Rättstavning på forum

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
FredrikW
Diamantmedlem

Inlägg av FredrikW » tor 07 aug 2008, 22:54

Sant fel av mig! :lol:

Men fortfarande är salning uppåt väggarna.
Gillar att segla!

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tor 07 aug 2008, 22:56

Jag förstod åtminståne direkt vad FredrikW menade (sorry Brendan, mitt rättstavningsprogram visade rött :wink: )

En eloge till Anders S, Jenni mfl i denna diskussion! Språket utvecklas, (hemska?) ungdomliga ord tillkommer, och så länge betydelsen går fram så är det bra.

Visste ni förresten att skrivet och talat innehåller en ganska stor andel redundans, just för att vi ska kunna förstå varandra bra även om man inte skriver/talar exakt rätt på syntaktiskt sätt.

Hälsningar
Tommy

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tor 07 aug 2008, 22:57

FredrikW skrev:
En sak att man kan vara dyslektiker, men samtidigt finns det faktiskt en och en annan som gjort både lumpen och yrkeskarriär inom marinen. För dem ter det sig motbjudande med folk som försöker slänga sig med utryck de uppenbarligen inte har en susning om vad det betyder.
Det var starka ord, om ords betydelser. Språket är levande, och utvecklas, ord och betydelser förändras med tiden.
Så vad betyder sjömil? Angöring? För de allra flesta inte detsamma som orden betydde för 50 eller 100 år sedan. Den ursprungliga betydelsen behöver inte alls vara rätt nu, med tiden har orden fått nya betydelser som de flesta anslutit sig till.

Språkpoliser har alltid haft en omöjlig uppgift.

/J

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 08 aug 2008, 06:04

FredrikW skrev:Sant fel av mig! :lol:

Men fortfarande är salning uppåt väggarna.
Eller i alla fall halvvägs uppåt masten.
Ixoid fick jag slå upp.
Anders S

Brendan
Diamantmedlem

Re: Babord

Inlägg av Brendan » fre 08 aug 2008, 06:33

Seawolf skrev: Såvitt jag har förstått SAOL så tas den fram som ett resultat av att fortlöpande studera vilka ord som används. De ord som tillkommer och får en spridning och en tillräckligt enhetlig betydelse tas med.

Det är alltså ingen styrning av svenskan, utan snarare en spegling av hur det ser ut.
Det är helt rätt, Seawolf, att SAOL försöker spegla det språk som används, men samtidigt styr man upp det genom att sålla mycket hårt.

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » fre 08 aug 2008, 06:41

Brendan skrev: Det är helt rätt, Seawolf, att SAOL försöker spegla det språk som används, men samtidigt styr man upp det genom att sålla mycket hårt.
Och var kommer detta ifrån? Svenska Akademin som på detta diskreta sätt tillkännager sin metodik?

Brendan
Diamantmedlem

Rättstavningskontroll

Inlägg av Brendan » fre 08 aug 2008, 06:44

Tommy skrev:Jag förstod åtminståne direkt vad FredrikW menade (sorry Brendan, mitt rättstavningsprogram visade rött :wink: )
Hälsningar
Tommy
Som jag skrev tidigare trodde jag mig också direkt förstå vad FredrikW menade och brydde mig inte om att påpeka det som föreföll vara ett banalt stavfel. Däremot tycker jag det var alldeles utmärkt att frågan togs upp av en annan skribent. Det har ju lett till en synnerligen livlig debatt med massor av intressanta synpunkter. Dessutom har det kommit fram mycket biinformation som ökat kunskaperna hos oss i flera avseenden.

Språket är viktigt och bör ständigt nagelfaras. "Språkpoliser" har en viktig uppgift och bör uppmuntras.

Tommy har tydligen, liksom Anders S, inte något bra rättstavningsprogram. Se till att hålla det uppdaterat och komplettera med alla nya ord som kommer upp. Men var noga med att ni stavar dem rätt, när ni lägger in dem! Du kan börja med ordet "åtminstone", Tommy.

Jaramaz
Diamantmedlem

Re: Rättstavningskontroll

Inlägg av Jaramaz » fre 08 aug 2008, 06:53

Brendan skrev:
Tommy har tydligen, liksom Anders S, inte något bra rättstavningsprogram. Se till att hålla det uppdaterat och komplettera med alla nya ord som kommer upp. Men var noga med att ni stavar dem rätt, när ni lägger in dem! Du kan börja med ordet "åtminstone", Tommy.
Så fint att det finns någon som tillrättavisar och håller ordning på oss andra, vi som är lite svaga i anden. SJälvpåtaget, förvisso, men ... ett jobb som absolut måste göras. Utan det går, om inte världen, så Sailguide, under.

FredrikW
Diamantmedlem

Inlägg av FredrikW » fre 08 aug 2008, 06:58

Anders S skrev:Eller i alla fall halvvägs uppåt masten.
Ixoid fick jag slå upp.
Samma här, jag hade aldrig hört talas om salning innan. Däremot sejnfall, som jag fått för mig är ett någorlunda vedertaget begrepp även idag, då vissa båtklubbar använder klubbflaggor utöver klistermärke. Anders S läser som vanligt bara de 2 senaste inläggen i en tråd om ens det, efterssom jag på sid 1 skrev:
FredrikW skrev:Det spelar ingen roll om man stavar saling eller salning eftersom begreppet betyder avsats mellan två mastsegment på ett gammalt segelfartyg.
Att Jaramaz kallar mig språkpolis, känns litet långsökt efterssom både Jz (sorry) och Anders S troligen är två av de mest framstående Besswerwissers på detta forum. :lol: :lol:
Senast redigerad av 1 FredrikW, redigerad totalt 0 gånger.
Gillar att segla!

