Vad är det som hänt?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
nilsnobbing
Platinamedlem

Inlägg av nilsnobbing » tor 14 aug 2008, 11:20

Ja herrejävlar....

Har man inte problem så skapar man sig. Jag är inne på Fredriks linje. Hälsar glatt på alla utom de få som jag inte hälsar på. Irrationellt, icke regelstyrt och spontant.

Hur ska man förresten veta vem som är i hemmavatten? Lägrei rang?

Dumt är bara förnamnet. Att man orkar bry sig...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 14 aug 2008, 11:44

fredrikk skrev: Om jag skall besvara frågan, nu när den är ställd, så hälsar jag på alla utom svallmonstren. Dessa ignorerar jag. Sen skiter jag fullständigt i vem som hälsar först. Att börja plocka fram statusfrågor känns på något sätt kontraproduktivt mot allt jag vill uppleva på sjön
Aha. Då är principen "att man hälsar på somliga, men inte alla" klarlagd.
Nu gäller det bara att reda ut rangordningen, men att svallmonster är den lägst stående av fritidsbåtarna torde vara klarlagt :-)

Kan vi reda ut den mest högt stående båten är vi på god väg att knäcka detta. Kanske en blänkande 50-tals träsegelbåt, för segel, på kryss...
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 14 aug 2008, 11:46

fredrikk skrev: Om jag skall besvara frågan, nu när den är ställd, så hälsar jag på alla utom svallmonstren. Dessa ignorerar jag. Sen skiter jag fullständigt i vem som hälsar först. Att börja plocka fram statusfrågor känns på något sätt kontraproduktivt mot allt jag vill uppleva på sjön

Nu gäller det bara att reda ut rangordningen, men att svallmonster är den lägst stående av fritidsbåtarna torde vara klarlagt :-)
Kan vi sedan reda ut vad som kännetecknar den mest högt stående båten är vi på god väg att knäcka detta. Kanske en blänkande 50-tals träsegelbåt, för segel, på kryss...
Anders S

nilsnobbing
Platinamedlem

Inlägg av nilsnobbing » tor 14 aug 2008, 11:53

Ang status: Vi är förståss alla överens om att en BD-kryssare från 1970 ger högst status. Eftersom jag råkar ha en sådan så hälsar alla på mig först. Men kom ihåg att skynda er på, för jag brukar vinka på eget bevåg ibland, och då är ju hela systemet satt ur spel när inte ens Segelbåtsadeln följer reglerna.

Greve Nils Nobbing

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 14 aug 2008, 12:06

Helt rätt!
"Appearance Is Everything!"

Det gäller att skilja sig från mängden..:)

Grisslan
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Grisslan » tor 14 aug 2008, 12:13

Hälsningsordning, det vetefan... Kan bli krångligt och lite väl militäriskt i mitt tycke. Men arrogans och dåligt sjömanskap hälsar jag inte gärna på. Och som ägare till en snygg träbåt så blir man ofta hälsad på först, har jag märkt.

Användarvisningsbild
vaffe
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av vaffe » tor 14 aug 2008, 12:22

Jag hälsar glatt på allt som rör sig. Häromdagen hälsade jag lika glatt på ett stort lastfartyg som ångade fram. Han blev så glad att han steg ut ur hytten för att vinka tillbaka.

Dont worry be happy
Senast redigerad av 1 vaffe, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 14 aug 2008, 12:40

Tråden handlar ju om varför det inte alltid är så trevligt och vänskapligt som det skulle kunna vara.

En grundval för att ha det trevligt är normal artighet mot varandra - utan det kan inget positivt utbyte börja. Om båtfolk i allmänhet inte längre väljer att hälsa på varandra är det ett tecken på något. Kanske är det samma sak som att det bildas "AntiBavaria-kotterier", att vissa mullor väljer att sortera sina fritidsbåtskamrater i sådana som alltid seglar och sådana som går för motor, att skilja mellan stora båtar (onödigt och ekonomiskt oansvarigt) och små båtar (fint, "helt rätt" och ingen behöver mer än en Vega (typ)...). Var och en kan säkert komma på någon kategori eller polarisering som just de tycker är meningsfull.

Svallmonster är en sådan gruppering. Hälsar man inte på svallmonster är man kanske en del av problemet - man är definitivt inte en del av lösningen.

Vad gäller rangordning och Nils Nobbings fråga om hemmaseglare: Man tar seden dit man kommer: När jag ser en besökare (utlänning, gäst) tycker jag det är naturligt att jag (svensk) hälsar glatt på den som kommer på besök. Så gör alla även 'civilt'. Detta märktes tydligt under sommarens besök i Norge - "alla" vinkade, nästan så vi fick hälsa tillbaka i skift.
Anders S

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » tor 14 aug 2008, 12:43

Hmm... Har inte den här diskussionen spårat ur lite?

Jag vill inte peka ut någon särskild typ, men nog måste jag säga att det antal personer som beter sig som svin har ökat, även om det stora flertalet båtåkare är fantastiskt trevliga.

