Hej!
1) var båten ligger
2) vilken bottenfärg som använts
3) om båten använts mycket eller legat vid bryggan länge
4) övriga relevanta faktorer (t.ex. en västkustbåt som seglat 4 veckor i Göta Kanal och Östersjön, eller om den ambitiöse skepparn skrubbat botten en gång i veckan)
5) hur såg botten ut
1. Båten ligger i St Anna skärgård, Östergötland
2. EcoMarine - Neptune Formula
3. Nästan varje helg sedan sjösättning (slutet av april) till upptagning i början av oktober. 4 veckors semestersegling i juli-aug.
4. Skrubbat/borstat botten innan RM för Rival 22.
5. Vid upptagningen så fanns det ett lager (ganska tjockt med slemm) men det gick väldigt lätt bort med högtryckstvätten. Jag fick knappt ingen bottenfärg kvar efter tvätten.
Sumering:
++++ Plus
En väldigt trevlig färg att jobba med, luktade skogsdoft och var väldigt lätt att ta bort från händer m m.
Jag lade på två lager + ett tredje vid slitageställen.
En enligt uppgifter miljö-bottenfärg.
-----Minus
Det gick åt mera färg en vad som var beräknat: Dyrare än te x Mille Light som jag har använt tidigare.
Enligt tillverkaren så skulle det bildas ett skyddande syrefritt lager-skyddshinna där det inte skulle växa. Detta lager skulle sedan vid segling släppa helt för att sedan vid stillaliggande bildas ett nytt lager.
Ehhhhhhhhhh......Jag dök åtskilliga gånger för att kolla detta och så blev inte fallet. Istället seglade man omkring med ett ganska tjock-ojämnt slemlager som med största sannolikhet tar av farten.
Seglade RM i somras och kom då i kontakt med en annan seglare som sade " det är som att segla med en wettex-duk under båten". Refererade till det slemlager som bildas och som inte släpper. Han hade slippat ner sin färg innan och lagt på en annan färg. Detta är ju kul att höra innan RM-et började.
Ja..Ja..tänker väl ni...hm skyll dig själv!! Men man vill ju gärna vara så miljövänlig som möjligt och det hade ju varit himla kul om det hade gått bra och kunna säga att man seglar med en miljöfärg och man slår de båtar som har renrakad botten med någon "väst-kustfärg".
I jämförelse med Mille Lighten som jag använt tidigare så blev det inte lika mycket slem med den men man fick ändå vara under och borsta båten inför kappseglingar. Då undrar man ju hur "miljövänligt" det är att borsta av ett lager med färg ute i skärgården istället för att ha en hård-kopparfärg som inte fäller av och som man ej behöver borsta. Saknar verkligen gamla VC-17 i det syftet.
Undrar egentligen vilken av dessa färger som var/är bäst för miljön?? En porlerande färg som fäller av precis överallt i skärgården och som man får borsta om man vill känna sig lite med i matchen vid kappseglingar...eller en hård/fast "gift-färg" som sitter kvar och som man ej behöver borsta.
Det bästa vore väl att i klubben ha en slamkrypare och sedan bara köra med epoxi-botten och ta upp och tvätta med jämna mellanrum, men det är ju bara ett önsketänkande!!
Det är bara att ta nya tag inför nästa år och fundera på vad man skall ha för bottenfärg under sin båt.
Hälsningar //Putte