köpt en risig compis 28....vad göra nu?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Gäst

köpt en risig compis 28....vad göra nu?

Inlägg av Gäst » lör 04 jun 2005, 13:48

ok...köpte en compis 28 i renoveringsbehov
ja har inte hur mycke pengar som helst men vill ändå segla lite i år, så vad är viktigast att göra först?
ja har tvättat +rengjort hela båten, hittat lite skavmärken i fören plus lite repor här å var
rigg verkar ok men ser ack så bedrövlig ut, masten är matt i färgen och skoten blev inte riktigt rena efter tvätt, fallen är hela dock
bommen är bytt mot längre + sänkt en halvmeter eller så + nytt storsegel som aldrig är använt, så de funkar nog :)
inredningen ser ut som f-n (matt å trist) men försiktig slipning å lite olja å lack så blir de nog bra...men tar tid
skrovisolering bör bytas men e dyrt
vire 7 som kanske fungerar....byta mot yanmar 8?
kölbultar rostiga, viktigt att byta?
lite plast fix på däck, inga fuktskador i övrigt å däcket är hårt
genomförningar ok, kranar rostiga på sina ställen
gasol spis+kyl funkar
wallas 1800 som fungerar

vad ska ja åtgärda först å vad är viktigt att kolla/tänka på?
tacksam för svar

Fribbe

Inlägg av Fribbe » lör 04 jun 2005, 14:24

Självklart är det viktigast att ta tag i strukturella fel först. Hur rostiga är kölbultarna? Finns det tecken på att de läcker? Svajköl? Står båten på land så kan du kolla efter rostrinningar från kölskarven efter vatten som runnig ut. Rinner vatten ut så rinner vatten in.
Kranarna på genomföringarna ska inte vara rostiga. De ska vara av mässing, förnicklad mässing eller brons.
Motorn kan bli en dyr historia. Funkar den inte och byte eller reparation inte är möjlig i år så kan du hänga på en utombordare för att rädda säsongen.
Det går att hitta riktigt fina begagnade motorer. Jag hittade själv en VP MD5c som gått i endast 4 säsonger. Det är helt klart värt att leta lite för den motorn var inte så många tusenlappar dyrare än en MD5c i normalt skick dvs gått i över 20 säsonger. Kolla bara så att motorn verkligen går att bända in i motorutrymmet.
Tänk på att om båten skötts dåligt på de punkter du har listat upp så har det nog skötts lika dåligt på alla punkter. Gå igenom alla infästningar av beslag, röstjärn, roder etc. Kolla efter sprickbildningar i gelcoaten efter dåligt utlastade beslag. Fetta in vinscharna. Kolla igenom riggen ordentligt (vantspridare, vant, stag, trissor etc). Tror det finns speciella medel för rengöring och försegling av aluminummaster.

Bra att du fick med ett nytt storsegel men hur är förseglet?

Allt kosmetisk får du ju åtgärda när tid och pengar finns. Det är lite som att äta en elefant, man får ta en bit i taget.

Fribbe

Inlägg av Fribbe » lör 04 jun 2005, 14:27

Glömde lite...
Kolla alla eldragningar också. Finns det korrosion på kontaktdon, brytare etc? Är batterikablarna ordentligt dimensionerade och har ordentlig kontakt?. Funkar lanternor?
...
...
...

Gäst

Absolut viktigast

Inlägg av Gäst » lör 04 jun 2005, 15:01

Det smartaste du kan göra är att gå med i compis-seglarnas förening som du hittar här:
www.compis-seglarna.com

//M

Gäst

Inlägg av Gäst » sön 05 jun 2005, 19:46

Varför inte göra en sk. \"säkerhetsbesiktning\" det brukar kosta ett par hundra kronor och är också något som föräkringsbolagen ofta kräver.

Fråga på närmaste båtklubb, det brukar alltid vara någon som gör detta,
då får du snabbt svar vad som behöver göras omgående och vad som kan vänta

Sven

Rodney

Tack för varningen !

Inlägg av Rodney » mån 06 jun 2005, 21:54

\"rostiga kölbultar\".....hur är det möjligt ? vad är det för en simpel båt....trodde i min enfald att alla skruv, bultar och beslag som monterades i en båt var i rostfritt.
men det är skillnad på skoda och mercedes.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 06 jun 2005, 22:09

Det du måste göra direkt är det som har med säkerhet att göra. Sedan får väl plånboken bestämma i vanlig ordning...

