Behandling av fuktskadad plywood?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Oz
Trogen medlem

Behandling av fuktskadad plywood?

Inlägg av Oz » fre 17 okt 2008, 14:35

Jag har lite läckage från mina fönster med regnvatten som droppat ner på plywood-inredningen och gett upphov till lätta fuktskador. Förutom att täta fönsterlisterna tänkte jag fräscha upp plywooden. Vad ska man behandla träet med? Olja? Lack?

Användarvisningsbild
pellew
Guldmedlem

Re: Behandling av fuktskadad plywood?

Inlägg av pellew » fre 17 okt 2008, 14:46

Hej,
Det enklaste är väl att använda samma ytbehandling som du har på resten av inredningen?
Dvs Om inredningen är oljad, så oljar du också.
Brukar inte bli så snyggt att blanda oljat och fernissat trä i inredningen. Det blir bl.a. olika lyster.

Hälsn
/Pelle

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 17 okt 2008, 19:35

Om plywooden är i skick, och bara skadad på ytan (missfärgad) kan det vara en ide att försöka bleka bort mörka fläckar med litet oxalsyra (blekmedel). Är faneret tjockt nog kan man försöka slipa, men ta det väldigt försiktigt. Kan du testa under en kojbotten (samma plywoodskiva, men under "synlig nivå), så gör det! Ibland är ytfaneret läskigt tunt, och då kan man inte göra något mekanisk åverkan (avverkning) alls. Lackar du, så tänk på att du kan nyansera genom att lacka flera lager eller genom att ha en liten doft av bets (pigment) i lacken. Oljar du, likadant. Men olja jämnar ut sig med tiden det också. Ny/omlackat ser ändå inte ut som solblekt/sliten lack, så ha rimliga krav - det jämnar ut sig med litet tid.
Anders S

Oz
Trogen medlem

Inlägg av Oz » lör 18 okt 2008, 00:34

Vattnet har hamnat på plywooden i kojbottnarna. Normalt är de ytorna täckta av dynor så kosmetiken är inte avgörande utan jag vill mest bättra på skicket och ge träet något slags skydd.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 18 okt 2008, 08:32

Oz skrev:Vattnet har hamnat på plywooden i kojbottnarna. Normalt är de ytorna täckta av dynor så kosmetiken är inte avgörande utan jag vill mest bättra på skicket och ge träet något slags skydd.
Men då så. Fritt fram :-) I min båt är kojbottnarna målade, med vit härdlack. Det är lättstädat och robust.
Anders S

Skriv svar