Åtgärda läckande röstjärn

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
bryggarn
Silvermedlem

Åtgärda läckande röstjärn

Inlägg av bryggarn » ons 01 okt 2008, 08:33

Ett par av sommarens kraftiga regn avslöjade att jag har läckage vid styrbords röstjärn. :cry:
Vet inte om tätmassan börjat åldras eller om regnen varit mer slagkraftiga i år. Spände visserligen upp riggen något hårdare i år, men det var en ganska marginell höjning av riggspänning. Och enligt min mätare (den enkla men i mitt tycke fungerande Vajert) så ligger jag nu på rekommenderad anspänning.
Båten är en 33 fotare med partialrigg och "normalsvepta" dubbla spridare, så i röstjärnet sitter toppvant, undervant och mellanvant. Backstagen används endast vid behov.
Hursomhelst, dags att åtgärda. Men röstjärnen har jag aldrig varit inne och grejat med förut. Därför vänder jag mig till sailguides erfarenhetsbas för att få in lite tips om bra sätt att gå tillväga. Finns ju ofta ett riktigt (och omständligt) sätt att göra det på samt en eller flera snabbfix-genvägar. Vill helst göra det "rätt", nu när man snart har båten på land och möjlighet att lossa på saker och ting. Men jag är även intresserad av snabbfixen, om det nu inte blir praktiskt genomförbart med det "rätta" sättet.

Något särskilt man bör tänka på, till exempel vilket tätningmedel som blir bra. :?:
(Ja jag tänker även fixa med babords röstjärn, då jag tror jag har ett begynnande läckage där också.)

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Re: Åtgärda läckande röstjärn

Inlägg av Calle C » ons 01 okt 2008, 08:45

Som du redan har förmodat så gäller ingen quick-fix här.

Lossa på röstjärnsbygeln, gör rent mycket noggrant, allt gammalt ska bort.
Tvätta med aceton och applicera rätt Sikaflex.
Dra sedan till röstjärnsbyggeln med rätt moment direkt.
Ta bort överflödig Sika och snygga till.
Det underlättar om du maskerar innan.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 01 okt 2008, 09:57

Det beror nog lite på hur röstjärnet ser ut. Är det en bygel som Calle C förutsätter, har du redan svaret (jag skulle iofs dra åt ytterst måttligt först, vänta tills sikan genomhärdat helt och därefter slutdra. Men det finns ju två skolor när det gäller beslag och sika).
Men är det ett plattjärn blir svaret annorlunda.
Då är det svårt att få tätt i långa loppet utan en litet täckplatta som träs över röstjärnet med tätningsmassa under och som skruvas i däck

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » ons 01 okt 2008, 14:58

Om röstjärnet är av en typ som har en platta mot däck, kan du göra så här:

- Demontera det
- Klipp till en bit skumplast av den typ som liggunderlag görs av (slutna celler), tjocklek 10-15 mm, som passar under plattan.
- Sätt tätningsmassa, t.ex. sika, på båda sidor av skumplastbiten
- montera igen och se till att trycka ihop skumplastbiten till halva orginaltjockleken eller mer.

Nu får du en tätning som tål diverse rörelser mellan röstjärn och däck. Med bara sika är risken stor att sikan slits isär då man satt åt rigen och kommer ut i grov sjö.

Ovanstående är utprovat och befunnet väl på en Ballads aktra undervantsröstjärn, en annars välkänd helt hopplös läckagekälla.

www.batteknik.se

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 01 okt 2008, 22:29

Skulle inte tjock platta av tex SLITAN (Polyuretan) vara den bästa långsiktiga lösningen?

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 02 okt 2008, 08:15

Jag har röstjärn i form av plattjärn och tätningen sker med sikaflex under en tunn rostfri platta med urfräst hål som träs över röstjärnet och skruvas i däck med 4 självgängade skruvar.
Jag har tätat om en gång, för 9 år sedan och gjorde så här:
Jag gjorde rent runt järnet och på däck, tvättade med aceton. Sedan lade jag en 3-4 mm tjock sträng av sikaflex runt om i vinkeln mellan däck och röstjärn och lade över brickan som jag för hand pressade ner en bit i sikan så att det var en spalt kvar mot däck på ca 1- 1,5 mm utan att skruva fast den. När sikan härdat helt duttade jag in färsk sika i skruvhålen och drog åt. På det sättet skapas det en "packning" av sika som uppenbarligen håller helt tätt och tar upp ev. rörelser. Eller så har jag en osedvanligt välbyggd båt där röstjärnen är stumma....

