Äntligen II
Äntligen II
HP 1030 i sjön
På söndag blir det provsegling
Blur är snabba som vanligt
http://www.blur.se/
Snart så...
På söndag blir det provsegling
Blur är snabba som vanligt
http://www.blur.se/
Snart så...
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå
Äntligen ligger HP:n på Råå
Re: Äntligen II
Nu får du snart byta din slogan...Håkan skrev:HP 1030 i sjön
På söndag blir det provsegling
Blur är snabba som vanligt
http://www.blur.se/
Snart så...
"HP1090 köpt, för tillfället båtägare
och förhoppningsvis mycke länge till... "
Lycka till med din nya båt, hoppas den skänker dig mycket glädje...
Svante
Re: Äntligen II
Tack
Ser du nåt litet grått blåsa förbi Halmstad i sommar är det vi
Hbg - Anholt - Gbg i en stark sydväst fixar man på en kafferast
(en rätt lång kafferast iofs... )
Ha det /
Ser du nåt litet grått blåsa förbi Halmstad i sommar är det vi
Hbg - Anholt - Gbg i en stark sydväst fixar man på en kafferast
(en rätt lång kafferast iofs... )
Ha det /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå
Äntligen ligger HP:n på Råå
Re: Äntligen II
Grattis.
Vad jag inte begriper är att man får en seglingsklar HP1030 för under millen!?
I pricip Bavariapriser, eller hur?
Men ändå är det en båt som tillverkas i små serier, i höglöneländer och med kvalitetsutrustning.
Och av bilderna att döma verkar den inredd med viss omsorg.
Vad är grejen?
Och varför finns inte en båt i liknande prisklass som motsvarar mina behov?
Jag tycker ni fathead-fartknuttar har det alldeles för bra!
Orättvist!
Vad jag inte begriper är att man får en seglingsklar HP1030 för under millen!?
I pricip Bavariapriser, eller hur?
Men ändå är det en båt som tillverkas i små serier, i höglöneländer och med kvalitetsutrustning.
Och av bilderna att döma verkar den inredd med viss omsorg.
Vad är grejen?
Och varför finns inte en båt i liknande prisklass som motsvarar mina behov?
Jag tycker ni fathead-fartknuttar har det alldeles för bra!
Orättvist!
Re: Äntligen II
En förklaring kan kanske ligga i vikten? Med 2,9 tons vikt kan man ju kosta på sig ett hyfsat kilopris uta natt det drar iväg för mycket.Eilean skrev:Grattis.
Vad jag inte begriper är att man får en seglingsklar HP1030 för under millen!?
I pricip Bavariapriser, eller hur?
Men ändå är det en båt som tillverkas i små serier, i höglöneländer och med kvalitetsutrustning.
Och av bilderna att döma verkar den inredd med viss omsorg.
Vad är grejen?
Håkan. STORT grattis till en fräck båt! Skall bli intressant att se vad den presterar på (snarae än i...) vattnet. Har den fått några mätetal ännu? Gissar på goda grunder att den kommer att kasa på bra i brant nedförsbacke (hård undanvind).
Lycka till!
//Niklas S
Lys~1,37
Re: Äntligen II
TackEilean skrev:Grattis.
Vad jag inte begriper är att man får en seglingsklar HP1030 för under millen!?
I pricip Bavariapriser, eller hur?
Men ändå är det en båt som tillverkas i små serier, i höglöneländer och med kvalitetsutrustning.
Och av bilderna att döma verkar den inredd med viss omsorg.
Vad är grejen?
Och varför finns inte en båt i liknande prisklass som motsvarar mina behov?
Jag tycker ni fathead-fartknuttar har det alldeles för bra!
Orättvist!
Jämför med bil och då är kanske vår HP1030 är en liten cab med nödsäte för barnen men till en rimlig peng
Du kör omkring i en husbil och de är minsann inte billiga...
Ha det /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå
Äntligen ligger HP:n på Råå
Re: Äntligen II
Tackcruisaren skrev:En förklaring kan kanske ligga i vikten? Med 2,9 tons vikt kan man ju kosta på sig ett hyfsat kilopris uta natt det drar iväg för mycket.Eilean skrev:Grattis.
