IF=nybörjarbåt??

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
matsa

Inlägg av matsa » tor 09 jun 2005, 11:08

jo det håller jag med dej om. jag provade att segla med orginalseglen en gång förra året, men jag rev ner dom efter en kvart, för det var inte kul. sen åkte dom andra upp igen och orginalseglen såldes. båten är lite konstigt balanserad med orginalseglen. det hjälper väl en del att luta masten, men det är för liten segelyta. jag har köpt en öppen åxå som jag tänker fixa ett plant däck på, med öppningsbar bakdre del på, och ha som vinterbåt kommande vinter. inget regn eller snö i båten och inga genomföringar som kan frysa sönder. rejält tjockt skrov som pallar för lite is. sen tänkte jag hänga på en 3,9 archimedes luftkyld som inte heller kommer att frysa sönder. sen är det bara att hoppas på ett gäng fina vinterdagar, så man kan sopa av däcket å sticka ut./m

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 09 jun 2005, 11:11

matsa skrev:jag har ägt 34 olika båtar. så jag tror att jag har hyfsad koll på läget. bättre än dom flesta faktiskt. jag har ju en del att jämför med. betydligt mer än om man skulle ha suttit å harvat runt i en IF halva livet. :lol: :lol:
Kan det vara så att du förväxlar kvantitet och kvalitet?
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 09 jun 2005, 11:14

Calle C skrev:
Är det något fel med en sådan åsikt?

Calle
Tycker du att man får fara ut hur som helst när man får mothugg ?
Anders S

matsa

Inlägg av matsa » tor 09 jun 2005, 11:33

eeeeh? som gjort för missförstånd va? menar du att det är bättre att sitta å harva runt i en IF å bara va nöjd? ungefär lika dumt tycker jag som att köpa en saxofon, som visar sej stämma illa, men sen envisas med att behålla den och fortsätta att spela på den fast det låter skit. man har ju lite olika perioder i seglandet så varför kompromissa. det är väl bättre att byta till en båt som passar bra för dom behov man har just då. en minitonnare t.ex är ju skitkul att kappsegla med eller dra ut en helg med. men den är INTE kul att sitt å segla dygn i sträck på en 6 veckors semester. det brukar va svårt att få till nåt käk utan brännskaderisk pga båtens häftiga rörelser i sjön. kardanupphängning hjälper inte. sen måste man ju se till att inte ha för LITE segel uppe för då så tappar den smala kölen greppet i vattnet om farten blir för låg i förhållande till sjöförhållandena. å inte för mycket segel heller för den delen. så varför kompromissa?? ha fler båtar. det blir inte roligare för att båten är stor å fin. det blir roligare när man har rätt båt vid rätt tillfälle och så ska det ju vara ordning på grejorna,. bra segel , bra linor, rätt placerade råttor osv. putsen är mindre viktig. en välputsad båt med risiga grejor är bara kul så länge den ligger vid bryggan. vad var det du undrade anders????

matsa

Inlägg av matsa » tor 09 jun 2005, 11:41

anders s! jag glömde bort 2 båtar när jag räknade. bara så du vet :wink: /m

Calle C

Inlägg av Calle C » tor 09 jun 2005, 12:09

Hej Anders

Jag försöker se till fakta och sila bort skitsnacket.

Calle

Tomas
Erfaren medlem

IF-båt bra nybörjarbåt!

Inlägg av Tomas » tis 14 jun 2005, 22:21

Ägde och seglade en IF-båt under 13 år.
Det som inte är bra med den är att stödet för ryggen är obekvämt och att det är stökigt att hantera utombordare, ankare och roder på samma gång vid tilläggningar.
I övrigt en synnerligen välseglande, användbar och prisvärd båt som väl torde passa som nybörjarbåt.
Blir något undrande över allt negativt som skrivits om dess egenskaper i öppen sjö och hårt väder.
Dessutom undrar jag vilken båt i den storleken som inte uppvisar några svagheter under dom betingelser som beskrivits?
Må vara hur det vill med det, men inte är det väl en segling till Gotland som är det primära för en nybörjare?
För var inte själva grundfrågan om IF-båten var en bra nybörjarbåt?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 15 jun 2005, 20:23

Häng inte upp er på \"dåliga sjöegenskaper\". Dåligt är så relativt, och alla båtar är kompromisser. Här handlar det om att IF är våt(are) på kryss om man jämför med en modernare båt, som har mindre vikt och bredare och lättare skrov. En sådan är å andra sidan inte lika förlåtande, driver mer då lateralplanet är högt belastat (sakta i hamn t ex), kräver mer uppsikt, spårar inte lika bra etc etc. Likaså är akterskeppet inte så bärigt, och i hög fart dras en IF ner i aktern mer än en modern bredaktrad båt. En IF broachar å andra sidan \"aldrig\" som en bred båt lätt(are) gör.

