Blocket... nu slumpas de nya Bavariorna bort..
Re: Blocket... nu slumpas de nya Bavariorna bort..
Inte har väl folk mindre tid till segling nu än förr? Semesterna har ju inte krympt såvitt jag vet. Att man sedan lägger den på annat har ju mer med disponering att göra.
Mvh Niklas
Mvh Niklas
Vad menar du egentligen? Menar du på fullt allvar att en 4-6 km/h, (om vi nu undantar flerskrovarna) i hastighetsökning skulle göra hela skillnaden för hur lång semester man tillbringar på sjön?Svante skrev:
Folk vill nog segla snabbt i stället för att bo - tiden finns inte i vårt samhälle för flera veckor på sjön/havet...
Svante
Troligen ju snabbare båt desto kortare tid med familjen på semestern.Cthulu skrev:Vad menar du egentligen? Menar du på fullt allvar att en 4-6 km/h, (om vi nu undantar flerskrovarna) i hastighetsökning skulle göra hela skillnaden för hur lång semester man tillbringar på sjön?Svante skrev:
Folk vill nog segla snabbt i stället för att bo - tiden finns inte i vårt samhälle för flera veckor på sjön/havet...
Svante
Finns ganska många prestandacruisers i segmentet 9-11 meter som marknadsförs som snabbseglare som man bor komfortabelt i. Ett sätt att ha båt som tilltalar mig, i mitt fall så tävlar vi lika mycket som relaxar, även om det är på väldigt låg nivå. Kanske man är hemmablind och bara kollar på det man har intresse av... kanske inte...
Dehler 34 - marknadsförs som prestandacruiser som hävdar sig bra på tävlingar.
HP 1030
Finnflyer 32 Cr/Rc
Beneteau First programmet - inget nytt koncept iofs.
Jeaneau Sunfast 3200 - spännande nyhet.
http://www.sunfast3200.com/index.php?lang=gb
Tarac - Håkan Södergrens senaste skapelse.
Arcona 355
X-34 performencecruiser
Ett axplock, finns många till...
Hittar däremot ingen modell i segmentet som marknadsförs som mysig, långsam och trevlig med skutkaraktär. Kanske letar på fel ställe.
Svante
Dehler 34 - marknadsförs som prestandacruiser som hävdar sig bra på tävlingar.
HP 1030
Finnflyer 32 Cr/Rc
Beneteau First programmet - inget nytt koncept iofs.
Jeaneau Sunfast 3200 - spännande nyhet.
http://www.sunfast3200.com/index.php?lang=gb
Tarac - Håkan Södergrens senaste skapelse.
Arcona 355
X-34 performencecruiser
Ett axplock, finns många till...
Hittar däremot ingen modell i segmentet som marknadsförs som mysig, långsam och trevlig med skutkaraktär. Kanske letar på fel ställe.
Svante
Det är väl bara att titta på HR:s program så har du mysbåten med trålarprestanda. Till 3x priset av konkurrenterna som extra feature.
Svante; Man skall inte gå efter vad det ser ut som eller vad det låter som, utan vad det är. Att använda ordet prestandabåt om en farkost som endast i undantagsfall når högre hastighet än en äldre dam på cykel, skall vi säga "konstigt"?
Problemet är ju delvis också att våra bisarra normer för "relativt snabbt" skapar den rätt märkliga uppfattningen att en båt med Lys 1.05 är "långsam" medan en båt med Lys 1.15 är "snabb". Det betyder i praktiken att man är några minuter snabbare per seglad timme, en hastighetsskillnad som rimligen inte har någon praktisk betydelse. I synnerhet inte om man inte kan nyttja prestandavinsten till att vinna tävlingar med.
Det har förstås inte med Bavariaförsäljningen att göra.
Mr Q; Var inte det förr i tiden? Numera brukar man inte höra att orustbyggena är direkt långsamma. (Men i min värld är de ju ändå långsamma som alla segelbåtar, rent objektivt).
Problemet är ju delvis också att våra bisarra normer för "relativt snabbt" skapar den rätt märkliga uppfattningen att en båt med Lys 1.05 är "långsam" medan en båt med Lys 1.15 är "snabb". Det betyder i praktiken att man är några minuter snabbare per seglad timme, en hastighetsskillnad som rimligen inte har någon praktisk betydelse. I synnerhet inte om man inte kan nyttja prestandavinsten till att vinna tävlingar med.
