Blocket... nu slumpas de nya Bavariorna bort..

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Blocket... nu slumpas de nya Bavariorna bort..

Inlägg av Tommy » ons 08 okt 2008, 19:20

Hej,

Kastade en blick på Blocket. Sökte på Bavaria, otroligt vad många det plötsligt finns ute och ett stort antal har den lilla röda pilen som indikerar prissänkning. Usch usch, det var väl det här man kunde vänta sig skulle hända. Använd 5 veckor, seglad 7 veckor mm står det i annonserna.

Hörde sedan att Swedbank skulle börja "kräva att man amorterar på sitt topplån på huset".. Hallå? HALLÅ? Har man inte behövt göra det tidigare? Amorteringsfritt, och 2% ränta som det var för 2-3 år sedan, då är det en barnlek för vem som helst med knegarinkomst att skaka loss 1-2 miljoner till drömbåten. Sen skjuter räntan upp till 6-7 procent (mer normalt läge enligt käre riksbankschefen) och det blir plötsligt kris. Märkligt att samma mönster upprepas om och om igen, men det är ju så det är.

Enda ljusglimten är att det lär vara betydligt lättare att hitta plats i naturhamnen nästa sommar, färre "wide-bodies" alltså :wink:

Hälsningar
Tommy

Mr Q
Diamantmedlem

Re: Blocket... nu slumpas de nya Bavariorna bort..

Inlägg av Mr Q » ons 08 okt 2008, 19:54

Det kan också vara nybörjare som insett att det här med segling inte var något för dem.
Det är väl alltid större utbud av begbåtar på hösten?

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 08 okt 2008, 20:25

Tommy skrev:Hej,
Enda ljusglimten är att det lär vara betydligt lättare att hitta plats i naturhamnen nästa sommar, färre "wide-bodies" alltså :wink:

Hälsningar
Tommy
Det tror jag inte. Däremot kommer det lukta sämre om grilloset när filén har blivit utbytt mot blodpudding

GaryGary
Diamantmedlem

Inlägg av GaryGary » ons 08 okt 2008, 21:03

Lågprisbåtarna sänker trösklarna åt båda hållen skulle jag tro. De har gjort det enklare att köpa ny båt. Det känns inte så konstigt att folk också vill sälja enkelt när de vill göra något annat. Det är fler än bavariaägare som har lån på sina båtar.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » ons 08 okt 2008, 21:17

Jag har följt Blocket mfl marknader ganska länge och helt klart är det fler och aggressivare försäljningar på gång nu. Visst kanske en och annan vill byta hobby, och visst ökar det på hösten, men ... det är absolut inte hela förklaringen.

Frågan har varit uppe förut, och jag tror definitivt (framstår som rätt självklart) att det finns en koppling mellan de extremt låga räntorna/höga bostadsvärderingarna och explosionen av nya Bav, Hanse mm under de senaste åren. Nu rullas antagligen mycket av detta tillbaka samma väg som det kom.

Blodpudding på grillen? varför inte, kanske lika bra som i brödrosten :wink:

Hälsningar
Tommy

GaryGary
Diamantmedlem

Inlägg av GaryGary » ons 08 okt 2008, 22:18

Jag har lite svårt att se att räntorna så plötsligt skulle slå igenom i form av panikförsäljningar av båtar. Dock kan jag tänka mig att köparna skjuter något på sina köp. Priserna brukar inte vara så mycket högre på våren ändå med alla faktorer medräknade.
Som det har visat sig har låst kapital i båt varit en toppeninvestering senaste tiden. T o m bilägande har varit en stabil placering.

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » tor 09 okt 2008, 06:35

Jag tror vi sett toppen nu på "storbåtsvågen" och att priserna är på väg ner på de flesta båtmodeller. Det är ju bra om man skall handla men surt om man skall sälja.
På det stora hela är det nog en fördel för oss som handlar begagnat.

Ser fler och fler övernatningsbara 28-33fotare med prestanda i stället för sommarstugestuket (Bavstuket).

Folk vill nog segla snabbt i stället för att bo - tiden finns inte i vårt samhälle för flera veckor på sjön/havet...

