Sot på akterspegel

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
matsam
Trogen medlem

Sot på akterspegel

Inlägg av matsam » fre 22 aug 2008, 12:46

Tycker att min båt har börjat sota mer än vad den gjort tidigare. Man ser inte direkt någon avgasrök men efter någon timmes motorgång så börjar det bli sotigt därbak i rumpen :?

Är detta tecken på något begynnande fel med maskin och isf vad?

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » fre 22 aug 2008, 13:09

antagligen räcker det med att lämna in spridarna för genomgång, det brukar ofta vara felet när motorn sotar , sen finns det givetvis en massa andra fel ,som då oftast är besvärligare .jag renovera hela min motor förraåret efter det blev den helt sotfri på akterspegeln,jag fann ganska många småfel men spridarjusteringen var det som behövdes mest.
Johan

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » fre 22 aug 2008, 14:54

Håller med, spridarna justerade vi på vår MD5b på Albin 78, vilket minskade sotningen en del. Dock inte helt...

Hur mycket det sotar är rätt beroende på akterns konstruktion också, minns att det var hemskt på 78:an då sotvattnet samlades i en virvel runt akterspegeln då man gick för motor. Redan efter några timmars gång så såg det smutsigt ut igen..

/Tommy

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » fre 22 aug 2008, 16:39

En segelbåtsdieselmotor mår bäst om den körs ungefär som en mänsklig kropp:
Mestadels arbete under någorlunda måttliga förhållanden, men inte slö-gång. Plus att var eller varannan dag ha en kortare "språngmarch" då man kör fullt pådrag åtminstone några minuter.
För dieseln innebär detta att många små tendenser till hopkärvning av spridare, kolvringar och annat får skramla loss ordentligt, men bara en kortare stund. (Detta gäller även normala standardmotorer i personbilar också. Där passar jag någon gång ibland på att lägga i en lägre växel i en l-å-n-g uppförsbacke och köra fullgas med intermittent dragen handbroms för att skapa maxlast).
Så har jag kört både bilar och smådieslar under större delen av ett liv, och antingen har jag haft omåttlig tur, eller så är konceptet mycket bra, för jag har egentligen aldrig haft motorproblem eller motorer med oljeförbrukning värd namnet på någondera sidan. Trots att jag oftast använt motorerna under deras "andra halvlek" av livslängd.

Denna eller annan metod i stället för att regelbundet skruva på motorer är betydligt bättre. "If it ain`t broke, dont fix it" är en gyllene devis i sammanhanget. Varje gång man öppnar ett mikrodesignat insprutningssystem på en diesel riskerar man att skapa smutsintrång eller läckage, förstörda gängor etc.

Sålunda har jag på de senaste två båtarna haft samma motortyp, MD 2002, med förfilter och finfilter. Finfiltret byter jag tidigast efter tio år, men inte pga. driftsstörningar utan på den långa tiden. Båda motorerna har kännetecknats av att ALDRIG NÅGONSIN haft en enda driftsstörning, och heller inte någon förlust av sin maxeffekt. (=mätt toppfart på fullgas).

www.batteknik.se

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Sot på akterspegel

Inlägg av Anders S » fre 22 aug 2008, 20:07

matsam skrev:Tycker att min båt har börjat sota mer än vad den gjort tidigare. Man ser inte direkt någon avgasrök men efter någon timmes motorgång så börjar det bli sotigt därbak i rumpen :?

Är detta tecken på något begynnande fel med maskin och isf vad?
Har du gjort en komplett service? Seawolfs strategi håller jag helt med om, men man måste (förstås) vara snäll mot sin kro..., förlåt, motor. I det här fallet hade jag kollat så att luftfiltret/insugsdämparen är ren och att motorn får luft som den skall (ingen kvarglömd fender i tilluften till motorrummet, alltså).

Sedan beror det litet på när det börjar sota. Blir det dåligt på våren jämfört med hösten kan man ha alla anledning att kolla spridarna, för då kan de ha skadats över vintern. Kommer det mer gradvis på sommaren, särskilt efter långa, lätta körningar kan det vara all ide att köra "fullt" fem minuter per timme. Den ena positiva effekten är att se till att kolvringarna rör sig litet och rensar bort sot i spåren, den andra att få upp en tillfällig temperaturtopp som bränner bort koks på spridarspets, kolvtopp och ventiler. Men kör inte så för länge - fem minuter är tillräckligt.
Anders S

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 24 aug 2008, 10:30

Spridarrens som finns på mackarna STP(?) kan ibland göra underverk. Är en av två spridare igensatt till hälften pumpar väl den renare spridaren in mer soppa än vad motorn kan förbränna på det varvtalet.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

matsam
Trogen medlem

Inlägg av matsam » sön 24 aug 2008, 12:03

Tack för alla goda råd!

Förhoppningsvis är det inte ett spridar problem då de var loss och inne för genomgång/service i vintras.

Nästa båttur skall jag testa att "sota" ur ordentligt - förhoppningsvis gör det gott - för visst är det som så att det blir mycket korta och lugna turer med motorn under sommaren.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 25 aug 2008, 11:52

Om man har för hög stigning på propellern skitar väl avgaserna ner mer än normalt också, även om mootorn är i perfekt skick? Med för hög stigning trycker spridarna konstant i lite mer diesel än vad motorn kan förbränna vid det aktuella varvtalet.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 25 aug 2008, 12:54

PS. Thinner ska visst vara väldigt bra att få bort sotet med.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » mån 25 aug 2008, 15:49

Guitar Nilsson skrev:PS. Thinner ska visst vara väldigt bra att få bort sotet med.
Wonderful! Tack för tips!
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Skriv svar