Minsta kylväska?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
DDF
Silvermedlem

Minsta kylväska?

Inlägg av DDF » ons 06 aug 2008, 21:45

Hej,

vi måste vara en av de sista 30-fotare utan kylmölighet som seglar runt, och projekten att göra om den så-kallade kylboxen i våran Ballad till en riktig kylskåp har jag pushat till minst 2015.

Då är alternativ en kylväska med eller utan 12v, men dom flesta vi har hittat är monstruösa stora, det verkar som det är krav att det ska rymmas 12 stk 5-liters läskflaskor och en halv ko.

Vi är ute efter nåt där vi kan ha några köttbitar och lite prickig korv, inget mer. Riktig smör håller sig bra, långhållbarhetsmjölk finns, yoghurt kan man vara utan och öl får gärna vara kölsvin-kalla.

I dag använder vi en 25l kylväska med klämpar, det skulle räcka toppen med 10-15l. Helst med 12v också.
Vet nån om en sån kylväska finns att hitta överhuvudtaget?

Tack!
david

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 06 aug 2008, 22:35

Jo jag känner igen behovet av en mindre kylväska. Aningen är de för stora eller så är de för små. I mitt fall blev det en hemmagjord, quick&dirty. Ihoplimmad 5cm frigolit med ett kraftigt tyg (typ kabellväv) limmat på utsidan. Tog väl någon timma att göra och fungerade utmärkt. Det var naturligtvis en prototyp, det skulle bli en mer välgjord senare men prototypen hängde med några år och någon riktig blev det aldrig pga båtbyte. otten var lika stor som en plastbacka jag hade och i den frös vi ett stort isblock som höll boxen kall betydligt längre än vad klampar gör.
Termoelektriska boxar drar en massa ström och ger väldigt lite kyla, fungerar med nöd och näppe i en bil med AC om den får gå hela tiden.

RobbanS
Trogen medlem

Lte kylväska

Inlägg av RobbanS » tor 07 aug 2008, 08:05

Hej,

Jag köpte för några år sedan en 18-liters Waeco Coolmatic kylväska med kompressor. Den är rätt så tung, men hyffsat hanterbar storleksmässigt och bra isolerad. Strömförbrukningen är klart hanterbar...

Seasea brukar sälja Waeco-boxarna...

Hälsningar
Robert

gvs
Diamantmedlem

Inlägg av gvs » tor 07 aug 2008, 08:58

Jag har snickrat en av en plastlåda från Clas Ohlson. Lådan har bra snäpp-spännen på kortsidorna. Den har jag klätt med frigolit på insidan, sedan täckte jag det med plywood och målade det. Funkar perfa! Håller kylan bättre än en kylväska...

nilsnobbing
Platinamedlem

Inlägg av nilsnobbing » tor 07 aug 2008, 09:48

Hej!

Jag toppar med en 31-fotare utan kylmöjlighet. Vi gjorde så här under vår 8-veckortur i somras:

- Prickig korv. Den danska korven GÖL rekommenderas. Den är både rökt och torkad och klarar sig utan kyla under några veckor. Sjukt god dessutom, speciellt pepparkorven. Finns i vanliga butiker och är inte tokdyr.

- Kött: Vi gjorde som i friluftslivet, d v s torkade kött. Strimla nötkött, marinera, och torka i ugn över natten. Köttfärs fungerar också bra. Det sista köttet åt vi efter 7 veckor utan problem, förvarat i kölsvinskyla.

-Restaurang. Ja, lite torftigt blir det ju med torkat i längden :-)

// N.N

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 07 aug 2008, 09:59

Angående termoelektrisk box...
Det fungerar helt ok så länge man håller den full. Det är ganska viktigt.
Så fort det blir lite utrymme så får man lägga ner något i den. En liten vattenflaska, en öl eller vad som nu får plats.
Är jag ute över en helg brukar jag toppa den med ett par klampar, det förlänger kylperioden enormt.
Boxen drivs via en Power Manager som drar ner till ca halv effekt när jag inte har landström och den stänger av boxen vid låg spänning, det gör att jag kan köra den i ca 2 dygn oavbrutet på ca 100 Ah. Ska jag vara ute längre så lägger jag 2 st frysta glasspaket (med vatten..:)) i en större kylbox. Där ska man komma ihåg att hälla ur smältvattnet så håller den kyla riktigt länge.
Sen kan man ju ha med frysta varor ut med...
Är man sedan i någon hamn har man ju el och kylboxen kan gå på max effekt, man kan oftast även få bytt/fyllt på sina klampar/islådor.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 07 aug 2008, 10:43

Man kan fylla tomrummet i en box med frigolitklossar också. Det belastar kylbehovet ännu mindre än en öl, men kanske med mindre spinoff-värde.

Då jag i en grå forntid inte heller hade elkyl (men väl kylbox) använde vi olika strategier: Is, om det finns - allt som krävs är ett litet avlopp (med vattenlås!) så vattnet rinner ut. Sedan alla djupfrysta varor som eventuellt köps - de hjälper till medan de tinar.

Kylklampar kan man göra själv - blanda supersalt vatten och häll i vanliga petflaskor och kyl dem i frysen. Märkning "kylklamp - drick ej" kan vara bra, men inte lika roligt.

