Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
Jens K
- Platinamedlem
Jag tror inte det har postats här förut, men det är alltså en video där ett gäng galna tyskar krocker en Dehler 31 mot lite olika grejer, de börjar med ett oljefat och slutar med en stenpir... Mycket sevärt.
http://uk.youtube.com/watch?v=rvxhQO4pw2E
-
Eilean
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Usch. Det gör ont i mig att se det där.
Vad har den stackars båten gjort för ont för att behöva piskas på detta vis?
Och tämligen menigslöst också. Vad vill man bevisa?
Kunde inte någon fattig stackare fått båten istället.
Medn man måste ju säga - den uppvisade en häpnadsväckande styrka. Men det framgick ju inte riktigt vad som hänt inne i bågten med skott och bottenstockar etc.
-
Tommy
- Diamantmedlem
Jag tycker faktiskt att det är riktigt bra. Att på ett kontrollerat sätt dokumentera vad som händer då man krockar på detta våldsamma sätt.. Ungefär som kraschtester med bilar lär oss hur de på ett ännu bättre sätt ska förstärkas för att bli säkrare.
Men håller med om att det är plågsamt att titta på. Undrar hur det kändes att vara ombord.
Har aldrig sett något liknande tidigare. Det som slår en är hur starkt skrovet egentligen är.. Att segla rakt in i en stenpir i 6 knop gav alltså inte större yttre skador än så. Men man kan misstänka en massa andra icke synliga skador, såsom losshoppad inredning, motorfäste mm mm.
Hälsningar
Tommy
-
Eilean
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Tommy skrev:.... man kan misstänka en massa andra icke synliga skador, såsom losshoppad inredning, motorfäste mm mm....
Hälsningar
Tommy
Jo men det är precis det jag menar. Utan att nogrannt redovisa skador på skottinfästningar, delamineringar och annat som inte syns utanpå gör det hela meningslöst, spekulativt och litet smaklöst.
Jag tror båtar har själ!
Senast redigerad av 1
Eilean, redigerad totalt 0 gånger.
-
Svante
- Diamantmedlem
Båtar tål en hel del om man krockar på "rätt sätt", har man otur så får man ett stort hål i båten.
Jag har både sett och själv varit rorsman vid en grundstötning. När jag själv gick på grund väntade jag hela tiden på att få kölen upp igenom botten. Vi stöd på ett grund med vågor som lyfte och släppte båten rätt ner på kölen. J:vlar vad det small upprepade gånger. Utan att uppvisa synliga skador och vatteninträngning.
Vid en noggrannare besiktning upptäcktes delaminering av skrov och lös inredning av besiktningsmannen.
Men jag tror nog att man klara sig i hamn vid de flesta grundstötningarna...
Kompisen som fick en Bavaria 42 in i sidan på en 26-fotare hade mer otur. Höll på att sjunka direkt- Ett hål i sidan stort så man kunde krypa in från sidan genom fribordet.
Men en krocktest är ju alldeles utmärkt om den dokumenteras, som det troligen gjorts i detta fallet.
Svante
-
Tylö sun
- Platinamedlem
Visst känns det synd om båten, men det var onekligen en imponerande uppvisning. Jag har för mig att det finns en annan film som Dehler gjort för ett antal år sedan där man också smäller på med en 31:a rakt in i en sten utan några som helst synbara skador. Det hade varit väldigt intressant att få ta del av en besiktning av båten efter behandlingen. Bottenstockar, stringers, plastade skott etc. Något måste ju ha tagit stryk efter den köraren. Men kölens akterkant ser onekligen fin ut på filmen.
Precis som man inte ska frontakkrocka med bilar, ska man inte köra på stenar med båtar heller, men det känns bra att veta att det går att linka sig i hamn med en båt efter en rejäl smäll. Jag känner mig ibland skeptisk till många nyare båtkonstruktioner med platta bottnar och djupa, lätta kölar, men den båttillverkare som kan visa upp ett sådant här test kan nog få mig att bli hyfsat nyfiken på deras varor.
Dehler känns i alla fall inte helt avskräckande för en långkölsskadad seglarsjäl...
/Mattias
-
Seawolf
- Diamantmedlem
Med den mycket dåliga bildkvalitet och den korta glimt på några sekunder av kölbakkanten kan man inte bilda sig någon som helst uppfattning om hur väl båten tålde smällarna mot kölen. Själva kölsmällen tycks ha utförts mot en pirarm av idumpade stenblock med vikter på max några hundra kg styck. Vid en sån smäll med en köl som väl väger minst ett ton på en båt som väger 2-3 ton till så kommer mycket av rörelseenergin att flytta stenblicken. Så krafterna på båten blir måttliga, i jämförelse till vad det skulle blivit om man kört på en granitklippa med vertikal kant - tvärstopp.