Det har förstås inte med Bavariaförsäljningen att göra.
Mr Q; Var inte det förr i tiden? Numera brukar man inte höra att orustbyggena är direkt långsamma. (Men i min värld är de ju ändå långsamma som alla segelbåtar, rent objektivt).
Anders S
Rent matematiskt kan man tycka att det inte spelar någon större roll, mindre än 10% skillnad som det är. Men upplevelsen av fartskillnad kan ibland vara ganska stor (säger jag som har en häck med 1.08 i LYSProblemet är ju delvis också att våra bisarra normer för "relativt snabbt" skapar den rätt märkliga uppfattningen att en båt med Lys 1.05 är "långsam" medan en båt med Lys 1.15 är "snabb". Det betyder i praktiken att man är några minuter snabbare per seglad timme, en hastighetsskillnad som rimligen inte har någon praktisk betydelse.
Om man t.ex. går på samma bog under en lång sträcka, med 5-6 knops fart. Då betyder denna skillnad att den snabbare båten går från att vara 250 meter bakom dig, till att vara ikapp, på 15 minuter. Det känns som en ganska stor skillnad, även om det inte är det. Skillnaden kan ju också förstärkas av att olika båtar är relativt sett olika snabba på olika bogar och vindhastigheter.
Hälsningar
Tommy
Jag håller med om den subjektiva upplevelsen, absolut. Segla jolle, och den upplevelsen blir ännu tydligare - en rätt låg absolut hastighet, på (i, ibland) vattnet känns snabbare, roligare och mer spännande än samma hastighet med en snurrebåt. Så är det bara.Tommy skrev:Rent matematiskt kan man tycka att det inte spelar någon större roll, mindre än 10% skillnad som det är. Men upplevelsen av fartskillnad kan ibland vara ganska stor (säger jag som har en häck med 1.08 i LYS)
Om man t.ex. går på samma bog under en lång sträcka, med 5-6 knops fart. Då betyder denna skillnad att den snabbare båten går från att vara 250 meter bakom dig, till att vara ikapp, på 15 minuter. Det känns som en ganska stor skillnad, även om det inte är det. Skillnaden kan ju också förstärkas av att olika båtar är relativt sett olika snabba på olika bogar och vindhastigheter.
Hälsningar
Tommy
Men att snabbare båtar skall ge mer tid till segling i en stressad värld är säljsnack, inte något objektivt. I stället tror jag att en ny, snabb båt för en mille skapar stress och ångest i sig (eller är det "bara pengar"?), speciellt om den används tre timmar 10-12 torsdagskvällar per år och sedan kanske inte mer. Jag har ju både-och (heffaklump och en gammal starbåt), men det är ju heller inte så att vårdtid och skötsel av flera båtar är utan betydelse även om investeringen i en avlagd racer kan vara mycket beskedlig.
Men Bavaria säljs antagligen inte till de som söker den ultimata seglingsupplevelsen, utan till de som tycker att en bra bobåt som seglar anständigt i semesterväder är det bättre valet. Den gruppen verkar rätt stor.
Sagt om sportbilar: "All tid man sparar på att de går fortare förloras då man kliver i och ur." Trots det brukar de väcka "vill-ha"-känslor...
Anders S
Okay, har faktiskt inte kollat på deras modellprogram. Dom säger inte power, prestanda, sportseglare i någon mening.Mr Q skrev:Det är väl bara att titta på HR:s program så har du mysbåten med trålarprestanda. Till 3x priset av konkurrenterna som extra feature.
Dom säger "välseglande och snabb" men deras säljarsnack innefattar mest inredning och kvalitet.
Man blir väl som sagt hemmablind.
På våra tisdagsseglingar, en relativt kort bana (c:a 1 dryg timmes segling) med omvänt lys så startar en av båtarna (J133) ungefär en halvtimme efter den första båten!!! Det är ju inte den verkliga hastgheten relativt motorbåtar och annat motordrivet krafs
Oj- det spårade visst ur... hrmmm kanske dom säljer Bavarierna för att köpa sig en prestandaseglare
Svante
Utan att påstå att du på något sätt har fel undrar jag vart du vill komma, eller vad du vill visa?Svante skrev:Okay, har faktiskt inte kollat på deras modellprogram. Dom säger inte power, prestanda, sportseglare i någon mening.Mr Q skrev:Det är väl bara att titta på HR:s program så har du mysbåten med trålarprestanda. Till 3x priset av konkurrenterna som extra feature.
