Mastlut - inställning ???
Mastlut - inställning ???
Vi har trimkurs på klubb och fick i hemläxa till nästa gång att ta reda på rätt mastlut och trimma masten enligt konstens alla regler.
Jag tycker min båt balanserar rätt bra - (i min egen lilla värld) men undrar nu lite hur man kan veta att mastlut är det rätta. Masten står väldigt rakt upp. Utan besättning så har jag bara ett par centimeter i lut. Med besättning så blir det såklart mer. Båten är väldigt rank både tvärs och för/akter för att vara så pass stor, 31,6 fot.
Jag hittar inga data på nätet - möjligen om jag kunde franska så skulle mina problem vara lösta. Båten är en fransk Feeling 850 Special, byggd i La Rochelle på Kirievarvet 1988. Hade var total lycka att hitta en trimguide med mastlut och riggspänning mm. på nätet som jag kunde läsa (kan ej franska). Båten är väldigt vanlig på kontinenten och har tävlats/tävlas flitigt. Finns med på halvton cup hemsida.
Suftkungen - ge mig en trimguide
Svante
Jag tycker min båt balanserar rätt bra - (i min egen lilla värld) men undrar nu lite hur man kan veta att mastlut är det rätta. Masten står väldigt rakt upp. Utan besättning så har jag bara ett par centimeter i lut. Med besättning så blir det såklart mer. Båten är väldigt rank både tvärs och för/akter för att vara så pass stor, 31,6 fot.
Jag hittar inga data på nätet - möjligen om jag kunde franska så skulle mina problem vara lösta. Båten är en fransk Feeling 850 Special, byggd i La Rochelle på Kirievarvet 1988. Hade var total lycka att hitta en trimguide med mastlut och riggspänning mm. på nätet som jag kunde läsa (kan ej franska). Båten är väldigt vanlig på kontinenten och har tävlats/tävlas flitigt. Finns med på halvton cup hemsida.
Suftkungen - ge mig en trimguide
Svante
Om vi förutsätter att dina segel är OK, hur känns då båten på kryss? Är den neutralstyrd (alltså att du kan släppa rodret och den tenderar att fortsätta samma kurs) så kan det vara vettigt med lite mera bakåtlut på masten -förläng förstaget ngn cm.
Det ideala är om den känns lite lovgirig på kryssen så att du får hålla emot lite med rodret. Dock inte speciellt mycket rodermothåll för annars börjar det bromsa. Men med lite lovgirighet så tar också båten bättre höjd.
Annars kan det vara svårt att säga generellt hur masten ska stå, olika från båt till båt och även inom samma båtmodell hänger det på hur seglen är sydda.
Det ideala är om den känns lite lovgirig på kryssen så att du får hålla emot lite med rodret. Dock inte speciellt mycket rodermothåll för annars börjar det bromsa. Men med lite lovgirighet så tar också båten bättre höjd.
Annars kan det vara svårt att säga generellt hur masten ska stå, olika från båt till båt och även inom samma båtmodell hänger det på hur seglen är sydda.
Man kan inte göra så mycket åt masttrimmet som man tror. Några cm på vantskruven betyder kanske bara 10-15 cm i masttoppen - knappt märkbart med en lodlina.
Aktertrimma masten vad du kan, det är med stor säkerhet rätt. Många båtar är mycket mer känsliga för litet framåtlut, nästan inga påverkas av litet för mycket bakåtlut.
Enda motindikationen är om du får problem att skota storen tillräckligt
Aktertrimma masten vad du kan, det är med stor säkerhet rätt. Många båtar är mycket mer känsliga för litet framåtlut, nästan inga påverkas av litet för mycket bakåtlut.
Enda motindikationen är om du får problem att skota storen tillräckligt
Anders S
Mastlutet kommer inte att påverka någon balans i båten, så det behöver du inte vara rädd för.
Hur mycket mastlut beror på några saker, dels hur ditt akterlik på storen ser ut och dels hur mycket undanvidsfart du vill offra.