Svante

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 09 okt 2008, 07:22

Det är inte orimligt att det är flest Bavaria som är till salu och som prissänks för att kunna säljas på hösten. Såvitt jag vet har Bavaria tagit en stor del (den största?) av nyköpsmarknaden de senaste åren, prisvärd som den är. Bavaria har dessutom en (för Bavariaägarna) irriterande trend att sänka priset mellan sina båtgenerationer och därför får man vackert ta en nominell förlust om man vill sälja. Vad man än tycker om Bavaria (jag tycker mycket) så kan man ju knappast få mer för en "gammal" än för en ny.

Möjligen kan man spekulera i att det dessutom har varit vanligare att just Bavariaköpare oftare är förstagångsköpare som kan ha omvärderat sitt intresse för att äga sin båt (eller segla i allmänhet). Men det vet jag inte, det är en uppfattning grundad på egna observationer. Jag tror också att de som överväger ett båtbyte (byta "sort" eller byta upp sig) inser att det är klokare att först sälja sin nuvarande båt, sedan skriva kontrakt på en ny (för dem) båt. Om Bavariaägarna är mer intresserade av att byta båt än andra vet jag förstås inte.

Om någon måste sälja båten för att kunna behålla huset när räntorna ser ut att stiga är det naturligtvis ett både rimligt och förståeligt beslut. Tyvärr har väl de senaste årens bonanza på lånemarknaden satt mer än en familj i det dilemmat i dag.
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 09 okt 2008, 08:06

Är det inte så att budgetsegelbåtarna har dragit till sig många förstagångskunder som under de goda ekonomiska år som varit vill prova på något nytt? Med låga räntor, höga realinkomstökningar och allmänt välstånd har nybåtsbranchen gått för full fart. Och nu är partyt över och för många var seglingen ändå inte fullt så kul som man trodde, det regnar mer än man trodde, underhållet är drygt, kostnaderna för att ha kvar båten stiger. Man säljer.
Kvar är hard-coreseglarna som behåller sitt nöje oavsett väder och konjunktur, seglar vidare och klottrar på diverse forum oavsett börs och ränta.

Litet av samma effekt kunde man ju se under de "goda" åren i slutet på 80-talet. Men då var det Bayliner istället för Bavaria.

Svantes teori om att trenden generellt är snabba, mindre båtar tror jag inte riktigt på. Jag tror nog att bekvämligheten är här för att stanna, men att trenden för att öka på en fot varje år är nog bruten. Vi har inte råd med det längre.
Möjligen kan snabba, mindre båtar i någon mån ersätta de rymliga 30-fotarna.Det finns nog de som kanske tycker att en Bavaria 30 ändå är för trång och saknar resurser för ett riktigt bekvämt liv ombord. Parar man det med trista segelegenskaper blir båten varken hackad eller malen. Och många tänker, aningens mindre komfort och avsevärt mer fart är nog roligare.

Kanske man ser en polarisering - antingen väljer man en riktigt bekväm och stor bobåt. Eller en liten, spartansk sportbåt. Och segmentet däremellan är förloraren?

För oss vanliga dödliga som sannolikt bara kommer att köpa begagnade båtar spelar det ingen roll att priserna sjunker som jag ser det. Skall jag byta båt, vilket jag sannolikt gör inom en överskådlig framtid, är det faktiskt inte så intressant att den jag har tappar i värde. För sannolikt har den jag skall ha istället också sjunkit motsvarande i pris.

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » tor 09 okt 2008, 08:43

Eilean skrev:Svantes teori om att trenden generellt är snabba, mindre båtar tror jag inte riktigt på. Jag tror nog att bekvämligheten är här för att stanna, men att trenden för att öka på en fot varje år är nog bruten. Vi har inte råd med det längre.
Håkan Söderbgren tycker detta.

"Trenden är kristallklar; folk har mindre tid, men vill fortfarande segla - med goda prestanda. Det handlar om att kunna ta tillfället i akt och snabbt komma iväg utan att först behöva trumma ihop en besättning och ändå få möjlighet att uppleva en kittlande seglingskänsla. Därför har vi byggt Tarac. Och hon motsvarar mer än väl kraven."