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » fre 08 aug 2008, 06:59

Jaramaz skrev:
Brendan skrev: Det är helt rätt, Seawolf, att SAOL försöker spegla det språk som används, men samtidigt styr man upp det genom att sålla mycket hårt.
Och var kommer detta ifrån? Svenska Akademin som på detta diskreta sätt tillkännager sin metodik?
Från det långa och mycket informativa förordet i SAOL:s trettonde upplaga.

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » fre 08 aug 2008, 07:21

FredrikW skrev:
Att Jaramaz kallar mig språkpolis, känns litet långsökt efterssom både Jz (sorry) och Anders S troligen är två av de mest framstående Besswerwissers på detta forum. :lol: :lol:
Nix nix Fredrik, inte kallar jag dig språkpolis, det är som du tolkar det till. Så provocerad att jag vill förolämpa dig är jag inte - dit är det långt.
Utan mera att det är en omöjlig uppgift (språkpolisande), och egentligen meningslös.

Medger att det är ett attans besserwissande. Frågan är om det är möjligt att bota ...

/J

PS: det går så bra att addressrea mig i alla möjliga former, också Jz, så länge som det är igenkännbart och inte direkt elakt.

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » fre 08 aug 2008, 07:32

Brendan skrev:
Jaramaz skrev:
Från det långa och mycket informativa förordet i SAOL:s trettonde upplaga.
Du menar som följande stycke:
Sådan makt har inte denna ordlista och är den inte avsedd att ha. Den är en samling rekommendationer som i stor utsträckning grundas på det etablerade bruket och som därutöver bestäms av en strävan att anpassa nya tillskott i språket till rådande svenska normer för stavning och böjning, ordbildning och ordval. Föreställningen att ett ord som inte står i SAOL inte tillhör svenska språket är inte ovanlig men förstås alldeles felaktig. Det måste tydligt sägas att denna lista är ett urval, att den utan svårighet skulle ha kunnat göras åtskilligt större, intill det ohanterliga. En påfallande förmåga att införliva lånord från olika språk och lättheten att bilda sammansättningar gör svenskan till ett av de ordrika språken i världen, i motsats till vad man ibland hör sägas av alltför ödmjuka svenskar.

Vilket jag tolkar att den sållning som görs, sker av utrymmes- och hanteringsskäl, och inte för att styra upp det svenska språket. Överhuvudtaget avsäger man sig rollen som "uppstyrare"; för en mer komplett, men aldrig fullständig, förteckning över ord i det svenska språket hänvisas till SAOB.

/Jaramaz

Användarvisningsbild
Jenni
Platinamedlem

Inlägg av Jenni » fre 08 aug 2008, 07:43

Intressant tråd.

En annan intressant utveckling av det svenska språket, som jag har märkt härifrån Finland, är att det numera är ok att skriva mej och dej istället för mig o dig.

I mina ögon ser det väldigt konstigt ut.

Jag stöter ibland på problem då jag diskuterar med mina svenska kompisar. Jag använder ord som inte använts på 200 år i Sverige, men som används flitigt i finlandssvenskan. Och sen att ord har olika betydelse. T.ex. en semla i Finland betyder fralla. Så döm om killens uttryck på fiket när man vill beställa en skink-och-ost-semla.

(NB för finlandssvenskar: Semla i Sverige är en fastlagsbulle, så det jag det facto ville ha var en fastlagsbulle med skinka o ost - urk).

Jag tycker det är fascinerande.

Men sen finns det ord som jag bara inte kan gå med på... Tejp, e-mejl, mejk.... tape, e-post och make-up....

Talar ni om en poäng eller ett poäng?

h. Jenni
s/y Mineca - Maxi 77

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » fre 08 aug 2008, 07:53

skulle tro att detta är en generationsfråga.

yngre människor tar till sig nya ord blixtsnabbt för att vara cool, inne, hip... Äldre känner trygghet med att förvalta det gamla vedertagna vokabuläret.

Spelar i rockband, till och från.
Riff, tjoff, groupie, kagge, groove, miffo, goenisse, gott tryck...

Kolla in ungdomarnas sms-språk :roll: - snacka om förkortningsnoja

Svante

Brendan
Diamantmedlem

Nyord

Inlägg av Brendan » fre 08 aug 2008, 08:16

Svante skrev:skulle tro att detta är en generationsfråga.

yngre människor tar till sig nya ord blixtsnabbt för att vara cool, inne, hip... Äldre känner trygghet med att förvalta det gamla vedertagna vokabuläret.

Spelar i rockband, till och från.
Riff, tjoff, groupie, kagge, groove, miffo, goenisse, gott tryck...

Kolla in ungdomarnas sms-språk :roll: - snacka om förkortningsnoja

Svante
Jag håller med om att äldre säkert är mer angelägna att förvalta det gamla ordförrådet.

Men att vi inte skulle vilja ta till oss nya ord och gärna själva bidra med nyord, stämmer absolut inte. Många av oss är minst lika snabba som yngre att anamma nyord. Hur skulle man klara sig utan nyorden i datavärlden eller för den delen inom seglingssporten?

Skriv svar