Vad jag inte begriper är att man får en seglingsklar HP1030 för under millen!?
I pricip Bavariapriser, eller hur?
Men ändå är det en båt som tillverkas i små serier, i höglöneländer och med kvalitetsutrustning.
Och av bilderna att döma verkar den inredd med viss omsorg.
Vad är grejen?
Håkan. STORT grattis till en fräck båt! Skall bli intressant att se vad den presterar på (snarae än i...) vattnet. Har den fått några mätetal ännu? Gissar på goda grunder att den kommer att kasa på bra i brant nedförsbacke (hård undanvind).
Lycka till!
//Niklas S
Lys~1,37
Lystalet kommer bli alldeles för högt oavsett vad det blir...
Kommer det nära 1,30 är jag glad
Lång vattenlinje (9,50m), låg vikt (2,9 ton) och mycket segel (kryss 72m2, läns 185m2) är väl inget Lys-kommitéen tycker om
Vår båt kommer även att utrustas med spinnaker om det är så att vi blir straffade för mycket eller om vi tröttnar på gennaker...
Ha det /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå
Äntligen ligger HP:n på Råå
Re: Äntligen II
TackSWE54 skrev:Stort grattis Håkan!
Nu är detta inte vår båt utan en prototyp så ingen missförstod, vår kommer till våren
Mvh /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå
Äntligen ligger HP:n på Råå
Re: Äntligen II
I frågan om att få ner priset till "Bavarianivå" är det ju inte så obegripligt. De stora kostnaderna för tillverkningen är ju desamma, oavsett. Kölen kostar per kilo (lätt är bra) skrovmaterialet kostar per kilo (lätt är bra) riggen skall balansera en lätt båt (lätt är bra) osv osv. Antalet mantimmar till "färdig båt" i en HP1030 är antagligen färre än i en lika stor Bavaria. Mycket som finns i en Bav skall/vill man inte ens ha i en rejser. Sedan, tänk på att en Bav i samma (större, volymsmässigt) storlek kostar runt 700 papp, inte "strax under miljonen". Det räcker till en hel del.
Sedan lurar jag personligen på hur familjevänlig båten blir med en vikt på 3 ton och 75 kvm i krysstället. Det låter rätt "sportigt" i mina öron. Men Håkans ätteläggar får väl börja med grötfrukostar och litet styrketräning, kan jag tänka.... (Men, familjevänlig kan ju också vara ett rappt svar på den klassiska frågan " - pappa, pappa - när är vi framme?" ...)
Mycket nöje med nya båten! Den kommer att göra även de vindfattiga dagarna roliga och seglingsvänliga, det är jag säker på.
Sedan lurar jag personligen på hur familjevänlig båten blir med en vikt på 3 ton och 75 kvm i krysstället. Det låter rätt "sportigt" i mina öron. Men Håkans ätteläggar får väl börja med grötfrukostar och litet styrketräning, kan jag tänka.... (Men, familjevänlig kan ju också vara ett rappt svar på den klassiska frågan " - pappa, pappa - när är vi framme?" ...)
Mycket nöje med nya båten! Den kommer att göra även de vindfattiga dagarna roliga och seglingsvänliga, det är jag säker på.
Anders S
Re: Äntligen II
Visst är det såAnders S skrev:I frågan om att få ner priset till "Bavarianivå" är det ju inte så obegripligt. De stora kostnaderna för tillverkningen är ju desamma, oavsett. Kölen kostar per kilo (lätt är bra) skrovmaterialet kostar per kilo (lätt är bra) riggen skall balansera en lätt båt (lätt är bra) osv osv. Antalet mantimmar till "färdig båt" i en HP1030 är antagligen färre än i en lika stor Bavaria. Mycket som finns i en Bav skall/vill man inte ens ha i en rejser. Sedan, tänk på att en Bav i samma (större, volymsmässigt) storlek kostar runt 700 papp, inte "strax under miljonen". Det räcker till en hel del.