IF är en fin segelbåt i de flesta lägen, men det finns ju också en del baksidor med sådant som är \"bra\".
Anders S

Stratego!

IF är OK för nybörjare!

Inlägg av Stratego! » fre 17 jun 2005, 07:52

Har genom åren kunnat jämföra en del båtar och vill ge en kommentar på IF:en. Allmänt finner jag IF båten som en bra nybörjarbåt dock är den ingen höjdare att manövrera i hamn med utombordare. Där krävs det lite erfarenhet av motorer och få stopp på båten (för tung för nybörjaren?).

Sjöegenskaperna? Jag förutsätter att inte nybörjaren seglar i 12 /msek och uppåt för där tycker jag Matsa har en poäng, blött som fan och kan skrämma en nybörjare upp på land. Hårdare akterlig vind där pendlarbåten oroligt och med den långa låga bommen, inget för en nybörjare!

I övrigt är båten billig, lätt att få reservdelar till, lätt att sälja igen.

Om jag skulle jämföra med en annan båt i samma prisläge som jag ägt Maxi 77 (samma pengar) skule jag nog hellre föreslå den som nybörjar båt.

Matsas Seacat är väl ett ännu bättre förslag, eller en Albin Viggen billiga båtar som man kan göra \"fel\" med.

Hampus Mattsson
Erfaren medlem

Misil II

Inlägg av Hampus Mattsson » fre 17 jun 2005, 10:18

Snegla lite på Misil II.
Den har alla de fördelar som tagits upp som nackdelar på IF.
Den har dessutom korsat Atlanten.

OBS Misil II är inte utan nackdelar :o

Hampus

Gäst

Re: Misil II

Inlägg av Gäst » fre 17 jun 2005, 17:11

Hampus Mattsson skrev:Snegla lite på Misil II.
Hampus
Bah! Som att inte IF har det..... ;-)

Nils Nobbing

Hampus Mattsson
Erfaren medlem

Sjävärdigheten.

Inlägg av Hampus Mattsson » fre 17 jun 2005, 17:49

Angående tidigare inlägg om sjövärdighet. Är en båt som tar mycket vatten över sittbrunnen och däck, och är svår att hålla sig kvar i verkligen sjövärdig? Bara för att den håller sig flytande eller? Det gör ju en planka också! :twisted:
Det finns en anledning till att de båtar som väljs till långfärd OFTAST är tunga och långkölade (går bra i sjön och kursstabila), med höga fribord (torra), liten sittbrunn (inte så mycket som kan fyllas med vatten) med stora självlänsar (rinner undan snabbt).

Mvh Hampus

Användarvisningsbild
Edward
Guldmedlem

Re: Misil II

Inlägg av Edward » fre 17 jun 2005, 18:03

Anonymous skrev:
Hampus Mattsson skrev:Snegla lite på Misil II.
Hampus
Bah! Som att inte IF har det..... ;-)

Nils Nobbing
Jag tror att det var i boken "Vatten över huvet" som det står talat om en polskflaggad världsomseglande Karlskrona Viggen som bokens författare stötte på i Rio de Janerio. 8)

asdsj
Platinamedlem

Inlägg av asdsj » tor 30 jun 2005, 21:24

Jag har haft en träfolka och den har en mycket härlig segelkänsla.
Jag upplevde den som mycket trygg.
Jag hade en stormsegeluppsätting till dn. Var ute i vindar med medelvind på 22 m/sek och den gick mycket fint. Blev lite blött förståss, men det är lite av tjusningen.
Som sagt mycket segelkänsla med folkbåt.
Titta på d som kommer med folkbåt och IF. Flera lägger till utan att ens använda motorn. Hade inga som helst problem att lägga till med motor heller.
Oerhört förbryllande att höra vissa inlägg. Alla jag känner som börjat med folkbåt (och det är många seglare som jort detta) talar fortfarande lyriskt om sin folkbåt.

Stefan

Skriv svar