Viktiga frågor att ställa:

a) kan båten sjunka eller någon skadas om jag försummar/avstår/skjuter upp reparationen?

b) Ifall försäkringsbolaget får reda på (sätt in valfritt problem), kommer de då att betala om båten sjunker/brinner/blir stulen/skadas?

c) Ifall jag väntar med att fixa (sätt in valfritt problem), blir det i så fall svårare/dyrare att laga det nästa år?

Ifall du tar in en besiktningsman kommer du bara att bli förtvivlad - de klagar på allt - stort och smått. Har du tur kan du IOFS få tips på vad som kan vänta och vad du bör ta direkt, men då krävs nog en \"riktig\" besiktningsman snarare än en säkerhetsbesiktare från klubben. De sistnämnda skall man bara släppa in i båten när man tror att allt är i ordning :-) Då gör de nytta!

Men är båten tät, du har bra ankarutrustning och brandsläckaren i ordning kan det ju knappast gå riktigt galet, bara du tar det lugnt och planerar seglingsturerna. Små förtretligheter som krånglande utrustning hanteras bäst genom att ta med stora verktygslådan och acceptera att båten är ett \"seglande renoveringsobjekt\" i sommar.

Specifikt: Rostiga kölbultar är inte bra. Å andra sidan - är det bara bultskallarna/muttrarna som är rostiga är det ingen fara.

Genomföringar byter du, allihop för runt tvåtusen kronor. Då får du nya ventiler, genomföringar, slangsocklar och slangklämmor. Byt slangarna också om de är minsta suspekta, medan du ändå byter.

Motorn kan du räkna med att få byta, om du inte kan få den att fungera med enkla medel. Vire tillverkas inte längre, och det är inte lätt att få delar. Senaste tillverkningen var i Danmark, och de slutade för några år sedan. Startar den och går bra, kör den så länge. Byt sedan till en Volvo eller Yanmar diesel som någon slänger ut ur en större båt för att den är för liten - eller (som redan sagts) skaffa en billig utombordare så länge.

En billig (eller lånad) högtryckstvätt blåser rent fall och skot, rubbing är billigt, skrovisolering är gratis att riva ut, målarfärg är ganska billigt och ger en anständig \"look\" tills du sätter upp ny matta... Skulle genuan vara urkass kan man hitta en anständig på begagnatmarknaden...

Det är klart du skall segla i sommar!
Anders S

Skepp o hoj!

Inlägg av Skepp o hoj! » tis 07 jun 2005, 07:21

Det här med motorn tycker jag att du måste fundera över. Enligt en del här verkar det som du måste byta motor. Detta kan jag ej begripa. Om viren fungerar ,så är det en mycket bra motor som är lätt och enkel att serva och det är lätt att få tag i begagnade delar men även nya. Antingen i Myggenäs i sverige eller i Vårdingborg i Danmark skall även finnas ett ställe i eller utanför K-hamn. En begagnad diesel från 70-talet är dyr och tung och har kanske gjort sitt. Det borde vara billigare och ta viren under armen och vandra till en motor mekare. :wink:

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » tis 07 jun 2005, 08:40

Säkerhet, säkerhet och säkerhet är viktigast. Använd bara den utrustning du har testat under kontrollerade former. Är du tex osäker på gasolinstallationen - använd den inte.

Kolla speciellt skrovgenomföringar, stående rigg, mastfot, brandsläckare, bränsleslangar och tank (speciellt viktigt iom att du har bensinmotor).

Vad gäller Vire så finns det som ngn sade myckert reservdelar och erfarenhet kvar. Kolla speciellt danska RJ85-klubben på internet. Är du händig så plockar du ur motorn under vintern och monterar isär och byter slitdelar. Nu är det ju inte så många eftersom det är en 2-takts bensinmotor. Men backslag, förgasare, pumpar och det elektriska förtjänar en grundlig översyn.

