Propeller för utombordare

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Jenni
Platinamedlem

Propeller för utombordare

Inlägg av Jenni » tis 05 aug 2008, 09:24

Hejssan

Under sommarseglatsen berättade en grannbåt att det skulle finnas specialpropeller för segelbåtars utombordare. De lär vara plattare. Skall göra det lättare att styra, backa o ge mera kraft.

Stämmer detta? Har någon hört om dessa? Vad heter dylika grunkor?

h. Jenni
s/y Mineca - Maxi 77

FredrikW
Diamantmedlem

Inlägg av FredrikW » tis 05 aug 2008, 09:33

Vi hade en otroligt bra manick till föräldrarnas Maxi 77. Det var ett långt plaströr som satt från avgasutblåset under kavitationsplattan och gick kanske 3 dm bakåt. På så vis kom inte avgaserna rakt in i propellern vilket skulle gett kavitation. Broms och back är ju ett problem på Maxi 77 men med detta rör på gick det riktigt bra. Ända tills det ramlade av förstås... :lol:

Motorn var en Evinrude Seahorse (har jag för mig ?) med mycket lång rigg. Den funkade jämnt, nu har de en ny 4-taktare som aldrig funkar.

Kanske har Brendan rätt, saker och ting var bättre förr, haha!
Gillar att segla!

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Propeller för utombordare

Inlägg av Seglaren » tis 05 aug 2008, 09:47

Jenni skrev:Hejssan

Under sommarseglatsen berättade en grannbåt att det skulle finnas specialpropeller för segelbåtars utombordare. De lär vara plattare. Skall göra det lättare att styra, backa o ge mera kraft.

Stämmer detta? Har någon hört om dessa? Vad heter dylika grunkor?

h. Jenni
De "sailutombordare" som finns har ju en helt annorlunda propeller anpassad för deplacementfart. Om de även passar en vanlig utombordare vet jag inte säkert men det borde de väl göra. Ring en återförsäljare av ditt motormärke och hör efter.

Jag hade en 8 kh Sailutombordare på min Vega och rackarns vilket driv det var i den, mest imponerad blev jag faktiskt av backförmågan. Inte bara att man kunde svänga dit man vill (vilket man ju annars inte kan med en Vega) men drivet, det var ett grymt bra grepp, kan inte alls liknas vid en vanlig utombordare.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tis 05 aug 2008, 18:02

När jag var och köpte lite smådelar till min utombordare så passade jag på att fråga killarna just om propeller till segelbåt och fick svaret att det hjälper inte att byta, problemet är avgaserna som kommer in i propellern när man backar.
Så kanske man skulle ha en "tunnel" runt propen eller fixa till avagsutblåset istället.

FredrikW
Diamantmedlem

Inlägg av FredrikW » tis 05 aug 2008, 18:06

Jäpp, precis det jag skrev om i mitt inlägg.
Gillar att segla!

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tis 05 aug 2008, 18:25

Ville bara delge det svar jag fick av Turin Marin här i Göteborg.
Kan ju vara lite svårare med motorer som har centrumutblås med kanske..?

Segelfalk
Trogen medlem

Inlägg av Segelfalk » tis 05 aug 2008, 19:26

Jag råkade ut för propellerhaveri på vår Seacat med en Suzuki 5hp. Gummibussningen i navet gav upp. För att lösa det snabbt fick jag köpa en propeller med mindre stigning som motorfirman hade på hyllan. Efter bytet upplever jag att det blev bättre bett/axx i motorn och det går att manövrera bättre. Stigingen ändrades från 170mm till140.

Med nya proppen gör båten 5.6knop på full spätta utan att övervarva. Duger bra tycker jag.
:)
/ Valle

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tis 05 aug 2008, 20:44

Stigningen kan man säkert labba lite med beroende på vad för båt man har.
Min gör just nu nästan 5 knop på start läge på gasen, passar utmärkt, motorn går tyst och lugnt på orginalprop.

En liten annan sak som har med det nya Delta ankaret att göra..:)
Mitt nya väger ju 6 kg mindre än min gamla dragg och jag brukar hänga ner det i vattnet och säkra runt en knap när jag är på väg in i hamn. När jag svängde skarpt slog propellern i kedjan och jag skadade propen lite.
Inget som märks men det syns.
Man får lära den hårda vägen ibland..:)

Lasse M
Diamantmedlem

Inlägg av Lasse M » ons 06 aug 2008, 15:08

Vill minnas att Yamaha har någonting som de kallar för "Dual Thrust" och skall vara en propp lämplig för segelbåtar eller flytetyg som behöver extra dragkraft vid back.

Lasse

friseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av friseglarn » ons 06 aug 2008, 15:31

Jag tycker det är helt onödigt med lägre stigning på mindre omsvängbara utombordare för segelbåt.

Standardstigningen fungerar utmärkt. Om belastningen blir för hög slirar propellern bara lite så att den kommer upp i rätt varvtal. För närvarande har jag en 5 hkr yamaha med kort rigg, standardpropeller, på Helmsman 23. Utombordarn har inga problem att komma upp i "rätt" varvtal. Har en 3,5 hkr lång rigg som reserv i garaget (!). Även den har standardstigning. Likadant med den. Fungerar utmärkt. Även i mycket hård motvind. Likadant med övriga olika utombordare jag haft på tidigare båtar. Har bara en gång haft en speciell segelbåtsanpassad motor och propeller: Johnson Seahorse 8 hkr. Det gick långsamt men visst backade den bra. Men den gick inte att svänga om så den backade sämre än vilken 4 hkr motor som helst som är omsvängbar... Hög förbrukning hade den för man var tvungen att ligga på maxvarv för att komma nånstans...

Vad gäller backning är ju små motorer bara att svänga om (testa att fästet är bra först och att motorn inte "slår upp") och dra på. DÅ blir det lika bra back som fram. Onödigt med back på de omsvängbara motorerna tycker jag... På de som inte är omsvängbara är det ju klart bra med bra backförmåga.. då är det säkert bättre med låg stigning o specialpropeller.

Min första båt var Maxi 77. Hade 4 hkr lång rigg, standard stigning. Helt ok, 6 knop. Bra grepp i motvind men naturligtvis lite långsammare...

En gång när jag svängde om och drog på brast fästet, aluminiumtapp i skenan brast, o jag tappade motorn. Fick upp den igen men därefter har jag alltid fäst liten tamp från akterstagsinfästningen till motorn... Jag bytte även till motorfäste som fjädrar upp... stort komfortlyft. Behöver inte lyfta upp, måste trycka ned istället. Det är en ergonomiskt riktigare rörelse.. än att hänga över eller under akterpulpit o försöka lyfta i det motorfäste som maxi har från början. Mindre vibrationer med fjädrande motorfäste också.

Skriv svar