Dräpartipset: När man handlar, handla två gånger: Smuggla ner juiceförpackningen och/eller mjölken i frysdisken, låt frysa och ta sedan ner i båten. Kylklamp som kan förtäras, kan man säga. Samråd med bodbiträdet kan behövas, men de har aldrig krånglat när man förklarat varför.
Anders S

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 07 aug 2008, 13:05

Brukar skippa saltet i små petflaskor(0.5l), gott att få lite kallt vatten en varm sommardag. Det går åt en del vatten med när det är varmt...:)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 07 aug 2008, 13:14

SWE54 skrev:Brukar skippa saltet i små petflaskor(0.5l), gott att få lite kallt vatten en varm sommardag. Det går åt en del vatten med när det är varmt...:)
Det är rätt. Djupfryser man en sådan flaska kyler den länge, saltlaken ger bara litet extra.

Kan man få tag på sk kolsyreis (torr-is) är det också effektivt.
Anders S

Användarvisningsbild
Jenni
Platinamedlem

Inlägg av Jenni » tor 07 aug 2008, 13:14

Supersalt vatten? Hur mycket salt i vattnet?

h. Jenni
s/y Mineca - Maxi 77

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tor 07 aug 2008, 13:24

Som Anders framhåller, du vinner inte så mycket med att salta vattnet. Det är fasomvandlingen is-vatten som suger energi, saltar man så sker detta vid lite lägre temperatur, men ungefär samma energisug. (tro nu inte att det betyder kallare i lådan, för det handlar då också om kapacitet osv).

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 07 aug 2008, 13:25

Om man dörvar lite för motor då och då, samt ligger i gästhamn med ström ibland kanske det kan duga med en enklare termoelektrisk box, med extra kylklampar. Jag köpte nyss en 25-liters på Micro som jag har jobbmaten i. Går på 230 volt hemma och i husvagnen, på 12 volts cigguttag när jag åker bil.
Men hur mycket ström den tar på 12 volt står det inget om, det är nog rejält, den går oavbrutet utan termostat och surrar rätt irriterande mycket i husvagnen. Det verkar stämma att ju mer man har i lådan ju kallare blir det. Glasflaskor sprider nog kylan fint.
Lådan kostar på Micro 499 kr om jag med min träskalle minns rätt. Den är inte så otymplig, ganska lättburen, och kan nog ihop med kylklampar funka som nödlösning i båten. Sen kan man ju ha stor nytta av den på bilutfärder. Man packar i allt ätbart dagen innan och kör på 230 voltsuttaget hemma över natten sen ut med den i bilen dan efter. Nu när jag i sommarvärmen och med trasig AC kört lite längre sträckor ensam i bilen har jag haft den på passagersätet och lätt kunnat fiska upp kall sockerdricka emellanåt. Gott, som bagaren Frasse sa.

Hittade den på nätet, här står måtten bla... Isoleringen är polyurethan, det är nog bra, den kan användas som värmebox också, vilken nytta man nu har av det?
http://www.micro.se/tillbehor/sasongspr ... 230v_-1993
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 07 aug 2008, 13:52

Jenni skrev:Supersalt vatten? Hur mycket salt i vattnet?

h. Jenni
15 procent, ungefär. Poängen är man man flyttar fasomvandlingen från is till vätska ett antal grader under nollpunkten. Sveper man då in flaskorna i tidningspapper kan man vinna litet extra uthållighet. Det går t o m att uppnå minusgrader i boxen på detta sätt.
Anders S

friseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av friseglarn » tor 07 aug 2008, 14:33

Om man vill ha pet-flaskor som kylklampar kan man även ha supersockerlösning. Det sänker också temperaturen då isen smälter en bit ner från 0 grader. Eftersom barnen gillar läsk som "godis" fryser vi alltid några 1,5 liters fanta, cola (absolut inte light, utan supersockriga standardcolan) och sprite och har som kylklampar. Håller ett bra tag. 3 dygn med vanlig kylväska (coops enkla t ex) och fyra "klampar" (måste svepa in flaskorna, förlänger kyltiden genom att boxen inte blir så kall invändigt från början, annars håller det bara 2 dygn). Naturligtvis skall allt annat vara kylt också när man börjar.

Fast jag vet inte; kanske bättre att vänja sig vid att köra helt utan kyla. Kylan tar ju ändå slut efter några dar. Prickig korv o torkat kött är gott. Smör är fint redan i kölsvinstemperatur (ordentlig smörburk). Bara man skaffar vanan går det med läckert o varierat kök utan kylning.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 07 aug 2008, 14:45

friseglarn skrev:
Fast jag vet inte; kanske bättre att vänja sig vid att köra helt utan kyla. Kylan tar ju ändå slut efter några dar. Prickig korv o torkat kött är gott. Smör är fint redan i kölsvinstemperatur (ordentlig smörburk). Bara man skaffar vanan går det med läckert o varierat kök utan kylning.
Jadå, det går bra. Vi seglade med en vanlig "passiv" box i många år, och så var kylan en "bonus" som vi njöt av då den fanns. Det är också en viss charm med att köpa en extra liter kall mjölk i affären och dricka den till lunchmackorna, bara sådär...

För matlagning kan man använda pulvermjölk, smör håller bra, ägg likaså. Öl skall inte vara alltför kall, många rökta (på riktigt) köttprodukter håller om man stuvar luftigt och fritt från fukt. Massor av det som normalt ligger i kylen hemma klarar sig finfint i ett vanligt stuvutrymme - potatis, grönsaker, lök etc. Man får vänja sig att plocka litet i lådan bara och gallra ut sådant som skadats. Frukt likaså - inget behov av kyl för sådant heller.

Sedan får man planera maten smart - man grillar flintastek endast då den kommer direkt från affären, om man säger så - men rätt korvar eller tom kassler kan klara sig ett bra tag. Så man behöver inte bli vegan för det (om man inte vill).
Anders S

Skriv svar