Osmos
Osmos
Fick häromdagen höra ett påstående, som förvånade mig. Eller så har jag missat något totalt. Nämligen att båtar från norra delarna av landet (ostkusten) sällan eller aldrig drabbas av osmos. Trots eventuell brist på vattenblockerande grundfärg under racingfärgen. Vore glad om någon kunnig kan kommentera eller omkullkasta påståendet.
-
Gäst
Ju varmare vattnet är desto mer sannolit är det att båten stannar i vattnet året runt vilket ökar risken för osmos! Ju saltare vattnet är desto säkrare då vattnet diffunderar från en låg koncentration till den högre koncentrationen. Skrovet drar alltid lite fukt och gelcoaten är ingen 100% ig skydd mot fukt (om det överhuvudtaget finns) men efter all information som färgtillverkarna och reparationsvarv utger så blir man lätt nervös 
MVH, Mark
MVH, Mark
-
daniel
osmos
Hej! Jag drabbades av osmos för några år sedan och sökte råd överallt och läste mycket om det. Något som jag läste var att båtar i medelhavet och andra varma orter drabbades mycket hårt av osmos och det var för att de låg i vattnet jämt och aldrig fick torka ur samt för det varma klimatet. Alla kemiska reaktioner går snabbare ju varmare det är.
Sedan kan det vara olika på båtar hur de drabbas. En sida av båten kan drabba mer än den andra beronde på hur den är byggd och hur förhållandena har varit därden har legat i vatten.
Jag tycker att inlägget av Mark stämmer ganska bra. Men sedan är det många som förstorar problemet med osmos \"böldpest\". Det är jobbigt att få bort men det brukar sällan vara några akuta åtgärder som behövs.
Sedan kan det vara olika på båtar hur de drabbas. En sida av båten kan drabba mer än den andra beronde på hur den är byggd och hur förhållandena har varit därden har legat i vatten.
Jag tycker att inlägget av Mark stämmer ganska bra. Men sedan är det många som förstorar problemet med osmos \"böldpest\". Det är jobbigt att få bort men det brukar sällan vara några akuta åtgärder som behövs.