framåtriktade spridare?
-
jakob
framåtriktade spridare?
Jag har en kvartstonnare, Jasmine 25, masthead, och på den pekar spridarna ngt föröver. Jag har en riggbok som talar om att en masthead ska luta ngt akteröver, 1% vill jag minnas, men det är lögn att luta min mast så, eftersom spridarvanten drar masten framåt.
När jag går längs bryggan på klubben så är en absolut majoritet av spridarna riktade akteröver, men här och där finns en mast med framåtriktade spridare.
Finns det någon som har lust att förklara detta för mig?
Jakob
När jag går längs bryggan på klubben så är en absolut majoritet av spridarna riktade akteröver, men här och där finns en mast med framåtriktade spridare.
Finns det någon som har lust att förklara detta för mig?
Jakob
Två enkla förklaringar (utöver den som redan givits):
a) Mastfoten har kommit för långt bak. Detta kan inträffa om man har en justerbar mastfot.
b) Masten lutar framåt redan då man sträcker toppvanten. Det kan vara en följd av a) eller för mycket förstagsspänning, men när masten är \"fastlåst\" får spridarna den vinkel de får, beroende på masttoppens läge relativt toppvantets fäste.
En tredje, mer orimlig förklaring är att man använder fel vantfäste. Jag kollade en bild på en Jasmine 25, och det verkar nära på omöjligt att ta fel, dock så det skall vi kanske inte tro.
Vad göra: Lossa toppvanten litet, lossa förstaget litet, lossa inre förstag litet. Justera med undervanten tills masten står en aning bakåt (1 grad). Spänn inre förstag och undervant.
Spänn sedan akterstaget tills masten har en liten (obs, liten!) böjning bakåt, dvs en anings pilbågsform (syfta längs likrännan). En halv mastdiameter är absolut max. Det här gör man dels för att vara säker på att masten aldrig kan vrängas åt andra hållet, dels för att äta upp den buk som finns i storseglet, för bättre form. Justera med förstaget och akterstaget
Nu är det dags att sätta an toppvanten. Eftersom masten nu lutar bakåt \"av sig själv\" bör \"raka vägen\" för toppvantet till vantfästet innebära svagt bakåtriktade spridare. Detta accentuerar eventuellt mastböjen något litet. Spridarfästet i masten är förankrat i undervanten och inre förstag så det rör sig inte om du gjort rätt.
a) Mastfoten har kommit för långt bak. Detta kan inträffa om man har en justerbar mastfot.
b) Masten lutar framåt redan då man sträcker toppvanten. Det kan vara en följd av a) eller för mycket förstagsspänning, men när masten är \"fastlåst\" får spridarna den vinkel de får, beroende på masttoppens läge relativt toppvantets fäste.
En tredje, mer orimlig förklaring är att man använder fel vantfäste. Jag kollade en bild på en Jasmine 25, och det verkar nära på omöjligt att ta fel, dock så det skall vi kanske inte tro.
Vad göra: Lossa toppvanten litet, lossa förstaget litet, lossa inre förstag litet. Justera med undervanten tills masten står en aning bakåt (1 grad). Spänn inre förstag och undervant.
Spänn sedan akterstaget tills masten har en liten (obs, liten!) böjning bakåt, dvs en anings pilbågsform (syfta längs likrännan). En halv mastdiameter är absolut max. Det här gör man dels för att vara säker på att masten aldrig kan vrängas åt andra hållet, dels för att äta upp den buk som finns i storseglet, för bättre form. Justera med förstaget och akterstaget
Nu är det dags att sätta an toppvanten. Eftersom masten nu lutar bakåt \"av sig själv\" bör \"raka vägen\" för toppvantet till vantfästet innebära svagt bakåtriktade spridare. Detta accentuerar eventuellt mastböjen något litet. Spridarfästet i masten är förankrat i undervanten och inre förstag så det rör sig inte om du gjort rätt.
Anders S
-
jakob
framåtriktade spridare
Infästningen på masten gör att spridarna pekar framåt, för att få dem att peka bakåt måste jag ställa masten bakfram vilket antagligen skulle göra det besvärligt att sätta segel
. Men kanske pilbågen Anders S skrev om är förklaringen, eftersom jag kan trycka mastfot och -topp relativt mitten på masten. Nånstans har jag också läst att spridarna flyttades längre ner på senare versioner av Jasmine, och det är möjligt att spridarinfästningen i masten också justerades då? Min är byggd 75, och jag vet inte när förändringen gjordes, eller hur mycket spridarna sänktes.
Någon som vet?
Jakob
Någon som vet?
Jakob
-
jakob
framåtriktade spridare
Ooops! på bilderna av Jasmíne på Sailguides båtfakta verkar spridarna peka tvärs ut (mer eller mindre), och spridarna sitter framför allt betydligt längre ner än på min, på halva masthöjden. det kanske blir att flytta infästningar... får åka ner till klubben och titta...
Mvh Jakob
Mvh Jakob
Det är svårt att se på bilderna, men du har inget babystag eller främre undervant att ta hem på? Har du masthead med raka spridare borde det finnas tycker jag.
Besök gärna http://www.misil1.tk/
-
Gäst
Naturligtvis har ni redan tänkt på detta, men det kan vara så att spridarna har fått sig en smäll vid något tillfälle. Det som typiskt händer då är att popnitarna lossnar (de behöver inte lossna helt!) och beslaget böjs. Om det är som du säger att det är spridarna som styr vanten fel, och inte vice versa, så är den troligaste orsaken helt enkelt att masten har behandlats ovarsamt och infärstningarna har fått sig en smäll. Om det är spridarna som styr vanten fel så ser du ju ganska enkelt det genom att placera ögat mot vajern nere vid vantskruven och se om vajern går kortaste vägen eller inte...