Den värsta jag har stött på var nog förra sommaren när vi skulle lägga till i hamnen på Marstrand. När vi gled in mot bryggan satt det en norsk kärring i en Najad och sa att där kunde vi inte ligga för att platsen var för liten. Eftersom det blåste och regnade och det hade varit en hård dag på sjön byttes mitt såta leende snabbt ut mot ett "då får du väl fendra ut då!". Under hela tilläggningen ojade sig tanten och sa otrevliga kommentarer, innan hon till slut stängde blixtlåset till bomkapellet. På andra sidan Najaden låg en Stortriss, vilken hade "givit bort" sin akterförtöjning till Najaden (fasta "ankarlinor", vilket har diskuterats i en annan tråd). Stortrissen hade istället lagt fast vid sidan av Najaden. När norrmännen påföljande morgon skulle gå iväg, knöt tanten helt sonika loss Stortrissens akterförtöjning och sket i att den båten åkte in i bryggan. Under stort svärande och tomma hot lyckades jag då få dem att vända om och lägga fast båten igen. Självklart hade jag kunnat hjälpa till, men i det läget önskade jag dem bara allt ont.

Och det bara för att jag inte fick min hälsning besvarad vid tilläggningen...
X-342 SWE 18 "Kexet"

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 14 aug 2008, 12:51

Fredrik skrev:Hmm... Har inte den här diskussionen spårat ur lite?

...
Tycker du det...? :wink:

fredrikk
Diamantmedlem

Inlägg av fredrikk » tor 14 aug 2008, 13:00

Anders S skrev: Svallmonster är en sådan gruppering. Hälsar man inte på svallmonster är man kanske en del av problemet - man är definitivt inte en del av lösningen.
En båt som kör monstersvallvågor skiter i mig med sitt beteende. Om jag då lite glatt står och vinkar när någon har pissat på mig, vad gör det mig till? På vilket sätt skulle det lösa något? Utveckla gärna.

fredrikk
Diamantmedlem

Inlägg av fredrikk » tor 14 aug 2008, 13:06

Anders S skrev:
Javisst. Men till skillndad från vad du tror bygger den inte på "status", utan på hur folk beter sig. Sen går det såklart att modellera vad som helst (i stort sett) som social status, men det är inte riktigt relevant här.
Anders S skrev:
Kan vi sedan reda ut vad som kännetecknar den mest högt stående båten är vi på god väg att knäcka detta. Kanske en blänkande 50-tals träsegelbåt, för segel, på kryss...
Om träbåtsägaren med vett och vilje kör sitt skarpslipade rostfria nosbeslag i friborden på min båt hälsar jag inte på den heller. Men det har aldrig hänt att jag har mött motsvarande respektlöshet från andra båtar än just svallgeneratorerna.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 14 aug 2008, 13:59

fredrikk skrev:
Anders S skrev:
Javisst. Men till skillndad från vad du tror bygger den inte på "status", utan på hur folk beter sig. Sen går det såklart att modellera vad som helst (i stort sett) som social status, men det är inte riktigt relevant här.
Anders S skrev:
Om träbåtsägaren med vett och vilje kör sitt skarpslipade rostfria nosbeslag i friborden på min båt hälsar jag inte på den heller. Men det har aldrig hänt att jag har mött motsvarande respektlöshet från andra båtar än just svallgeneratorerna.
Jag tror att vi har nyckeln här.

Bemöts man respektlöst har man rätt att vidta åtgärder.
Eller har man det?

(Som åtgärd betraktat är det litet tamt att inte hälsa, naturligtvis)
Anders S

fredrikk
Diamantmedlem

Inlägg av fredrikk » tor 14 aug 2008, 14:07

Anders S skrev: Jag tror att vi har nyckeln här.

Eller har man det?

Visst är det det. Men vad annat kan man göra? Skriva sura inlägg på seglarforum? Skjuta på dem med paintballgevär?

Jag ignorerar dem. Alltså, jag avstår inte bara från att hälsa på dem (som om de skulle se...), utan ignorerar dem. Det gör jag för min egen ros skull. Annars skulle jag vara fly förbannad hela tiden. Jag förvandlar svallvågorna till något som finns där, som är jobbigt, men jag försöker att inte ta in att det är någon som kör dessa båtar.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 14 aug 2008, 14:27

fredrikk skrev:
Anders S skrev: Jag tror att vi har nyckeln här.

Eller har man det?

Visst är det det. Men vad annat kan man göra? Skriva sura inlägg på seglarforum? Skjuta på dem med paintballgevär?

Jag ignorerar dem. Alltså, jag avstår inte bara från att hälsa på dem (som om de skulle se...), utan ignorerar dem. Det gör jag för min egen ros skull. Annars skulle jag vara fly förbannad hela tiden. Jag förvandlar svallvågorna till något som finns där, som är jobbigt, men jag försöker att inte ta in att det är någon som kör dessa båtar.
Nu tar vi det ett steg till:

Om man ser något man inte gillar, då finns det inte. "Överlevnadsstrategin" är att bortse från det, låtsas som det inte finns, nada... Är det då konstigt att det blir trist stämning i hamnarna, för det finns ju alltid massor att reta sig på. I synnerhet skapar man ju grupperingar, med gemensamma värderingar?

Min ide (den är inte så långt från din) är att allt handlar om att man skiter i andra och ignorerar dem. Den lilla, obetydliga handlingen är att inte följa sedvänjan, att hälsa, sedan eskaleras det till att totalt strunta i andra. Hänsynslösa svallvågor, att dumpa en Stortriss vid avgång, att fimpa i badviken - vi har hört massor. Sedan kommer "hämnden" (det vi gör för att inte bryta ihop alldeles), och om den i sin tur består av att man själv ignorerar eller förtränger (eller, värre, blir likadan själv) förbättras inte det här - det skall man inte tro

Men det börjar väl någonstans? Var?

Jag tror som sagt att nyckeln är att man skall vara artig och vinka. We shall overcome.
Anders S

Skriv svar