Nu har vi äntligen kommit till skott och det blev en...
Nu har vi äntligen kommit till skott och det blev en...
...HP 1030
Igår skrev vi på kontraktet och nu skall vi bara betala också...
Efter lång väntan och många diskussioner fram och tillbaka är vi slutligen överens (dock inte om allt ännu)
Varför blev det då en HP 1030?
Det var den enda båten som höll för vår kravspec som innehöll bla:
Längd 10-11m
8 kojer - Trångt men möjligt
Lätt - ca 3 ton
Enkel att segla - Fock + gennaker
Elmotor - Kan bli intresant
Kul båt
Prisvärd - ?
Kvalité - ?
Har vi sedan tur blir det några på havet också?
(De flesta verkar hittills tyvärr hamna i Norge och Danmark)
Andra båtar som vi funderat på men avstått ifrån är framför allt...
X-99 - Omodern, trång under däck och tråkig toaplacering
X-35 - Dyr, enkel inuti samt mycket segel som kräver mycket folk
First 33.7 - Trång sittbrunn
First 36.7 - Tung samt mycket segel som kräver mycket folk
Sist strök vi nog X-99 trots allt.
Jag var lite sugen på att ta bort häckstaget, byta storen till en Fathead och montera peke men det är lite synd på en sån fin båt...
Sen hade det blivit rätt dyrt också
Nu är det bara att hoppas på att de kan leverera och att frugan och svärfar blir nöjda...
Sen återstår bara att hitta besättning...
Hoppas bara nu att man inte köpt grisen i säcken
Så nu kan ni bombadera mig och undra hur dum man kan vara som köper en båt som inte ens seglat.
Idioti, en chansning eller bara desperat, vem vet?
God natt och snart inte längre båtlös...?
Igår skrev vi på kontraktet och nu skall vi bara betala också...
Efter lång väntan och många diskussioner fram och tillbaka är vi slutligen överens (dock inte om allt ännu)
Varför blev det då en HP 1030?
Det var den enda båten som höll för vår kravspec som innehöll bla:
Längd 10-11m
8 kojer - Trångt men möjligt
Lätt - ca 3 ton
Enkel att segla - Fock + gennaker
Elmotor - Kan bli intresant
Kul båt
Prisvärd - ?
Kvalité - ?
Har vi sedan tur blir det några på havet också?
(De flesta verkar hittills tyvärr hamna i Norge och Danmark)
Andra båtar som vi funderat på men avstått ifrån är framför allt...
X-99 - Omodern, trång under däck och tråkig toaplacering
X-35 - Dyr, enkel inuti samt mycket segel som kräver mycket folk
First 33.7 - Trång sittbrunn
First 36.7 - Tung samt mycket segel som kräver mycket folk
Sist strök vi nog X-99 trots allt.
Jag var lite sugen på att ta bort häckstaget, byta storen till en Fathead och montera peke men det är lite synd på en sån fin båt...
Sen hade det blivit rätt dyrt också
Nu är det bara att hoppas på att de kan leverera och att frugan och svärfar blir nöjda...
Sen återstår bara att hitta besättning...
Hoppas bara nu att man inte köpt grisen i säcken
Så nu kan ni bombadera mig och undra hur dum man kan vara som köper en båt som inte ens seglat.
Idioti, en chansning eller bara desperat, vem vet?
God natt och snart inte längre båtlös...?
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå
Äntligen ligger HP:n på Råå
Dubbla budskap?
Grattis, Håkan - det blir säkert bra! En båt inte alla har är väl alltid spännande?Håkan skrev:...HP 1030
Igår skrev vi på kontraktet
[...]
Så nu kan ni bombadera mig och undra hur dum man kan vara som köper en båt som inte ens seglat.
Affärsmodellen är visserligen litet speciell för lös egendom, men det är ju så alla "nya hus" säljs. Med tanke på ledtider, marknadsföring och branschens allmänna struktur får man nog räkna med att vill man köpa något nyare, ovanligt måste man nog "köpa grisen i säcken".
