Låta båten ligga i över vintern?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
sterio
Silvermedlem

Låta båten ligga i över vintern?

Inlägg av sterio » mån 18 aug 2008, 17:40

Hej,

Jag undrar vad det finns för nackdelar med att låta båten ligga i vattnet över vintern? Hamnen har cirkulation och fryser inte.

Klarar en vanlig segelbåt att ligga i utan att ta skada?
Vad bör man tänka på?
Erfarenheter efterfrågas!

Tack!

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Låta båten ligga i över vintern?

Inlägg av Eilean » mån 18 aug 2008, 18:32

sterio skrev:Hej,

Jag undrar vad det finns för nackdelar med att låta båten ligga i vattnet över vintern? Hamnen har cirkulation och fryser inte.

Klarar en vanlig segelbåt att ligga i utan att ta skada?
Vad bör man tänka på?
Erfarenheter efterfrågas!

Tack!
Frågan ventileras på de flesta fora årligen vid den här tiden. Sök litet får du alla svar!

Svar på dina frågor i korthet:
1) Ja.
2) Att inte bottenventiler fryser vid ev elavbrott. Att isen ligger still runt om.
3) I år blir det 18-e vintern i sjön. Inga problem, bra plats, glykol i genomföringarna och god uppsikt.

FredrikW
Diamantmedlem

Inlägg av FredrikW » mån 18 aug 2008, 20:32

Förutom svår beväxtning som förvisso kan tvättas bort med en sjöburen båttvätt, är det inte bra för skrovet att få torka ut på land under vinterhalvåret?
Gillar att segla!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 18 aug 2008, 21:03

Jo, man brukar anse det, och något värde har det. Men en väl epoxybehandlad båt skall inte behöva fara särskilt illa. Olämplig plastkemi och beväxning lugnar sig också i kall väderlek och låga vattentemperaturer.

Det är nog en bra ide att ha bra bottenfärg och tillräckligt av den, annars får man kanske samma jobb som vi hade vår första säsong. 95 procent av båten var OK, men i varje liten glipa satt det blåmusslor i mängder. Där kunde man med fog tala om att musselodlingarna hindrade segelbåtens framfart, fast inte på Brendans sätt utan mer integrerat.

Tänker man sig för och har en bra båtplats skall det nog gå bra. Kanske får man ta upp för att komplettera bottenfärgen, men ett "över-natten-lyft" med masten på, i gott&varmt väder är något annat än en normal av- och pårustning.
Anders S

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » tis 19 aug 2008, 09:47

jag har tagit upp för några veckor sen, efter att jag haft båten i sjön hela förra vintern. det var nästan ingen is alls i vintras, och det gick att segla skitmycket. det är ju betydligt bättre väder nu för lite "vårrustning" än det är i april. allt torkar så fort nu :D

jag kommer att fortsätta att segla året runt, det är skittrevligt. jag har inga genomföringar under vattenytan utan länsarna går ut genom akterspegeln. har VC-tar i botten och ingen böldpest än. det växer BRA på vintern åxå. förvånansvärt bra. måste fixa riktigt bra bottenfärg.

jag mätte fukten i båtarna i båtskjulet i vintras och jämförde med den i sjön. det var ingen större skillnad, mer än att det blev torrare fortare i båten i sjön när vädret blev bra, och så har man ju 100ggr bättre koll på båten i sjön. dessutom är det otroligt trevligt att bara gå ombord och sätta sej i ruffen och höra när vinden viner i riggen och vågorna kluckar lite mot skrovet. vattnet värmer ju lite underifrån så oftast är det skönare i båten än utanför. även när det är snöstorm. vintersegling när det är lite snö på öarna är ju inte dumt det heller. storseglet klarade sej bra under segelkapellet på bommen, men kapellet är stort och luftigt. skoten får man ta hem och torka när man varit ute, eller låta dom ligga i bilen på tork. annars är dom stelfrusna när man ska ut nästa gång.

ta INTE upp!!!!

Skriv svar