Slutligen, tag det lugnt. Är du osäker så segla inte i kuling, men försök använd båten! Det är det bästa sättet att upptäcka problemen. :wink:

Lycka till!
Anders

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 07 jun 2005, 08:54

Den stora nackdelen även med en fungerande Vire är att den är bensindriven. Det är inte lämpligt att ha bensin som drivmedel i täckta båtar, för brand- och explosionsriskens skull och äldre båtar har ofta stora problem med elsystemen. Det här är något som man bytt åsikt om rätt rejält under årens lopp, och det är naturligtvis upp till var och en att själv ta sitt eget beslut. Men öppen eld (spis/kök, vissa wallas, \"myslampor\" etc) och bensin är rent allmänt ingen bra kombination.

Vires Vänner får försöka låta bli att ta illa upp - det här är inte illa ment. Givetvis är ett motorbyte inte det första man gör, men personligen skulle jag inte anstränga mig särskilt mycket för att behålla en inombordsbensinare i en ruffad båt.
Anders S

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » tis 07 jun 2005, 10:51

Angående bensin/diesel. Jag håller med om att bensin är ett farligare bränsle ur brandsäkerhetssynpunkt jämfört med diesel, men i slutändan är det en fråga om installation och underhåll. Jag har själv levt och seglat med MB2/50S och Four Saildrive, speciellt den sistnämnda är en underbar inombordare. Fullständingt vibrationsfri och i stort sett tyst. Väger 45 kg med drev.

Gör man tank- och bränsleinstallation på rätt sätt så skulle jag inte oroa mig mer för bensin än för diesel.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 07 jun 2005, 14:02

Jag tror inte det egentligen är något som behöver diskuteras. Bensininombordare varken säljs eller tillverkas längre, av mer eller mindre goda skäl. Brandrisken är i vart fall den viktigaste. Vill man nödvändigtvis ha en bensinare i ruffen finns det mycket litet att välja på.

Det är därför jag menar att man inte går miste om något om man byter ut en dålig bensinare mot en diesel. Jag brukar vanligen tycka att man skall renovera i st f att köpa nytt, men inte i detta fall.
Anders S

Peter K
Guldmedlem
Kontakt:

Inlägg av Peter K » tis 07 jun 2005, 15:11

- Vireinfo, se http://gofree.indigo.ie/~vire7/
- Bensin är visserligen brandfarligare än diesel, men även diesel är mycket brandfarligt, glöm inte det. En illa servad motor med en dieselläcka som droppar ner på t ex ett varmt grenrör kan lätt fatta eld.
- Att det inte tillverkas bensinmotorer längre för inombordsmontage är fel. Det finns bl a Färe-Göta (2-takt), Mericruiser, Saildrive 280 m fl. Att det är betydligt vanligare med diesel i nya båtar är däremot förmodligen riktigt.
Besök gärna http://www.misil1.tk/

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 07 jun 2005, 17:51

:-)

Jaja, det är säkert så att jag är konservativ och tråkig. Alla får förstås ha vilken motor de vill, men jag tycker ändå att det är ett tveksamt att uppmuntra till att renovera en bensinare. Jag skrev också att man kan köra med den så länge den går bra, men sedan skall man inte gå vidare.

Nu pratar jag om segelbåtar, och saken kan förstås bli annorlunda om man bygger ett motorrum a al motorbåt, skaffar ventilation och avstår från förgasarmotorer - läckande sådana är ett otyg där ventilationen är dålig.

Diesel är inte riskfritt heller - så sant.
Anders S

Hampus Mattsson
Erfaren medlem

Motor

Inlägg av Hampus Mattsson » tor 16 jun 2005, 16:31

Läste en annons i en båttidning, har tyvärr glömt vilken men det var antagligen praktist båtägande, förförra numret. Annonsen var på inombordare, diesel, ett nytt märke från Kina, baserat på Yanmar. Modellen dom annonserade ut var en 3-cylindrig 24 hästare för 19900 :- NY! Och i en Compis 28 ska det sitta ca 8 hästar, så borde vara billigare. Har glömt märket på motorn men det finns en återförsäljare i Sverige. Kan vara värt att kolla?

Och vad gäller inlägget om Skoda och Mercedes, så var dom flesta Compisar hembyggen, därav skiftande kvalitet. Den erfarenhet jag har av Compisen, seglingsmässigt är odelat positiv.

Skriv svar