Läs hela texten här:
http://www.uksyversen.com/nyhetsbrev/view.asp?ID=29

Svante

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 09 okt 2008, 09:07

Svante skrev:
Eilean skrev:Svantes teori om att trenden generellt är snabba, mindre båtar tror jag inte riktigt på. Jag tror nog att bekvämligheten är här för att stanna, men att trenden för att öka på en fot varje år är nog bruten. Vi har inte råd med det längre.
Håkan Söderbgren tycker detta.

"Trenden är kristallklar; folk har mindre tid, men vill fortfarande segla - med goda prestanda. Det handlar om att kunna ta tillfället i akt och snabbt komma iväg utan att först behöva trumma ihop en besättning och ändå få möjlighet att uppleva en kittlande seglingskänsla. Därför har vi byggt Tarac. Och hon motsvarar mer än väl kraven."

Läs hela texten här:
http://www.uksyversen.com/nyhetsbrev/view.asp?ID=29

Svante
Just det. :-) ord och inga visor. Ville Håkan Södergren, välkänd snabb-båts-konstruktör sälja, eller?

Så här kan man också säga:

"Trenden är kristallklar; folk har mindre tid, men vill fortfarande segla - med god komfort. Det handlar om att kunna ta tillfället i akt och snabbt komma iväg utan större förberedelser och ändå få möjlighet att uppleva seglingskänsla i kombination med komfort och plats för socialt umgänge eller familj. Därför har vi byggt [infoga lämplig bobåt]. Och hon motsvarar mer än väl kraven."

Alltså, marknaden kommer att svara på vår fråga hur som helst framöver. Att det är många Bavaria till salu idag kan man nog inte ta som intäkt för att de som haft en sådan köper en rejsigare farkost...

Däremot kanske det blir en tydligare polarisering mellan "turistan i bobåt" och de som seglar litet sportigare saker. Jag har ju en i var ände av spektrat, så jag kommer ju att vara "på" hur som helst. :-)
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 09 okt 2008, 09:24

Anders S skrev: ...Däremot kanske det blir en tydligare polarisering mellan "turistan i bobåt" och de som seglar litet sportigare saker. Jag har ju en i var ände av spektrat, så jag kommer ju att vara "på" hur som helst. :-)

Sedär! Jag anar en trend - och du personifierar den!
Vilka boys!

janne
Diamantmedlem

Inlägg av janne » tor 09 okt 2008, 10:15

Svante skrev:Folk vill nog segla snabbt i stället för att bo - tiden finns inte i vårt samhälle för flera veckor på sjön/havet...

Svante
På vilket sätt skulle tiden för segling ha påverkats menar du? Det är väl som alltid en prioriteringsfråga vad man vill lägga sin fritid på. Den har ju inte förändrats nämnvärt.

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » tor 09 okt 2008, 11:39

Anders S skrev:Håkan Söderbgren tycker detta.

Just det. :-) ord och inga visor. Ville Håkan Södergren, välkänd snabb-båts-konstruktör sälja, eller?
man får väl hoppas att Södergrens gäng gjort en marknadsundersökning innan dom satte igång och konstruera/bygga/marknadsföra en dylik skapelse och kommit fram till sin slutsats.

Inte bygger man en båt och för att sedan komma på att man måste ha en marknad för den också :?

Svante

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 09 okt 2008, 12:46

Jag har fått intrycket att båtbranschen sällan drivs av krassa ekonomer, utan av entusiaster )som vi, Håkan Södergren och entusiastvarven). (undantaget är väl då storvarven, typ Jean-etau eller Han-varia.)

Jag kan tänka mig att Håkan Södergren och varvet har tyckt att det var en fräck/tjusig/bra båt och så har man gått vidare på en övertygelse att sådana här båtar kommer folk att gilla. Sedan får det ju låta litet positivt i säljsnacket, och ett par bra argument går ju alltid att få fram. Mitt exempel var ju bara tänkt att visa att med en minimal ändring på ett par ställen kan man sälja Bavaria ellr någon annan bobåt i stället.

Det blir ju till slut marknaden som ger svaret, men det verkar som "sommarstugebåten" trots allt säljer bättre än "sportbåten", i alla fall fram tills nu. Kappseglingsbåtar för gentlemän och -kvinnor har väl inte vart en marknad på många år? Men varför inte - kanske det är dags nu?

Ändrad: dubbel negation bort.
Senast redigerad av 1 Anders S, redigerad totalt 0 gånger.
Anders S

Skriv svar