Pannlampa på sjön, funkar det?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Re: Pannlampa på sjön, funkar det?

Inlägg av Håkan » mån 29 sep 2008, 08:52

Anders S skrev: JAg hade absolut köpt en pannlampa till båten (minst en) och en cykellampa. Här behöver du inte tveka. En man kan inte ha för många ficklampor.
Helt riktigt men det gäller att ha bra lampor också...
Många dåliga lampor har jag hemma
Anders S skrev: På cykeln intar jag en försiktighetsprincip. Där gäller det att synas lika mycket som att se, och en bra, fast monterad cykellampa kostar inte så rackarns mycket, den heller. Men jag är en sån där fjant som har hjälm på cykel, också.
Jag har också hjälm sedan 10år tillbaka...
Jag har nu köpt en extracykel (Cyklocross) för att träna till/från jobbet då jag inte hinner träna så mycket annars
Hur jag skall hinna segla är också en gåta..
Jag har bra lampa på min "vanliga" Trekkingcykel som jag använder i normala fall.
Lampan på den nya cykeln kommer nog inte användas så ofta, är det mörkt, blött och kanske salt kommer jag använda Trekkingcykeln för att spara den nya...
Då kom tanken med en pannlampa med rött sken upp som man även kan använda på båten
Om vi utesluter prisfrågan, kan en pannlampa bli för stark?
Det är ju trots allt inte en 20W orienteringslampa vi pratar om...
Nu har tex L1 3 effektlägen och då tänker jag mig:
1= Navigation med röd diffusionslins
2= Arbete på båt eller hemma med eller utan röd diffusionslins
3= Cykling utan lins

Sen ogillar jag att eftermontera pryttlar och sepeciellt på en cykel där man lätt kan gissa vad som kommer rosta först... :(
Senast redigerad av 1 Håkan, redigerad totalt 0 gånger.
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » mån 29 sep 2008, 09:42

bosseh skrev:Enkla billiga pannlampor är underbart användbara. På cykeln vill jag ha ett ljus som är lägre placerat så ser stenar mm på vägen, men att synas är också viktigt.
Generellt om LED-ficklampor: Om det är en kraftigt lysande LED finns det oftast en elektronik som gör att ljuset är konstant under hela batteriets livslängd. Är det flera lysdioder brukar ljuset försvagas i takt med batteriet förbrukas.
Enkelt tips: Nyckelrings-LED för några kronor i flytvästen.
Jo, jag har såna hemma...
Om man då använder AAA-batteri tycker jag de tappar kraft rätt fort.
Därför vill jag nog ha AA-batteri för att få med mer Ah
Det finns ju även en L2 med 2st AA
http://www.addnature.com/product.asp?de ... id=SILVAL2
Men frågan är om den är kraftfull nog?

Mvh /
Håkan

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 29 sep 2008, 13:19

Håkan skrev: Det finns ju även en L2 med 2st AA
http://www.addnature.com/product.asp?de ... id=SILVAL2
Men frågan är om den är kraftfull nog?
Mvh /
Det verkar vara en riktigt bra lampa. Starkare tror jag blir opraktiskt. Sen finns det alltid tillfälle där man vill starkare lampa, för sådana tillfällen har jag min 7W LED-lampa!

asdsj
Platinamedlem

Inlägg av asdsj » mån 29 sep 2008, 20:30

Anders S skrev:
På cykeln intar jag en försiktighetsprincip. Där gäller det att synas lika mycket som att se, och en bra, fast monterad cykellampa kostar inte så rackarns mycket, den heller. Men jag är en sån där fjant som har hjälm på cykel, också.
Är det inte bättre att ha hjälmen på huvudet? :D

Min erfarenhet (som dock är begränsad) av LED lampor är att de är väldigt skarpa att titta på, men lyser nästa inte upp något. Dvs borde vara ypperliga för lanternor, men inte för att kunna lysa upp något. men LED kanske har blivit bättre.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 29 sep 2008, 21:01

asdsj skrev:
Anders S skrev:
På cykeln intar jag en försiktighetsprincip. Där gäller det att synas lika mycket som att se, och en bra, fast monterad cykellampa kostar inte så rackarns mycket, den heller. Men jag är en sån där fjant som har hjälm på cykel, också.
Är det inte bättre att ha hjälmen på huvudet? :D

Min erfarenhet (som dock är begränsad) av LED lampor är att de är väldigt skarpa att titta på, men lyser nästa inte upp något. Dvs borde vara ypperliga för lanternor, men inte för att kunna lysa upp något. men LED kanske har blivit bättre.
Då hade det hetat huvudhjälm. Nu heter det cykelhjälm ! Alla förstår att det är en hjälm för cykeln, inte för (t ex) båten (måste vara topic).

Jo, diodlampor kan vara sådär om man vill se när man kör. Vi talade om pannlampor för nattorientering tidigare, och det finns lampor i den modeschangen till cyklar, med både hel- och halvljus. Man kör dem på laddningsbara batterier. Men det är ju specialgrejor för MTB-träning på sena kvällar och om man kör på öde skogsvägar. Jag menar alltså (som du) att den pannlampa som funkar fint i båten inte duger så mycket till på fordon, utan man får ha två stycken om det skall bli bra.
Anders S

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tis 30 sep 2008, 09:23

Anders S skrev: Jag menar alltså (som du) att den pannlampa som funkar fint i båten inte duger så mycket till på fordon, utan man får ha två stycken om det skall bli bra.
Är det verkligen så?
Om man inte väljer en 20W orienteringslampa utan en 1W LED
Frågan är ju då om man kan cykla med en sån på upplysta cykelbanor och kanske kortare bit på icke upplysta banor.
(Det är inte frågan om downhill i skogen mitt i natten...)
Detta då på max effekt
Kan man sedan gå ned till medeleffekt när man jobbar i mörker och sedan använder diffusionslins för att sprida ljuset för att se bättre
När man sedan seglar går man ned till sparläge och röd diffussionslins för att sprida ljuset bättre
Skulle inte det funka?

