dieselalger

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
saltlånga
Guldmedlem

dieselalger

Inlägg av saltlånga » lör 13 sep 2008, 19:08

Ska man behöva hälla i giftiga (och dyra) tillsatsmedel för att slippa algbildning i dieseltanken under vinterförvaringen?
Vad har ni för erfarenheter?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: dieselalger

Inlägg av Anders S » lör 13 sep 2008, 19:24

Dyrt behöver det väl inte bli? 30 öre litern eller något sådant lär det väl kosta (300 spänn/1000 liter.)

Jag kommer att behandla bränslet i tanken innan torrsättning om jag ser minsta spår av vatten i vattenavskiljaren innan upptaggningen. Det är nog inte totalt invändningsfritt ur toxisk synpunkt, men hantering och eventuell destruering av skadat bränsle är ju inte så oskyldigt det heller.
Anders S

saltlånga
Guldmedlem

Inlägg av saltlånga » lör 13 sep 2008, 19:57

Givetvis blir det inte speciellt dyrt per liter diesel att förgifta ev.alger, men visst känns det onödigt att betala ca 400 kr för alggifter som räcker till ca 2000 liter diesel när tanken bara rymmer 35 l.
En flaska skulle för mig räcka till 57 vinterbehandlingar av tanken så kostnaden har ingen betydelse (allt som kostar under 1000 kr till båt är väl att betrakta som fynd...?)

Kanske är detta lilla gnäll mer ett tecken på en "minidepression" pga att båten snart behöver tas upp och att segelsäsongen är över.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 13 sep 2008, 20:04

saltlånga skrev:Givetvis blir det inte speciellt dyrt per liter diesel att förgifta ev.alger, men visst känns det onödigt att betala ca 400 kr för alggifter som räcker till ca 2000 liter diesel när tanken bara rymmer 35 l.
En flaska skulle för mig räcka till 57 vinterbehandlingar av tanken så kostnaden har ingen betydelse (allt som kostar under 1000 kr till båt är väl att betrakta som fynd...?)

Kanske är detta lilla gnäll mer ett tecken på en "minidepression" pga att båten snart behöver tas upp och att segelsäsongen är över.
Proportionerna blir ju helt orimliga i ditt fall. Kanske det kan vara ide att sälja i "portionsflaskor" för båtbruk. 100 kronor för en 75-litersbehandling.... Tanken svindlar. Hihi.

Jag känner samma lilla "minidepression" för övrigt. Men det är ändå inte långt kvar till nästa vår.
Anders S

Kalle Kula
Diamantmedlem

Inlägg av Kalle Kula » sön 14 sep 2008, 00:54

...har förstått att tillsatsmedlen(FAM/FEM??) i dieseln gör att vi numera är mer sårbara för algeländet om det finns vatten i tanken...men vad är det för medel som behöver tillsättas..vad heter det och var får man tag på det...finns det i båtaffärerna eller på specialfirmor..

Hatar tanken på dieseldykning...det finns så mycket roligare projekt ombord att jag mer än gärna skvimpar i något, t.o.m 300 kronor varje höst är det värt..

Mvh

//OLA//

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 14 sep 2008, 08:16

"Grotamar" är ett, det finns fler.
Anders S

asdsj
Platinamedlem

Inlägg av asdsj » sön 14 sep 2008, 17:35

Var kan man köpa detta?

Anders
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Anders » sön 14 sep 2008, 17:53

Grotamar finns i de flesta båttillbehörsaffärerna, tex Hjertmans och SeaSea

Användarvisningsbild
BF!!
Platinamedlem

Inlägg av BF!! » mån 15 sep 2008, 01:20

Bäst är alltid att tanka diesel från en OK/Q8 mack så slipper du alla tillsatser som befrämjar algväxtlighet i tanken. OK/Q8 är ensamma om att inte blanda i tillsatsen FAME!

/Lars
/Lars

VHF: SC7987
MMSID: 265578070

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » mån 15 sep 2008, 05:31

BF!! skrev:Bäst är alltid att tanka diesel från en OK/Q8 mack så slipper du alla tillsatser som befrämjar algväxtlighet i tanken. OK/Q8 är ensamma om att inte blanda i tillsatsen FAME!
Du menar OK/Q8 sjömack, eller hur?

/j

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 15 sep 2008, 05:47

JAg tror inte man kan lita på något bränslebolag i detta fall. Alla bolagen blandar i 5 % RME i fordonsbränslet (standard!), och tyvärr är sjömackar med bunker ett utdöende släkte. Sedan distribueras bränsle (som är en standardiserad produkt) via bränsledepåer och via fristående åkare och att hålla just sjömackarna fria från RME är ingen enkel uppgift. Det är dessutom många av oss som inte kan räkna med att tanka på en "ren" sjömack, utan får ta bränslet från den vanliga macken.

Jag hade inte räknat med att köpa fordonsdiesel och få en "märkesprodukt" fri från RME någonstans, idag eller i framtiden.

Men problemen uppstår bara om man har vatten i bränslet, och den sedan länge odlade hysterin om fyllda tankar på vintern visar ju på att det problemet funnits i många år. Risken för "dieselbakterier" är ingalunda ny, den har bara ökat. Med Grotamar (motsvarande) i normaldos, täta tankar och normal förtänksamhet blir det inga problem.
Anders S

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » mån 15 sep 2008, 06:45

Om man avvaktar till efter 1 november så har oljebolagen sänkt RME-inblandningen till 2% enligt en telefonenkät jag gjorde förra vintern.

Enligt samma enkät ska vi i Malmö/Lund-regionen kunna handla RME-fri diesel i Lagunen och Limhamn.

/j

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 15 sep 2008, 12:31

Undrar vad som händer om man cirkulerar dieseln genom filter? Jag har en huvudtank, en elpump matar via genomskinliga plastengångsfilter till dagtanken, sen rinner det på självfall ner till motorn.
Dieselvärmaren tar soppa direkt ur huvudtanken i kölskarpen. Om jag knäpper på dieselpumpen så dagtanken blir helt full rinner det tillbaka till huvudtanken och går sen runt, runt genom filtren. Kan det hämma algtillväxten? Jag brukar få tanka ett par ggr också varje vinter då jag kör värmaren ganska mycket. Kör jag pumpen när jag är i båten och fipplar vintertid blir ju även soppan i dagtanken utbytt mott vinterdiesel.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » lör 25 okt 2008, 19:27

Kollade tanken idag i samband med vinterkonservering av motorn. Inte tillstymmelse till något gojs. Härligt. Dessutom kan jag meddela att tanken på min båt mycket lättåtkomlig och är försedd med en rejäl manlucka :)

/j

Skriv svar