Dom säger "välseglande och snabb" men deras säljarsnack innefattar mest inredning och kvalitet.
Man blir väl som sagt hemmablind.![]()
På våra tisdagsseglingar, en relativt kort bana (c:a 1 dryg timmes segling) med omvänt lys så startar en av båtarna (J133) ungefär en halvtimme efter den första båten!!! Det är ju inte den verkliga hastgheten relativt motorbåtar och annat motordrivet krafs, utan skillnaden mellan jämförbara segelbåtar man säger pråm och prestandaseglare. En i mina ögon bra seglare kommer aven i svaga vindar upp i bra hastigheter. De flesta leverantörer har prestandaseglare i 31-34 fots segmentet som hämtar inspiration från racingen. Likt på bilmarknaden där flera smarta lösningar kommer ursprungligen från bilracing.
Oj- det spårade visst ur... hrmmm kanske dom säljer Bavarierna för att köpa sig en prestandaseglare![]()
![]()
Svante
Att de segelbåtskonsumenter som sätter andra egenskaper än fart i främsta rummet är ett utdöende släkte?
Eller att de varv som inte, eller ännu inte, producerar "prestandaseglare" är illa ute?
Det är möjligt att du har rätt.
Men som intressent av långfärdssegling i dess mer grundläggande form är jag i sådant fall bekymrad över utvecklingen och undrar vart den är på väg.
Medan urvalet av prestandorienterade båtar breder ut sig och marknadsförs hårt, syns urvalet långfärdsbåtar minska i motsvarande takt, se exempelvis utvecklingen hos de klassika varven på Orust som byggde långfärdsbåtar förr.
Min undran är - är detta verkligen ett utslag av marknadens krav?
Eller är det producenterna som styr marknaden i den riktningen? Delvis för att förnya båtbeståndet, delvis för att förhoppningsvis fånga in nya målgrupper.
Utifrån mina behov är jag oroad - skall utbudet polariseras i den meningen att man tvingas välja mellan Bavarialiknande båtar som varken är särkilt snabba eller lämpade för långfärd och snarast är ett slags flytande sommarnöje och mellan prestandabåtar som iofs är snabba under rätt förhållanden men å andra sidan inte heller är lämpade för långfärd.
Men som sagt - jag kanske är en gammal dinosaur och representerar en spillra vars tid är utmätt...
-
bassace
Hänger du verkligen med vad som händer? Sedan slutet på 80-talet har alla nya HR-båtar ritats av German Frers som verkligen inte är känd för att släppa ifrån sig båtar med "trålarprestanda" ...?Mr Q skrev:Det är väl bara att titta på HR:s program så har du mysbåten med trålarprestanda. Till 3x priset av konkurrenterna som extra feature.
I nu aktuella modellprogrammet har de minsta fäljande LYS:
HR31 1,14
HR342 1,22
HR37 1,23
Sen har vi nya HR372 som precis visats och nog är den mest prestandaorienterade HR någonsin ...
Under diskussioner kommer man ibland till insikt och blir klokare... lite pratsugen bara - nu när höstmörkret sänker sig. mastade av igårEilean skrev: Utan att påstå att du på något sätt har fel undrar jag vart du vill komma, eller vad du vill visa?
Om du menar att långfärdseglare är lika med "skuta" så tror jag att den marknaden borde vara relativt mättad.
Däremot tror jag att det sedan länge nästan omöjliga konceptet racer/cruiser börjar bli riktigt bra. Med alla nya material kan man bygga en lätt och snabb båt med trevlig inredning (FinnFlyer 32 Rc/Cr tex.) och jag tror det konceptet tilltalar många. Snarare det än att tillverkarna vill styra/påverka vad vi vill ha.
Sen tror jag du har rätt när du säger ...
"Delvis för att förnya båtbeståndet, delvis för att förhoppningsvis fånga in nya målgrupper."