LF
Silvermedlem

Inlägg av LF » fre 03 okt 2008, 14:43

Vilken sorts Sika (eller annan) använder man?
/LF

Seglar Sweden Yachts 34:an Seagull

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 03 okt 2008, 19:28

Röstjärn (bygel, plattjärn, bult eller vad man nu har) måste monteras orubbligt fast. Att bygga in flex är synnerligen olämpligt. Givetvis kan det flexa i däcket eller skrovet, men då måste man ta upp rörelsen med en packning runt röstfärnet - i dragriktningen får det naturligtvis inte fjädra (mer än den oundvilkiga töjningen i skrov, skott eller förstärkningsknän och i röstjärnet självt).

Gunnars lösning kan man kopiera rätt av. Då tar den platsgjutna gummipackningen (sikaklicken) upp rörelsen på rätt sätt. En gummibricka mellan däck och bygel är mycket mer tveksamt och då måste man komprimera den så kraftigt att den egentligen inte fungerar som tätning. Byglar skall monteras genom solitt däck, så att man kan dra dem till maximalt tillåtet moment, och så skall de ha en fläns eller webb under däck som lastar ut draget mot ett skott eller mot skrovet.
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » sön 05 okt 2008, 12:42

Anders S skrev:Röstjärn (bygel, plattjärn, bult eller vad man nu har) måste monteras orubbligt fast. Att bygga in flex är synnerligen olämpligt.
Absolut, och i en del båtar har tillverkaren redan utfört detta och på ett sätt som kan vara tjurigt att ändra. Aktra undervantens röstjärn på Ballad består av ett rakt plattjärn med en påsvetsad fläns ovanför däcket. Plattjärnet bultas inne i båten till ett skott enligt bild:
http://www.ballad.no/Rostjernlekkasje.htm

Det finns alltså inget som kan spänna ner röstjärnet mot däck och det hela kan röra sig lite. Hållfastheten är OK, men läckaget är legio, och för att slippa konstruera nya järn och plasta fast skotten osv, är det väldigt mycket enklare att lägga den beskrivna "liggunderlagspackningen" under flänsen mot däck, och sen trycka ner järnet så man får bultarna mot skottet på plats.
Sen förblir det tätt. Antagligen är principen tillämplig på många andra båtar.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 05 okt 2008, 13:17

Med reservation för hur flänsen sitter i däck, så blir de ju samma princip som Gunnars förslag. Nu fattade jag det som att Gunnar har en lös styrning/täckbricka, och Balladens fläns verkar ju vara svetsad, men inte bultad i däcket. Då kan man förstås inte göra en flexibel infästning av röstjärnet mot öppningen däcket alldeles enkelt efter man monterat röstjärnet. Jag skulle kunna tänka mig att använda Neoprenematerial till detta, kanske hållbarare i längden? Finns i dykaffärer och för lagning av våtdräkter.

Jag såg annars framför mig hur en bygel monterades med en gummikloss som packning (så är Wichards röstjärnsbyglar gjorda). Det kan lätt bli o-bra om man inte har en stålvinkel att skruva i under däck och/eller mot skott och röstjärnsbyglar får absolut inte röra sig det allra minsta - då arbetar de loss sig och eventuell fukt kan komma in och förvärra allt.

Så lyckat att det gick att ta ut halvskottet via bultar! Köper man sedan bästa sortens finska björkplywood och fanerar ytskikt i önskat träslag blir det starkt och bra. All "finplywood" från båtaffären är inte 1:ma kvalitet hela vägen igenom, och limningen kan man heller inte lita på alla gånger. Och så tätar man även i infästningarna runt om, och så stora brickor... Ja, ni vet...
Anders S

Skriv svar