Rikta relingslist aluminium?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Svante
Diamantmedlem
Inlägg: 809
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 19:34
Ort: Halmstad

Rikta relingslist aluminium?

Inlägg av Svante » fre 19 sep 2008, 08:50

Vi hade en liten batalj igår med gästgastar ombord. Ett antal skeppare som ansåg sig behöva mer kunskaper fick en "expertgast" i båten varpå vi genomförde en tisdagssegling på torsdagen. Mycket givande och roligt för både oss och expertgastarna (tror jag). Skepparna var som jag glada amatörer men med på alla klubbseglingar och våra inbjudna gastar allt från svenska mästare till världsmästare i olika klasser. Många duktiga seglare i vår klubb med omnejd, synd bara att dom klumpar ihop sig på några få båtar...

Så till mitt lilla problem. Vinden dog nästan helt och vi avbröt racet pga tidsbrist och ljusbrist. Jag lämnade rodret för att springa ner och tända lantärnor mm och lämnade över rodret till en av gastarna som crusingseglat länge (inte gästgasten). Vi skulle hämta en IF utan motor och efter en förmodad blackout så styr han min båt exaxt i kollisionskurs med IF:en varpå vi fick han snyggt i sidan :evil: . IF:en hade inte en chans attt väja, vi gick för motor och han seglade. Relingslisten fick sig en rejäl knäck och skulle behöva riktas/bytas. - nä... det finns ingen handbroms på båtar.

Tips mottages gärna på lämplig reparation.

Svante

Nubben
Diamantmedlem
Inlägg: 316
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 15:38
Ort: Helsingfors
Kontakt:

Re: Rikta relingslist aluminium?

Inlägg av Nubben » fre 19 sep 2008, 09:42

Låter som ett försäkringsärende.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Rikta relingslist aluminium?

Inlägg av Eilean » fre 19 sep 2008, 10:10

Nu vet inte jag hur skadan ser ut.
Men på min båt, som har iskruvade halkipar integrerade i relingslisten, hade en sådan slitits bort i en storm och därmed krökt den vertikala delen av listen på en sträcka av ca 20 cm.
Men träbitar och klubba lyckades jag faktiskt rikta tillbaks detta så att skadan blev helt osynlig förutom pyttesmå krackeleringar i eloxeringen man bara ser om man kryper tätt inpå.
För att byta en bit list är nog inte å enkelt!

Svante
Diamantmedlem
Inlägg: 809
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 19:34
Ort: Halmstad

Re: Rikta relingslist aluminium?

Inlägg av Svante » fre 03 okt 2008, 06:43

Nubben skrev:Låter som ett försäkringsärende.
Det blev det... attan vad dyrt småskador blir på varv :cry:

Gjorde en kontant-deal så jag slapp två helt olika lister, en med och en utan alla hål för block mm. i listen.
byter bägge listerna själv. Bolaget säger sig inte kunna ta hänsyn till att leverantörer byter utseende på reservdelar, i detta fall Plastimo och hade bara ersatt ena sidan vid en varvsreparation.

IF är ett bra bolag i alla fall, tycker jag :D
Sköter båtskador på ett smidigt och personligt sätt.

Svante

friseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 360
Blev medlem: fre 16 mar 2007, 15:05

Re: Rikta relingslist aluminium?

Inlägg av friseglarn » fre 03 okt 2008, 13:28

Vad kostar relingslisten per löpmeter och var köptes den?

Svante
Diamantmedlem
Inlägg: 809
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 19:34
Ort: Halmstad

Re: Rikta relingslist aluminium?

Inlägg av Svante » fre 03 okt 2008, 20:44

Jag kommer att beställa den hos PC Marin i Halmstad.

Med alla tillbehör som skall till c:a 7000:- per sida inkl. sika muttrar, skarvbleck mm.

Plastimo 120 mm mellan bulthål och utan hålen för block mm. Får passa in skarven med hål så det passar för suggorna.

Sen tillkommer såklart en j:a massa jobb med klädsel, losstagningen och annat jox...

Svante

nikodemus67
Silvermedlem
Inlägg: 30
Blev medlem: fre 08 jun 2007, 08:04
Ort: Trosa
Kontakt:

Re: Rikta relingslist aluminium?

Inlägg av nikodemus67 » tor 09 okt 2008, 19:11

hmm... mycket pengar... Skulle behöva en ny relingslist på min Express då den på babordssidan blev ordentligt knäckt för ett antal år sedan. Omöjligt att bocka tillbaks.

//www.tangosailing.nu

Svante
Diamantmedlem
Inlägg: 809
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 19:34
Ort: Halmstad

Re: Rikta relingslist aluminium?

Inlägg av Svante » tor 09 okt 2008, 19:18

Försäkringsbolaget ville ha de gamla listerna...
för andra skador.

SVante

Skriv svar