Jämför med vår förra båt Diva 399 som vägde 5 ton eller den Scanner 38 på 7 ton som vi hyrde eller en First 36.7 på 6 ton så behöver en 3 tons båt klenare tampar, mindre fendrar, lättare ankare etc etc så jag ser vår nya HP som en ren "sparbössa"
Min fru håller dock intemed om det...
Först av allt är jag (vi) genuint motoråkshatare och seglar så mycket det bara går, en timme för motor på semestern är en förlorar timme.Anders S skrev: Sedan lurar jag personligen på hur familjevänlig båten blir med en vikt på 3 ton och 75 kvm i krysstället. Det låter rätt "sportigt" i mina öron. Men Håkans ätteläggar får väl börja med grötfrukostar och litet styrketräning, kan jag tänka.... (Men, familjevänlig kan ju också vara ett rappt svar på den klassiska frågan " - pappa, pappa - när är vi framme?" ...)
Det är en annan sak till och från kappsegling...
Sen har jag försökt klura ut hur stabila båtar är och då skulle jag vilja klassa HP1030 nånstans emellan en X-99 och First 33.7 då den förvisso har mest segel men också mest rätande moment.
En X-99 med fock och två rev klarar det mesta och för säkerhets skull har vi beställt 3 rev...
Återigen tackAnders S skrev: Mycket nöje med nya båten! Den kommer att göra även de vindfattiga dagarna roliga och seglingsvänliga, det är jag säker på.
Det gäller som sagt att kunna segla i alla väder
Vem vill ha en tung trög pråm att släpa runt på
Det fick vi nog av förra sommaren då vi hyrde en Scanner 38...
Det jag är mest orolig för är om vi får plats...
Ha det /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå
Äntligen ligger HP:n på Råå
Re: Äntligen II
Sällar mig till kören, grattis alltså!
Visst är det speciellt med en alldeles ny båt. Men nog undrar jag om HP'n verkligen kommer att räcka till med tanke på att många i din besättning ju lär växa, om inte till antal, så till vikt och volym. Om några år kommer de att ta än större plats ... och vips vill de inte följa med, och då är hon helt plötsligt för stor ...
Olika är behoven, ibland tom för samma individ. Ännu en gång - grattis!
mvh Sven-Barry,
Dannemarken
Visst är det speciellt med en alldeles ny båt. Men nog undrar jag om HP'n verkligen kommer att räcka till med tanke på att många i din besättning ju lär växa, om inte till antal, så till vikt och volym. Om några år kommer de att ta än större plats ... och vips vill de inte följa med, och då är hon helt plötsligt för stor ...
Olika är behoven, ibland tom för samma individ. Ännu en gång - grattis!
mvh Sven-Barry,
Dannemarken
Re: Äntligen II
TackS-B A-son skrev:Sällar mig till kören, grattis alltså!
Visst är det speciellt med en alldeles ny båt. Men nog undrar jag om HP'n verkligen kommer att räcka till med tanke på att många i din besättning ju lär växa, om inte till antal, så till vikt och volym. Om några år kommer de att ta än större plats ... och vips vill de inte följa med, och då är hon helt plötsligt för stor ...
Olika är behoven, ibland tom för samma individ. Ännu en gång - grattis!
mvh Sven-Barry,
Dannemarken
Visst har vi våra tvivel...
Nu har vi köpt båten för en familj, inte för två som när vi sågs i somras?
Sen hoppas vi kunna ta med gäster en weekend men går inte det får de hyra egen båt...
Vi har hela tiden varit i valet och kvalet om vi skall satsa på en större båt typ First 36.7 men vi har hela tiden kommit in på vägen till en mindre båt.
Scanner 38 var ingen rolig båt, trög och jobbig att lägga till med i hård vind.
Divan kändes mindre men den har inte så många kojplatser
Sweline 36 känns ungefär som en First 36.7 men då blir det jobbigt att få upp spinnakern på 103m2
Vi får se vad vi tycker efter söndagen...
I värsta fall får vi byta båt.
De ritar ju på en 1230...
Ha det /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå
Äntligen ligger HP:n på Råå
Re: Äntligen II
Lägg gärna ut bilder på båt och inredning, sen när du fått den.