Men, ja, jag undrar också hur man kan köpa en båt som "inte finns"? Vilka argument föll du för?
Jag skall inte förolämpa dig med att förnumstigt fråga om du garderat dig avtalsrättsligt, säkrat handpenning etc! Att du gjort det är jag säker på, men hur löste du (varvet) den saken?
Återigen, kul! När får du båten?
Anders S
Re: Nu har vi äntligen kommit till skott och det blev en...
Grattis!!! Det där är en riktigt cool båt.
Här kommer två frågor:
1. Vad kostar den komplett?
2. Har det tagits fram ett LYS-tal ännu?
mvh /Fredrik
Här kommer två frågor:
1. Vad kostar den komplett?
2. Har det tagits fram ett LYS-tal ännu?
mvh /Fredrik
Gillar att segla!
Re: Nu har vi äntligen kommit till skott och det blev en...
Grattis till en grymt läcker båt.
Båten har diskuterats en hel del på
http://www.blur.se/2007/12/12/hp-1030-annu-en-gang/
Men det har du väl redan läst.
http://www.hp1030.com/
Båten har diskuterats en hel del på
http://www.blur.se/2007/12/12/hp-1030-annu-en-gang/
Men det har du väl redan läst.
http://www.hp1030.com/
Re: Nu har vi äntligen kommit till skott och det blev en...
Kul, grattis!
Den där lär aldrig bli tråkig att segla. Får man fråga när leverans kommer att ske? (och seglingsrapport förstås)
Sen slog det mig att den på den här "bilden" http://iloapp.hp1030.com/data/_gallery/ ... height=400
inte är helt olik en annan båt som också bara finns på "pappret" än så länge, eller nja, i alla fall inte sjösatt
Att HP:n dragit ut på tiden tror jag har med vårt avstannade projekt att göra, de tappade liksom fart de inte längre fick några uppdateringar på vårt projekt
Den där lär aldrig bli tråkig att segla. Får man fråga när leverans kommer att ske? (och seglingsrapport förstås)
Sen slog det mig att den på den här "bilden" http://iloapp.hp1030.com/data/_gallery/ ... height=400
inte är helt olik en annan båt som också bara finns på "pappret" än så länge, eller nja, i alla fall inte sjösatt
Att HP:n dragit ut på tiden tror jag har med vårt avstannade projekt att göra, de tappade liksom fart de inte längre fick några uppdateringar på vårt projekt
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...
Re: Nu har vi äntligen kommit till skott och det blev en...
Man får gratulera...!
Har följt det projektet ett tag och är lite avis nu..
Nu lär det väl bli åka av
Men vad tycker resten om båttypen?
Den är ju rätt så lätt och blir ganska livlig att segla, stor skillnad mot en "vanlig" cruiser.
Har följt det projektet ett tag och är lite avis nu..
Nu lär det väl bli åka av
Men vad tycker resten om båttypen?
Den är ju rätt så lätt och blir ganska livlig att segla, stor skillnad mot en "vanlig" cruiser.
Senast redigerad av 1 SWE54, redigerad totalt 0 gånger.
_______________________________
SWE54 Shorthanded Sailing
SWE54 Shorthanded Sailing
Re: Nu har vi äntligen kommit till skott och det blev en...
Så är det nog...Anders S skrev: Grattis, Håkan - det blir säkert bra! En båt inte alla har är väl alltid spännande?
Affärsmodellen är visserligen litet speciell för lös egendom, men det är ju så alla "nya hus" säljs. Med tanke på ledtider, marknadsföring och branschens allmänna struktur får man nog räkna med att vill man köpa något nyare, ovanligt måste man nog "köpa grisen i säcken".
En stor anledning är det är den enda båten som uppfyller vår kravspec.Anders S skrev: Men, ja, jag undrar också hur man kan köpa en båt som "inte finns"? Vilka argument föll du för?