Man lutar masten för att akterliket på storen ska vara så vinkelrätt mot vinden som möjligt. Vinden strävar att lämna liket vinkelrätt. Därför lutar man tex inte masten nämnvärt på båtar med fathead/squarehead, för det behövs ju inte...
Därför är det heller inte så stor skillnad på genua I och en fock tex...
Luta så mycket det går om du har en traditionell stor för max ryssfart, du kommer att förlora något på undanvinden men att segla fortare och därmed ofta med mindre avdrift på kryssen är oftare prioriterat.
Det som begränsar kan vara lite olika saker, på riggar med svepta spridare är det väl toppvantens skruvar som då kan gå i botten.
Jag har själv ca 1 m på 12 m lutning utan några som helst balans förändringar.
Hur mycket mastlut beror på några saker, dels hur ditt akterlik på storen ser ut och dels hur mycket undanvidsfart du vill offra.
Man lutar masten för att akterliket på storen ska vara så vinkelrätt mot vinden som möjligt. Vinden strävar att lämna liket vinkelrätt. Därför lutar man tex inte masten nämnvärt på båtar med fathead/squarehead, för det behövs ju inte...
Därför är det heller inte så stor skillnad på genua I och en fock tex...
Luta så mycket det går om du har en traditionell stor för max ryssfart, du kommer att förlora något på undanvinden men att segla fortare och därmed ofta med mindre avdrift på kryssen är oftare prioriterat.
Det som begränsar kan vara lite olika saker, på riggar med svepta spridare är det väl toppvantens skruvar som då kan gå i botten.
Jag har själv ca 1 m på 12 m lutning utan några som helst balans förändringar.
Vill du ha riggen bakåt kan du förlänga förstaget med en koppling. Har du en 7/8-delsrigg är risken ganska liten att du behöver tilta bakåt, snarare framåt.
Om du seglar på hård halvvind med genua och skotar så gott du kan (kolla på tell tails) kan du titta på rodret. Får du hålla upp det mer än 5 graders vinkel åt lovart är riggen för bakåtlutad. Då kommer du tappa fart genom att rodret bromsar.
En analogi med hur mastlutet påverkar lovgirigheten är en vindsurfingbräda, där lovar man och faller av genom att föra masten framåt eller bakåt.
Om du seglar på hård halvvind med genua och skotar så gott du kan (kolla på tell tails) kan du titta på rodret. Får du hålla upp det mer än 5 graders vinkel åt lovart är riggen för bakåtlutad. Då kommer du tappa fart genom att rodret bromsar.
En analogi med hur mastlutet påverkar lovgirigheten är en vindsurfingbräda, där lovar man och faller av genom att föra masten framåt eller bakåt.
Gillar att segla!
Windsufing jämförelsen är utmärkt.FredrikW skrev:Vill du ha riggen bakåt kan du förlänga förstaget med en koppling. Har du en 7/8-delsrigg är risken ganska liten att du behöver tilta bakåt, snarare framåt.
Om du seglar på hård halvvind med genua och skotar så gott du kan (kolla på tell tails) kan du titta på rodret. Får du hålla upp det mer än 5 graders vinkel åt lovart är riggen för bakåtlutad. Då kommer du tappa fart genom att rodret bromsar.
En analogi med hur mastlutet påverkar lovgirigheten är en vindsurfingbräda, där lovar man och faller av genom att föra masten framåt eller bakåt.
Ta en noga titt på deras segel, akterliken framför allt när dom seglar fort.
Masten är rejält lutad akterut så att akterliket är vinkelrätt mot vinden för minimalt motstånd. Det krävs väldigt mycket lut för att svänga brädan, man får tom trycka med fötterna.
Så lite lut påverkar väldigt lite.
edit: några bildexempel...
Svante, köp Segel och riggtrim så får du kvalificerade råd.
Re SWE54: vindsurfingbrädans undervattenskropp flyttas succesivt bakåt när farten ökar. I full fart dvs uppåt 20 knop kör man på "pinen" dvs endast den bakersta delen av brädan ligger i vattnet. Det är därför seglets tryckcentrum måste bakåt för att upprätthålla balansen i brädan och därmed kursen.