Så filmen säger nog inte ett dugg om Dehler 31:ans styrka. Därmed inte sagt att den skulle vara varken bättre eller sämre än normala andra 31-fotare från samma tid.
-
Tommy
- Diamantmedlem
Håller med om att filmen inte alls säger att Dehlern skulle vara starkare än andra båtar. Inte på något vis. Men det är ändå intressant hur mycket den tål, tycker jag.
Vid en sån smäll med en köl som väl väger minst ett ton på en båt som väger 2-3 ton till så kommer mycket av rörelseenergin att flytta stenblicken
Har ju iofs lite att göra med hur stenblocken ligger. En ensam sten, ja den flyttas undan av kölen. Men om det är en pir där stenarna ligger mot varandra i en "sluttning" så lär ju inte stenen man krockar med kunna skjutas in i de andra. Eller flyttas upp på dem. Så där kan säkert situationen vara liknande den att smälla in i ett fast granitgrund?
Hälsningar
Tommy
-
Tylö sun
- Platinamedlem
Även om jag tror att de flesta stenblock i en vågbrytare väger mer än bara några hundra kg (med den rasvinkeln hade de inte legat kvar annars vid sjögång) och/eller är ganska fast lagrade, så finns det ju en poäng i att förekommande rörlighet bland stenarna mildrar smällen, kanske ganska avsevärt i gynnsamma fall. Men... tre gånger rätt in... någon gång borde ju kölen ha träffat en elak sten.
De övriga testerna ska man ju (också) ta med en nypa salt. Jag hade blivit mycket bekymrad om båten totalförlist vid krock med tomt oljefat, telefonstolpe mitt på, samt krock med badflotte i trä. Allt detta i stilla vatten.
Men jag gillar ändå idén med att kunna se vad en båt klarar. Jag hade gärna sett dokumentation av hur olika konstruktioner beter sig vid standardiserade krockar mot elakt 90-graders urberg, och kanske tung container i marvatten. Sedan kan man krydda med sjögång... Om man ska köpa en ny båt i miljonklassen (dream on) så hade det varit en parameter som intresserat i alla fall mig, som inte bara fokuserar på möjligheten till dusch på akterspegeln.
Än så länge är man hänvisad till att ta del av andra båtägares rapporter om grundstötningar, något som alltid är subjektivt, samt de fall man själv av olika skäl snålat med vattendjupet, vilket är en maximalt subjektiv upplevelse.
-
Seawolf
- Diamantmedlem
Filmen är som sagt suspekt i sin framställning. Den visar i detalj de skador i fören ovanför vattenlinjen som är klart ointressanta, men visar inte just något i de områden som är kritiska.
Vad man kan se en glimt av är att kölen har en ganska kort yta mot båtbotten. Detta gör att kölen kommer att fjädra rejält vid en kölsmäll, och tämligen bombsäkert kommer balkarna på insidan att lossa från skrovet, som då får bristningar i plasten. Läckaget från en sån smäll (vilket jag själv nödgats uppleva i en annan fenkölsbåt) blir ofta förrädiskt litet bara några deciliter per dygn. Och det är ju bra nog, för det leder inte till någon omedelbar kris.
Men reparationerna av sådant blir väldigt ofta ofullständigt, för hårfina krackeleringar uppstår i tänligen omfattande partier av båtbotten, och ofta i utsatta skottinplastningar i hela båten. Detta tas sällan upp som skada och åtgärdas inte men leder ev. på sikt till fukt i plasten.
-
Anders S
- Diamantmedlem
Seawolf skrev:Filmen är som sagt suspekt i sin framställning. Den visar i detalj de skador i fören ovanför vattenlinjen som är klart ointressanta, men visar inte just något i de områden som är kritiska.
Jag misstänker at filmen är tänkt att visa det som många (de flesta) av oss redan vet genom erfarenheter; egna eller andras: En modern plastbåt får inte särskilt lätt skador som leder till omedelbar sjunkning ens i närkontakt med stabil granit. Men Dehlers kundkrets för en "Einstieger-Boot" kanske känner att "det här, det är en trygg båt - den skall vi ha".
Anders S
-
Calle C
- Diamantmedlem
Min erfarenhet (>50år) är att de flesta äldre båtar tål kompakta grundstötningar vid 7kn.
Skadorna är då oftast dåligt monterad inredning eller att riggen ger sig.
Ytterst sällsynt med skrovskador.
Armeringstjockleken var minst den dubbla förr.
Jo, jag har grundtött ordentligt 3ggr.
Calle
Se gla ut