Jag skall inte förolämpa dig med att förnumstigt fråga om du garderat dig avtalsrättsligt, säkrat handpenning etc! Att du gjort det är jag säker på, men hur löste du (varvet) den saken?
Jag kan tillägga att vi ville ha en nyare båt också.
Sen har vi seglat lite stööre båtar som Diva 399 (ägt), Sweline 36 (hyrt), Scanner 38 (hyrt) och First 36.7 (kappseglar med) och kommit fram till att vi vill ha en mindre båt.
>100m2 spinnaker är jobbigt...
Vi försökte hyra en X-99 i somras för att testa båtstorleken men det gick inte så bra...
En risk är att vi tycker båten är för liten men det får vi ta...
Nu har jag iofs kappseglat X-99 några år och även tagit med svärfar & frugan för några år sedan.
De minns fortfarande surfarna i 12 knop till Läsö.
Detta i halvvind med två rev i storen och fock och allt med full kontroll
Övrigt som lockar: Rorkult, elmotor, peke
Kort sagt kan detta bli vår drömbåt
Nu har jag iofs varit i kontakt med framförallt HP i två års tid och tror mig varit med och påverkat båtens design...
Kort om avtal
Vi får bankgaranti på inbetalt belopp
Bankgarantin övergår till båtbyggarförskott vilket gör att båtbyggaren bygger vår båt för våra pengar.
Vid ev konkurs tillfaller skrov, inredning mm oss. Det vi förlorar är all arbetstid såklart...
Prel lev jan 2009Anders S skrev: Återigen, kul! När får du båten?
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå
Äntligen ligger HP:n på Råå
Re: Nu har vi äntligen kommit till skott och det blev en...
Självklart... /Schvidja skrev:Grattis till en grymt läcker båt.
Båten har diskuterats en hel del på
http://www.blur.se/2007/12/12/hp-1030-annu-en-gang/
Men det har du väl redan läst.
http://www.hp1030.com/
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå
Äntligen ligger HP:n på Råå
Re: Nu har vi äntligen kommit till skott och det blev en...
TackFredrikW skrev:Grattis!!! Det där är en riktigt cool båt.
Här kommer två frågor:
1. Vad kostar den komplett?
2. Har det tagits fram ett LYS-tal ännu?
mvh /Fredrik
1. Den kostar idag 995.000:- exkl värme, gennaker & instrument
2. Nej och det lär bli alldeles för högt
Det får inte vara allt för mycket över 1,30...
Mvh /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå
Äntligen ligger HP:n på Råå
Re: Nu har vi äntligen kommit till skott och det blev en...
TackSeglaren skrev:Kul, grattis!
Den där lär aldrig bli tråkig att segla. Får man fråga när leverans kommer att ske? (och seglingsrapport förstås)
Förhoppningsvis blir den rolig att segla i allt över 2m/s och riktigt rolig över 8m/s
Prel lev jan 2009
Tyvärr är vi fortfarande nästan småbarnsförälder så tiden är knapp men jag skulle gissa att vi börjar med lokala regattor som:
North Sail trimweekend
Kullasegling
Ven Runt
Tjörn Runt
Watski2Star
Helsingborg-Gilleleje
Mumm/Stelton Cup
...
Vi får se, förhoppningsvis kan man lura ut frugan och ha barnvakt så blir det nog enklare att få loss tid
Sen blir det väl svårt att kombinera Ven Runt med Tjörn Runt?
Visst kan vi kappsegla Ven Runt och sedan semestersegla till Tjörn men då har man en semesterladdad båt att plocka ur...
Får se också om man blir sugen på double handed?
Tyvärr finns alla mina gamla seglarkopisar i Gbg & Sthlm så målsättningen kommer från början vara blygsam...
Vissa är inte blygaSeglaren skrev: Sen slog det mig att den på den här "bilden" http://iloapp.hp1030.com/data/_gallery/ ... height=400
inte är helt olik en annan båt som också bara finns på "pappret" än så länge, eller nja, i alla fall inte sjösatt
Att HP:n dragit ut på tiden tror jag har med vårt avstannade projekt att göra, de tappade liksom fart de inte längre fick några uppdateringar på vårt projekt
Ha det /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå
Äntligen ligger HP:n på Råå
Re: Nu har vi äntligen kommit till skott och det blev en...
