Helt riktigt men det gäller att ha bra lampor också...Anders S skrev: JAg hade absolut köpt en pannlampa till båten (minst en) och en cykellampa. Här behöver du inte tveka. En man kan inte ha för många ficklampor.
Många dåliga lampor har jag hemma
Jag har också hjälm sedan 10år tillbaka...Anders S skrev: På cykeln intar jag en försiktighetsprincip. Där gäller det att synas lika mycket som att se, och en bra, fast monterad cykellampa kostar inte så rackarns mycket, den heller. Men jag är en sån där fjant som har hjälm på cykel, också.
Jag har nu köpt en extracykel (Cyklocross) för att träna till/från jobbet då jag inte hinner träna så mycket annars
Hur jag skall hinna segla är också en gåta..
Jag har bra lampa på min "vanliga" Trekkingcykel som jag använder i normala fall.
Lampan på den nya cykeln kommer nog inte användas så ofta, är det mörkt, blött och kanske salt kommer jag använda Trekkingcykeln för att spara den nya...
Då kom tanken med en pannlampa med rött sken upp som man även kan använda på båten
Om vi utesluter prisfrågan, kan en pannlampa bli för stark?
Det är ju trots allt inte en 20W orienteringslampa vi pratar om...
Nu har tex L1 3 effektlägen och då tänker jag mig:
1= Navigation med röd diffusionslins
2= Arbete på båt eller hemma med eller utan röd diffusionslins
3= Cykling utan lins
Sen ogillar jag att eftermontera pryttlar och sepeciellt på en cykel där man lätt kan gissa vad som kommer rosta först...