Svante
Detta tilltalar mig och är en väldigt viktig fråga när det gäller båtvalSvante skrev: En i mina ögon bra seglare kommer aven i svaga vindar upp i bra hastigheter.
Svante
Hur många båtar seglar (kryssar?) i 3m/s?
Hur många gör det i 2m/s eller kanske 1m/s???
Skillanden mellan en prestandabåt och en familjebåt kan ju då bli oändlig
Den ene seglar och den andre ligger antingen still eller går för motor...
När vi bestämde oss för båt gällde det att hitta en båt som kan segla i 2-10m/s utan problem med familjen
Att köpa en båt som man är tvungen att gå för motor med för att det blåser för lite är inte kul.
Likaså att ha en båt som man inte får upp undanvindsseglen bara för att det blåser för mycket är inte bättre det...
Vid kappsegling är det ju en helt annan sak
Bara för att lägga mitt strå till stacken i denna förvirrade tråd...
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå

Äntligen ligger HP:n på Råå
Innan jag kan tycka något mer (också litet pratsugen, fast vi sticker nog ut för helgen ikväll eller tidigt i morgon) så skulle jag vilja veta vad du menar med "skuta".Svante skrev:Eilean skrev: Om du menar att långfärdseglare är lika med "skuta" så tror jag att den marknaden borde vara relativt mättad.
Svante
Om man lyfter blicken en aning ovan forumet och olika segelbåtsmodellers olika kvaliteter kan man möjligen förklara det observerade med
- Sverige och världen är inne i en ekonomisk kris. Orsaken till denna kris kan vi lämna därhän - det har inte med segelbåtar att göra. Just idag ser vi inte slutet på detta än.
- En effekt av krisen är att bla bolån blir dyrare. Även lån på båtar ökar sannolikt.
- Många nya båtar är helt eller delvis finansierade gnm lån. (Alternativ)kostnaden för att ha båt har därför ökat. Samtidigt som andra kostnader ökar (nämnda bolån men även ev lån på bil etc.)
- Samtidigt som man ser sparade medel (i tex fonder) sjunker drastiskt.
- Många människor har av dessa orsaker väldigt mycket sämre likviditet - eller tror sig ha det.
- Allt detta leder till att man gör sig av med olika nyinköpta grejer - men också behåller gamla pryttlar längre. Detta slår rakt över alla branscher. Nybilsförsäljningen har rasat, renovering av kök skjuts på framtiden, man slänger mindre på soptippen.
När det då gäller Bavaria?
- Eftersom det är Bavariabåtar som är överrepresenterade (vadärdetnu 30%, 40%... kanske 70%) vid all nyförsäljning av segelbåtar i Sverige är det väl fullt naturligt att dessa båtar även är överrepresenterade vid försäljning?
- Äldre båtar som mer eller mindre är avbetalda behåller man (i högre utsträckning).
Är detta så himla märkligt?
- Sverige och världen är inne i en ekonomisk kris. Orsaken till denna kris kan vi lämna därhän - det har inte med segelbåtar att göra. Just idag ser vi inte slutet på detta än.
- En effekt av krisen är att bla bolån blir dyrare. Även lån på båtar ökar sannolikt.
- Många nya båtar är helt eller delvis finansierade gnm lån. (Alternativ)kostnaden för att ha båt har därför ökat. Samtidigt som andra kostnader ökar (nämnda bolån men även ev lån på bil etc.)
- Samtidigt som man ser sparade medel (i tex fonder) sjunker drastiskt.
- Många människor har av dessa orsaker väldigt mycket sämre likviditet - eller tror sig ha det.
- Allt detta leder till att man gör sig av med olika nyinköpta grejer - men också behåller gamla pryttlar längre. Detta slår rakt över alla branscher. Nybilsförsäljningen har rasat, renovering av kök skjuts på framtiden, man slänger mindre på soptippen.
När det då gäller Bavaria?
- Eftersom det är Bavariabåtar som är överrepresenterade (vadärdetnu 30%, 40%... kanske 70%) vid all nyförsäljning av segelbåtar i Sverige är det väl fullt naturligt att dessa båtar även är överrepresenterade vid försäljning?
- Äldre båtar som mer eller mindre är avbetalda behåller man (i högre utsträckning).
Är detta så himla märkligt?
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!