Det får vi se när den kommer...SWE54 skrev:Man får gratulera...!
Har följt det projektet ett tag och är lite avis nu..
Nu lär det väl bli åka av
Men vad tycker resten om båttypen?
Den är ju rätt så lätt och blir ganska livlig att segla, stor skillnad mot en "vanlig" cruiser.
Skämt åsido, vi jämför den med X-99 som har lite mindre segel men HP:n har djupare effektivare köl så det borde jämna ut sig.
Sen får man hoppas att designern gör sitt jobb, vi har tex seglat Mani32 där jag tyckte bulbkölen var för lätt.
Det kändes som om bulben lyftes upp och möjliggjorde ökad krängning
Ang vanlig cruiser så är de flesta för underriggade och tunga.
ski.it som jag seglar med ibland är dock en trevlig "cruiser"
Vi seglar hellre med 2 eller 3 rev i hårdvind än har för lite segel i lättvind.
I värsta fall får vi väl köpa en stor utan Fathead till semestern...
Vi hyrde tex Scanner 38 med rullfock och rullgenua framför focken.
Den var alldeles för tung och tråkig i lättvind då genuan inte gick att slå med och var även i lättvindsduk
Ha det /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå
Äntligen ligger HP:n på Råå
Re: Nu har vi äntligen kommit till skott och det blev en...
Först och främst grattis!!!Håkan skrev:1. Den kostar idag 995.000:- exkl värme, gennaker & instrument
2. Nej och det lär bli alldeles för högt
Det får inte vara allt för mycket över 1,30...
Vet du om priset krypit upp? Det talades om "650.000 sejlklar" och "700.000, sejlklar, inklusive membransejl" i Danmark (SEK 840-910' SEK), och "intruduksjonspris på under 700 000" i Norge (SEK 835').
Har du vikt och segelytor? Så kan man ju spekulera lite om LYS-talet
Re: Nu har vi äntligen kommit till skott och det blev en...
Det stämmer, de hade ett introduktionspris tidigare.blur skrev: Först och främst grattis!!!
Vet du om priset krypit upp? Det talades om "650.000 sejlklar" och "700.000, sejlklar, inklusive membransejl" i Danmark (SEK 840-910' SEK), och "intruduksjonspris på under 700 000" i Norge (SEK 835').
Har du vikt och segelytor? Så kan man ju spekulera lite om LYS-talet
Stor ca 43m2
Fock ca 28m2
Gennaker ca 140m2
Vettenlinje 9,50m
Lystalet lär bli alldeles för högt för oss
Jag hoppar in ibland på ski.it (bla Hermanö Runt )och där är man kanske sämst ombord och nu skall man helt plötsligt bygga upp en ny besättning så det lär bli tufft...
Kommer det nära 1.30 är jag nöjd, blir det närmare 1,35 blir det riktigt jobbigt...
Får hoppas på ett år med svaga vindar nästa år
Ha det /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå
Äntligen ligger HP:n på Råå
Re: Nu har vi äntligen kommit till skott och det blev en...
Vad skall den väga?
Re: Nu har vi äntligen kommit till skott och det blev en...
Jämförelse med X-35 på LYS 1.34
egenskap HP1030 X-35
LWL' 9,5m 9.12m
depl 3000kg 4300kg
Kryssarea 71m2 74m2
Länsarea 180m2 145m2
Med dessa data tror jag inte att ni får under 1.34 men man kan ju alltid spekulera.
egenskap HP1030 X-35
LWL' 9,5m 9.12m
depl 3000kg 4300kg
Kryssarea 71m2 74m2
Länsarea 180m2 145m2
Med dessa data tror jag inte att ni får under 1.34 men man kan ju alltid spekulera.