Vet inte om tätmassan börjat åldras eller om regnen varit mer slagkraftiga i år. Spände visserligen upp riggen något hårdare i år, men det var en ganska marginell höjning av riggspänning. Och enligt min mätare (den enkla men i mitt tycke fungerande Vajert) så ligger jag nu på rekommenderad anspänning.
Båten är en 33 fotare med partialrigg och "normalsvepta" dubbla spridare, så i röstjärnet sitter toppvant, undervant och mellanvant. Backstagen används endast vid behov.
Hursomhelst, dags att åtgärda. Men röstjärnen har jag aldrig varit inne och grejat med förut. Därför vänder jag mig till sailguides erfarenhetsbas för att få in lite tips om bra sätt att gå tillväga. Finns ju ofta ett riktigt (och omständligt) sätt att göra det på samt en eller flera snabbfix-genvägar. Vill helst göra det "rätt", nu när man snart har båten på land och möjlighet att lossa på saker och ting. Men jag är även intresserad av snabbfixen, om det nu inte blir praktiskt genomförbart med det "rätta" sättet.
Något särskilt man bör tänka på, till exempel vilket tätningmedel som blir bra.
(Ja jag tänker även fixa med babords röstjärn, då jag tror jag har ett begynnande läckage där också.)