Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
Sneseglarn
- Diamantmedlem
sterio skrev:
Effekt är energi. Kraft i förhållande till hastighet.
Vridmoment bara kraft.
Effekt är inte energi - Effekt är energi per tidsenhet.
Vridmoment är inte bara kraft - Vridmoment är kraft gånger hävarm.
20 kg 1m upp lagrar mer energi än 15 kg 1m oavsett hur långsamt man lyfter. Däremot påverkas effekten av hur snabbt man lyfter.
Jag skulle tro att anledningen till att moment/effektkurvorna stämmer så bra överens är med stor sannolikhet att den ena kurvan är mätt och den andra beräknad från den första.
-
cruisaren
- Diamantmedlem
quote]
Effekt är energi. Kraft i förhållande till hastighet.
Vridmoment bara kraft.
Om du orkar lyfta 20kg 1m upp med armen långsamt.
Om jag kan lyfta 15 kg 1m upp med armen snabbt kan jag generera mer energi, alltså mer Hk/Kw.
I detta fall producerar jag lägre vridmoment men med högre fart. Ändå blir energin högre.[/quote]
Blanda inte ihop begreppen! Effekt är inte Energi utan Energi per tidsenhet!
Tillbaks till båten. Tanka upp med 10 liter diesel och du har fyllt på en viss mängd energi. Beroende på hur fort du eldar upp denna i din marindiesel så utvinner du olika mycket effekt. Kör du för fullt tar energimängden kanske slut på 3 timmar, kör du på halvfart räcker den kanske 6 timmar. I fullfartsfallet har du då tagit ut dubbelt så mycket effekt som i halvfartsfallet.
//Niklas S
-
Kjelle
- Diamantmedlem
cruisaren skrev:quote]
Tillbaks till båten. Tanka upp med 10 liter diesel och du har fyllt på en viss mängd energi. Beroende på hur fort du eldar upp denna i din marindiesel så utvinner du olika mycket effekt. Kör du för fullt tar energimängden kanske slut på 3 timmar, kör du på halvfart räcker den kanske 6 timmar. I fullfartsfallet har du då tagit ut dubbelt så mycket effekt som i halvfartsfallet.
//Niklas S
Exemplet är bra ur teoretisk synvinkel men varvtalet på en förbränningsmotor avgör inte vilken effekt (eller moment) motorn levererar. Vid ett visst varvtal kan motorn leverera ett maximalt moment, jfr momentkurvan. I praktiken kommer motorn att leverera ett lägre moment, åtminstone så länge som man inte har nått vad motorn kan prestera
Vilket moment motorn de facto presterar vid varvtalet beror på belastningen i form av moment från propelleraxeln. Om motorn kan leverera ett högre moment än vad propellern behöver kommer motorns varvtal att öka med följd att momentet från propellern kommer att öka och jämvikt uppstår mellan levererat moment och varvtal (dvs effekt) till propellern och propellerns behov.
Om man bogserar en annan båt och har "normalt" varvtal så kommer motorn att dra mer bränsle per timme eller distans samtidigt som farten minskar. Orsaken är att propellerns slip ökar och därmed det moment propellern fordrar för att rotera vid varvtalet.
-
cruisaren
- Diamantmedlem
Kjelle skrev:cruisaren skrev:quote]
//Niklas S
Exemplet är bra ur teoretisk synvinkel men varvtalet på en förbränningsmotor avgör inte vilken effekt (eller moment) motorn levererar.
Det påstod jag väl inte heller? Mitt exempel var fullt av förenklingar men faktum kvarstår eldar du upp en given energimängd på halva tiden har du tagit ut dubbla effekten. Vart energin sedan tagit vägen är en helt annan femma (hur mycket som gått till effektiv framdrivning av båten, vågmotstånd, inre friktion i motor och växelsystem etc). En sak är dock säker, all energi vi en gång hade i tanken blir till slut till värme! (Stackars moder jord.... Keep sailing!)
//Niklas S
Faurby424 Alinde