Mvh /
Håkan

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 30 sep 2008, 10:05

[cykellyse]
Jag cyklar ofta på en grusgång i en mörk park, där är det bäst med ett lågt placerat cykellyse för att se stenar och grenar på vägen. Samt att se på gräskanten var gången svänger mellan buskarna (vilket jag ibland missat). Pannlampa fungerade inte men det var heller ingen värsting. [/cykellyse]

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 30 sep 2008, 10:37

Håkan skrev:
Anders S skrev: Jag menar alltså (som du) att den pannlampa som funkar fint i båten inte duger så mycket till på fordon, utan man får ha två stycken om det skall bli bra.
Är det verkligen så?
Om man inte väljer en 20W orienteringslampa utan en 1W LED
Frågan är ju då om man kan cykla med en sån på upplysta cykelbanor och kanske kortare bit på icke upplysta banor.
(Det är inte frågan om downhill i skogen mitt i natten...)
Detta då på max effekt
Kan man sedan gå ned till medeleffekt när man jobbar i mörker och sedan använder diffusionslins för att sprida ljuset för att se bättre
När man sedan seglar går man ned till sparläge och röd diffussionslins för att sprida ljuset bättre
Skulle inte det funka?

Mvh /
Hur det är blir ju en subjektiv bedömning - vi ser ju olika på saken bara för att vi är olika. Jag gissar t ex att jag kan ha 10 år sämre mörkersyn än du - bara en sån sak.

Nu noterade jag att du köpt en cyclocross-cykel för träning, och då känns det ju som att en topplanterna i form av en diodpannlampa kan bli alltför klen eftersom jag vet vad en dylik farkost kan brukas till (grattis förresten till en fräck cykeltyp). Då resonerar jag att man ibland seglar (förlåt, cyklar) på okända leder och utan fyrbelysning. Om man cyklar i välbelysta leder behövs inte lika bra gångljus. Mina små simpla pannlampor duger till intet i den vägen (men de duger för allmänna sysslor i mörker), men jag har en litet bättre diodcykellanterna med tre vita starkdioder för mörkerbruk. Den lyser sådär bra, och jag tror helt enkelt att ljusintensiteten blir för dålig för att man skall kunna agera trafiksäkert om det inte finns annan belysning (det finns det ofta). Speciellt med en cykel som lätt gör 15-20 knop och som går som bäst vid sidan av lederna....

Inte behöver du ha ett argument för att köpa pannlampan innan du hämtat båten? En sådan kan man ju ha glädje av när som helst, strömmen går hemma, punka på bilen eller närhelst ingen supporter finns till hands för att hålla ficklampan? Men det är väl bara att prova! Köp pannlampan, och kapsejsar du på cykeln pga dålig sikt blir det väl bara att uppsöka lämplig affär för att förstärka däcksbelysningen. (där fick jag till det!).
Anders S

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tis 30 sep 2008, 14:35

Anders S skrev:
Inte behöver du ha ett argument för att köpa pannlampan innan du hämtat båten? En sådan kan man ju ha glädje av när som helst, strömmen går hemma, punka på bilen eller närhelst ingen supporter finns till hands för att hålla ficklampan? Men det är väl bara att prova! Köp pannlampan, och kapsejsar du på cykeln pga dålig sikt blir det väl bara att uppsöka lämplig affär för att förstärka däcksbelysningen. (där fick jag till det!).
Jag behöver inga argument för att köpa en pannlampa, jag är tillräcklig impulsiv för det... :D
Däremot är jag för teknisk för att bara gå och köpa vilken som helst, man måste ju analysera behovet och utbudet först...

Så valet är väl mellan en enkel billig som funkar som nattlampa på sjön till en ljusstarkare som även funkar till cykeln.
Men egentligen hoppas jag på att kunna pricka in en som funkar till både och... jag tror det blir en L2:a...

Ang Cyklocross hade jag ingen aning vad det var för två veckor sedan...
http://www.cykelcity.se/1162
Jag var egentligen ute efter en vanlig racer men lockades av något starkare ram, något bredare däck och plats för skärmar.
Jag har inga planer på att utöva riktig Cyclocross där vad jag förstår att de har konstruerade hinder somde skall bära sin cykel över...
Cykeln funkar bra med toppfarter runt 25knop vid planing i nedförsbackar men normal kryssfart är nog närmare 15knop...
Däremot är framdrevet inte perfekt för mig, en superstor (läs vanlig racer) klinga och en pytteliten
Den stora funkar bra på platt mark och nedför men så fort det går lite uppför är den nästan för stor
Den lillla däremot är för liten för kunna utnyttjas bra... :(
En något mindre stor klinga eller en något större mindre klinga eller kanske både och :?:
Sen är väl mina klena seglarben inte anpassade för denna cykel...
Det ingår en service om 3 mån och då skall jag ta upp frågan och kolla vad som finns...
Om nu inte benen växt till sig lite :wink:

Ha det /
Håkan

Skriv svar