Re SWE54: vindsurfingbrädans undervattenskropp flyttas succesivt bakåt när farten ökar. I full fart dvs uppåt 20 knop kör man på "pinen" dvs endast den bakersta delen av brädan ligger i vattnet. Det är därför seglets tryckcentrum måste bakåt för att upprätthålla balansen i brädan och därmed kursen.
Gillar att segla!
Mastlut är högst individuellt. Till faktorer som spelar in räknas din båt och rigg och hur dina segel är sydda. Och vilken känsla rorsman vill ha.
Om du sneglar på båtar som liknar din kan du få en god position att starta från. Sedan är det till att testa.
När det gäller boktips kan jag verkligen rekommendera
Fartträning stagade båtar av Björn Österberg, ca 250 kr som du kan köpa från tex http://www.svensksegling.se/
Lycka till!
Om du sneglar på båtar som liknar din kan du få en god position att starta från. Sedan är det till att testa.
När det gäller boktips kan jag verkligen rekommendera
Fartträning stagade båtar av Björn Österberg, ca 250 kr som du kan köpa från tex http://www.svensksegling.se/
Lycka till!
Senast redigerad av 1 stangen, redigerad totalt 0 gånger.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 2193
- Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
- Ort: Myrbacka Ljusne
- Kontakt:
Att mastlutet inte skulle påverka balansen har jag läst förut här, men det har jag svårt att tro på. När jag köpte min mastheadriggade, långkölade Vagabond hade den ett mastlut på ca 20 cm bakåt. Den var ganska lovgirig, och efter lite diskussioner med seglare som har erfarenhet av mastheadriggade långkölare kom jag fram till att masten bör st nästan lodrätt. Saltsjöbadssegel som sytt seglen till många Vagabonder bekräftade. Så jag byggde om med förlängningsbleck i akterstaget nu lutar det bara 2, 3 cm bakåt. Skillnaden till det bättre blev mycket stor. Nu styr jag med bara lillfingret på rorkulten även i hård vind. Jag får ett precis lagom tryck i rorkulten.
Det är nog väldigt olika på olika båtar vad som är bäst. Klubbkompisen har nog ökat mastlutet till en meter på sin partialriggade Elan 333 och fått den att segla bättre tack vare det.
Det är nog väldigt olika på olika båtar vad som är bäst. Klubbkompisen har nog ökat mastlutet till en meter på sin partialriggade Elan 333 och fått den att segla bättre tack vare det.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Tycker att med nästan lodrätt mast att båten är lagom lovgirig. Kan förstås ändras mycket med ett nytt storsegel - är nog väl bukigt. Storseglet stod på inköpslistan i våras men prioriterades bort mot komfortprylar för frugans skull.
Hittar ingen trimguide så jag är lite vilse i pannkakan.
Hoppas att andra halvan på kursen när vi skall ut med min båt ger facit på hur det står till med segel och rigg.
Svante
Hittar ingen trimguide så jag är lite vilse i pannkakan.
Hoppas att andra halvan på kursen när vi skall ut med min båt ger facit på hur det står till med segel och rigg.
Svante
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 2193
- Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
- Ort: Myrbacka Ljusne
- Kontakt:
Har du fungerande cunninghamanordning? Kan man inte sträcka cunningham på kryss kan det nog vara ett minus även på ett nytt segel.
Jag har också boken "Rigg och segeltrim". Kanonbra för oss nybörjare.
Jag har också boken "Rigg och segeltrim". Kanonbra för oss nybörjare.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Cunningham är bra, ta också gärna hem på häckstaget (det var en 7/8-dels rigg va?), samt ta hem på uthal för att planka ut storen. När du tar hem på akterstaget böjs riggen mer vilket sträcker ut seglet där den bukar som mest dvs på mitten. Det kan krävas ökad prebend av masten vilket göres genom att dra åt toppvanten. Uthalet sträcker upp seglet i längsled.
Allt detta och otroligt mycket därtill står i den förträffliga boken.
Allt detta och otroligt mycket därtill står i den förträffliga boken.
Gillar att segla!