Debutant

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Niklas007

Debutant

Inlägg av Niklas007 » ons 08 jun 2005, 16:51

Jag har siktat in mig på en Debutant som kan bli min för ca 15000:-.
Jag är nybörjare och har bara seglat lite jolle tidigare (ca 15 år sen).
Jag undrar om detta är en bra nybörjarbåt och om man kan sova 2 vuxna och 2 barn någorlunda komfortabelt i den.

Är tacksam för svar från alla som har erfarenheter av denna båt!

Mvh Niklas

matsa

Inlägg av matsa » ons 08 jun 2005, 22:13

den är väldigt rymlig för att va så liten båt. den seglar skitbra tycker jag. man kanske kan tycka att den är lite vek, men det är nog lugnt för dej om du seglat en del tidigare. smidig att hantera också med stort storsegel och liten smidig fock. kolla övre roderbeslaget, det brukar kunna sitta lite löst i rodret. om du tar tag i rodret i överkanten och drar det från sida till sida så ser du om det rör sej. vet ej hur det är infäst i rodret, det går bara in i plasten. men det går väl att be nån som svetsar rostfritt att ändra lite på det så att du kan skruva det rätt igenom rodret så lär det hålla. köp en båt med bra storsegel, annars blir den inte så kul när det blåser. ja just det, när den lutar för mycket så tappar rodret grappet i vattnet, så bra storsegel är viktigt. men kul att segla är den och det är ju inte fel. /m

Calle C

Inlägg av Calle C » tor 09 jun 2005, 08:18

Hej

Jag rekommenderade en Debutant till en debutant för många år sedan.

Den hade han kvar i över 10 år.

Absolut en av de bästa seglarna i den storlek/prisklass.
Det viktiga här är seglens skick.
Det finns en hel del som inte är så bra, men för dom pengarna får du nog överse med de felen.

Calle

Skriv svar