Proppfulla hamnar; inga små båtar?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Jenni
Platinamedlem

Inlägg av Jenni » tor 07 aug 2008, 08:36

Jisses - här var det inte frågan om finlanssvenska - utan den gamla goda tyrkfelsnissen :)

Dvs menar ju saling...

h. Jenni
s/y Mineca - Maxi 77

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 07 aug 2008, 09:35

Tog mig en tur igår mellan ovädren och fick på det hela taget en väldigt bra dag.
Först slog det mig att det var en hel del "mindre" båtar ut nu. Seglade en bra stund jämnt med en Grinde full av en hel familj.
Det kom senare en smäcker träbåt på ca 9-10 m med, som det såg ut , en väldigt kort mast. Såg väldigt underriggat ut...
Båten hade väldigt moderna former, ganska låg, bredden ända bak och rak stäv. Den var dessutom Schweiz flaggad. Inte illa om dom seglat därifrån och hit. Den påminde lite om en J92, fast i trä, så det var inte någon jätteruff och dom var i alla fall 3 ombord.
Väldigt snygg. Men jädrar vad den gick bra. Blev lite snopen att den stack iväg som den gjorde. Visseligen längre vattenilnje men den tog även ordentligt med höjd. Riggen klarade jobbet utmärkt helt klart :)
Man kan segla långt i små båtar med...

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » tor 07 aug 2008, 09:42

SWE54 skrev: Det kom senare en smäcker träbåt på ca 9-10 m med, som det såg ut , en väldigt kort mast. Såg väldigt underriggat ut...
Båten hade väldigt moderna former, ganska låg, bredden ända bak och rak stäv. .
Den kanske rentav var ca 100 år gammal, det var väl senast båtarna var "moderna" i formerna... Jag som håller till i Västra Mälaren ser varje sommar små och lustiga båtar från Tyskland. Det är kul med friskusar som långseglar och då inte bara i HR utan rentav "små" båtar.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Brendan
Diamantmedlem

Salning

Inlägg av Brendan » tor 07 aug 2008, 10:04

Eftersom det är nutidssvenska vi använder här, är det ordet salning som ska användas. SAOB anger både nya och gamla ord, som kommit ur bruk. Saling är ett sådant ord - som kommit ur bruk sedan länge.

Av lågtyskan pluralis salingen eller holländska zaling (Elias Wessén, Våra ord).

SAOL, 13:e upplagan 2006: saling finns inte med. Salning (något ålderdomligt) tvärbalk eller balkkonstruktion vid toppen av en undermast.

Brendan
Diamantmedlem

Redan 1765 hette det salning på svenska

Inlägg av Brendan » tor 07 aug 2008, 10:10

Sjölexikon 1765:

Salningar
äro fyrkantige slåar som ligga på kinnbackarne och bära märsarne, men på stänger och bramstänger är en halfmåne hwarwid puttingarne sitta. Långsalningarne sitta långskepps och bära twärsalningarne som sitta twärskepps.
Salut

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Salning

Inlägg av Anders S » tor 07 aug 2008, 10:51

Brendan skrev:Eftersom det är nutidssvenska vi använder här, är det ordet salning som ska användas
Finns ordet belagt (vilket det gör) tycker jag varken man skall göra sig rolig över bruket, stavningen eller ens värdera om det bör brukas när man får höra (eller läsa) det.
Anders S

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » tor 07 aug 2008, 11:03

Anders S skrev:
Brendan skrev:Eftersom det är nutidssvenska vi använder här, är det ordet salning som ska användas
Finns ordet belagt (vilket det gör) tycker jag varken man skall göra sig rolig över bruket, stavningen eller ens värdera om det bör brukas när man får höra (eller läsa) det.
Ordet finns definitivt inte i svenska språket, likaväl som tusentals andra ord som utgått, och det bör absolut inte användas, om man vill bli förstådd.

Själv såg jag direkt att ordet hade felstavats men brydde mig inte om att reagera. Det stod helt klart vad som menades. Jag tycker ändå att det var bra att saken uppmärksammades. Båtspråk är intressant och viktigt.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 07 aug 2008, 11:24

Får jag då stillsamt fråga vilken av de två nedanstående uppfattningarna som gäller?
Brendan skrev:... det bör absolut inte användas, om man vill bli förstådd...

... Det stod helt klart vad som menades....
Anders S

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » tor 07 aug 2008, 11:37

Anders S skrev:Får jag då stillsamt fråga vilken av de två nedanstående uppfattningarna som gäller?
Brendan skrev:... det bör absolut inte användas, om man vill bli förstådd...

... Det stod helt klart vad som menades....
Jadå, det får du gärna.

