Säkerhetslina efter båt

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Gäst

dödmansgrep

Inlägg av Gäst » mån 30 maj 2005, 14:55

Intressant tråd,
jag har en kompis som ofta seglar själv, han har tillverkat ett \"dödmansgrepp\" han har som många andra en lina med liten fender själva linan sitter fast i rorkulten med en gummilina som ger den lite plats/slakhet.
Om olyckan är framme och någon tar fast i linan ger/gör denna anordning ett rörelse mot vald riktning, detta med för att han hinner under (svängen) simma mot båten även vid hård sjö.
Han har även provet riggningen och påstår att detta funkar (jag har ej provat).

Kan detta vara något?

/Göran

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 30 maj 2005, 16:02

Det låter påhittigt. Själv har jag en rattstyrning, och med en lina som lindats runt en trumma på ratten skulle man säkert kunna vrida ratten på ett liknande sätt.

Det lömska är ju om en autopilot helt sonika styr tillbaks. Men då kan ju linan få dra ur kontakten också. I ett sånt läge bryr man sig kanske inte så mycket om man får litet reparationer efteråt.
Anders S

Calle C

Inlägg av Calle C » mån 30 maj 2005, 18:45

Hej

Kom på att drivankaret kanske kunde fungera på något sätt.
Måste ut o prova.

Calle

Johan2

Säkerhetslina för autopilot

Inlägg av Johan2 » mån 30 maj 2005, 21:43

om man har rattstyrning, även rorkult, så torde det gå att utnyttja fjärrkontrollsfunktionen kopplad mot livlinan.
Mitt teori/tänk:
Autopiloter, åtminståne Raymarine, har möjlighet att koppla in en fjärrkontroll. Via den bore det vara en relativt enkel operation att koppla ut en av styrknapparna till en separat brytare, i detta fall en dödmansgreppbrytare av klassisk modell för motorbåt.
En sådan brytare kräver en viss kraft för att aktiveras. Dock så torde kraften i livlinan vara större pga av dess längd, vikt och vattenmotstånd. Detta löses med en garnbit, med rätt brottgräns, som avlastar livlinan.
Naturligtvis så sitter livlinan kvar i båten även efter att den har aktiverat brytaren.
Händelseförlopp:
Plums!!
Hugger tag i linan, garnet brister, brytaren akriveras och ger signal via fjärrkntrollen till autopiloten att gira fullt.
Segelbåten kommer antingen att gå upp i vind och dreja bi, eller gippa och dreja bi.
Sen är det \"bara\" att hala in sig till båten.

Trots att det är en massa elektronik inblandad så följer konstruktionen devisen \"Keep it simple stupid!\".

matsa

Inlägg av matsa » mån 30 maj 2005, 22:58

har för mej att den där man-över-bord-dosan som jag såg på mässan kunde kopplas på nåt vänster, så att autopiloten gick ut i ändläge, vid ofrivilligt dopp. jag har inte hittat kortet med adressen till han som sålde dom. har inte haft tid att leta heller. för bra seglarväder..... /m

Gäst

Inlägg av Gäst » tis 31 maj 2005, 19:34

Vid 6-7 knop är det tungt att hänga kvar, ta sig framåt. Men det stora problemet är att man till skillnad från 3 knop börjar dras neråt. Men det är klart, det måste vara bättre än att försöka.

Sarne
Erfaren medlem

Inlägg av Sarne » sön 12 jun 2005, 09:42

Halkade överbord igår när genuan skulle ned på väg in i hamnen vid åskväder, kraftiga vindbyar. Liten 20 fots segelbåt, erfaren kompis vid rodret som tur var. Med regnkläder, stövlar blir man snabbt mycket tung. Jag hade flytväst som tur var. Erfarenhet- segla aldrig utan den! Båtfarten vara bara 2-3 knop, men det kostade krafter att bara hålla sig kvar i relingen under tiden båten lovade upp. Sedan armgång efter relingen till aktern, har nedfällbar badstege. Orkade precis häva mig upp ur vattnet. Gjorde rejält ont i höger axel. Utan nedfällbar stege hade det aldrig gått att komma upp ur vattnet. Det här hände som sagt inne i hamnen, simavstånd till bryggor och bojar. Min erfarenhet är att man känner sig ganska \"liten\" när man ligger därnere vid sidan av båten, klamrar sig fast. Om båten fortsatt med 2-3 knop hade jag inte klarat att ta mig ombord igen.
Seglar Triss Magnum

Skriv svar