken att göra. Endera räcker det nog med muttrarna som du är inne på, alternativt sitter det någon kompletterande infästning inne i akterruffen och/eller mellan roder och skrov. Kan kika lite mer på hur det ser ut på vår båt och se om det kan vara till någon hjälp men det kan nog dröja lite. Akterruffen är annars mitt bästa tips, hela hjärtstocken är ju lätt åtkomlig därifrån.

Ett annat tips kan vara att fråga varvet (wasa@wasayachts.com) Dom nytillverkar roder till Wasa 30:an på beställning och lär kunna hjälpa till med det mesta.
Bilagor
roder.JPG

klugg
Rookie

Re: Hvordan ta av roret på wasa 30

Inlägg av klugg » mån 27 okt 2008, 21:06

Hei, og takk for svar. :) Nei den er ikke solgt. Nå ser det ut til at større båt får vente et tag. Jeg tenker å ta av roret når jeg blir løftet av kranbilen. Ellers får jeg det jo ikke helt av. Jeg får sende en mail til varvet. :)

Inni akterruffen er det bare gjennomføringsrøret tilgjengelig.

Kyrre

Skriv svar