1) Rent generellt bör man tala och skriva nutidssvenska, enligt Språkrådets och Svenska Akademiens (läs SAOL:s) rekommendationer. I det här fallet ska man tveklöst använda ordet salning, som finns i svenska språket och inte saling, som inte finns i svenska språket.

2) Just i det här fallet var det för mig och säkert för de flesta, kanske alla, som läste inlägget uppenbart att det var fråga om ett stavfel och knappast kunde missförstås. Men det finns värre fall - mycket värre.

Jag kan alltså helt stillsamt bekräfta att båda "uppfattningarna" gäller. Det förligger ingen konflikt.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 07 aug 2008, 12:03

Brendan skrev:
Just i det här fallet var det för mig och säkert för de flesta, kanske alla, som läste inlägget uppenbart att det var fråga om ett stavfel och knappast kunde missförstås. Men det finns värre fall - mycket värre.

Jag kan alltså helt stillsamt bekräfta att båda "uppfattningarna" gäller. Det förligger ingen konflikt.
Det tycker jag var bra. Det är alltid så tråkigt när stavfel och ordval uppmärksammas mer än sakfrågor.
Anders S

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » tor 07 aug 2008, 12:10

Anders S skrev:
Brendan skrev:
Just i det här fallet var det för mig och säkert för de flesta, kanske alla, som läste inlägget uppenbart att det var fråga om ett stavfel och knappast kunde missförstås. Men det finns värre fall - mycket värre.

Det tycker jag var bra. Det är alltid så tråkigt när stavfel och ordval uppmärksammas mer än sakfrågor.
Tycker jag inte. Det kan vara helt avgörande för sakfrågan att man förstår varandra och så att säga talar samma språk i allmänhet och samma båtspråk i synnerhet. Det finns ingen som helst anledning att väja för språkfrågorna. De borde uppmärksammas än mer.

Och ett gott råd till alla - i all välmening: använd alltid stavningskontrollen!
Ett smidigt och enkelt sätt att undvika missförstånd.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Salning, tveksamt om stavningskontroll hjälper

Inlägg av Anders S » tor 07 aug 2008, 12:28

Brendan skrev:
Och ett gott råd till alla - i all välmening: använd alltid stavningskontrollen!
Ett smidigt och enkelt sätt att undvika missförstånd.
Jahadu, varken salning, saling eller välmening går igenom. Vantspridare blir också rödmarkerat. Kanske har du en seglingsthesaurus (gick inte heller igenom, mindre förvånande) att erbjuda?

Möjligen mer effektivt stavande om man använder Word att skriva i/med, men även där brister ordlistorna när det gäller specialtermer.

Bara som en ren kommentar.
Anders S

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 07 aug 2008, 13:00

Ähhh....
Kan man etablera e-mejl som ett ord när det finns e-post och freestyle om Walkman så kan man väl säga saling eller salning som man vill.

Användarvisningsbild
Jenni
Platinamedlem

Inlägg av Jenni » tor 07 aug 2008, 13:03

Om ni vill sitta o diskutera av o an stavningar o termer o dylikt föreslår jag att ni börjar en helt ny diskussion. Inlägg som dessa gör att huvudmeningen med diskussionen blir bortglömd. Precis såsom Anders skrev. Nu har det diskuterats i ca 10 inlägg om salingar, salningar, SAOL o annat fjant.

Mig irriterar det verkligen när sk besserwissers kommenterar på saker o ting som det facto inte har någon alls betydelse för själva diskussionen. Då spårar ämnet ut o något som kan ha varit intressant för de som startade diskussionen, är inte mer relevant. Då fylls tråden av fåniga inlägg om rättstafning o öfrigt snack.

Föreställ er om detta skulle ha diskuterats kring matsalsbordet. Va kul eller vad?

Iaf: i det snöret som hänger från höger-sidas, ut från masten, vågrätt gående spröt skall gästflaggan (och endast en) hängas. Resten av vimplar o strumpor o andra textilier skall hängas i snöret från vänster sida av sprötet som går ut från masten.

Ok? Kan vi återgå till ämnet? Som det facto ju från början handlade om trånga hamnar, stora båtar o små båtar. O väsnande motorbåtister. Visst?

Respectfully,
Jenni
s/y Mineca - Maxi 77

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 07 aug 2008, 13:04

SWE54 skrev:Ähhh....
Kan man etablera e-mejl som ett ord när det finns e-post och freestyle om Walkman så kan man väl säga saling eller salning som man vill.
Klart man kan. Dessutom fanns ju det konstiga ordet som ord, om än urgammalt och obsolet :-)
Anders S

Skriv svar