Likhet Albin Alpha - Nova?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
PEEN
Guldmedlem
Inlägg: 88
Blev medlem: ons 27 jul 2005, 17:43

Likhet Albin Alpha - Nova?

Inlägg av PEEN » tis 05 aug 2008, 07:00

Hej

Kan någon svara på om aktern på Alphan är likadan som Novan?
Jag tänkte sätta en en integrerad badplattform på min Alpha, något som en del Nova-ägare har gjort. Jag har hittat en leverantör som gör detta till Nova, passar detta även till Alpha?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tis 05 aug 2008, 07:18

Jag vet inte om akterspegeln är formad likadant!

Men det låter som om du tänker dig att göra ett stort hål, med en "badtrappa" placerad inåt i skrovet? Jag har funderat på samma sak - mycket snyggare än den vanliga hyllan.

Jag misstänker (men hu, vilken ångest att göra hål) att man kan mäta upp storlek och krökningsradie ("balkbukt") på akterspegeln, och rent gissningsvis är det inte stora skillnader på bukten. Mät!

Nu skall du tänka på en sak: På min egen båt (bara som tankexempel) sitter akterstagets röstjärn mitt på akterspegeln. Skulle jag såga ut ett hål mitt på akterspegeln och sätta in en badplattform inåt, så måste antingen badplattformen vara stark nog (och väl infäst), eller så skulle däck/skrovkanten behöva ta upp hela draget. Alternativt skulle man flytta röstjärnen till hörnena på aktern och ha en hanfot.

Finns det någon länk till tillverkaren?
Anders S

Användarvisningsbild
blur
Diamantmedlem
Inlägg: 206
Blev medlem: sön 26 aug 2007, 09:31
Kontakt:

Inlägg av blur » tis 05 aug 2008, 07:38

Det är inte samma. Novan har en snygg akter :wink:

Om du går till närmaste båthamn hittar du en Nova du kan mäta på...

Bild

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Inlägg av stangen » tis 05 aug 2008, 09:07

Hittade detta på Novaförbundets sidor. http://www.novaforbundet.se/se/index.php?page=113

Kan gå... Om det inte skiljer sig för mkt.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

delta160
Platinamedlem
Inlägg: 118
Blev medlem: lör 22 maj 2004, 20:21

Inlägg av delta160 » sön 10 aug 2008, 15:15

Albin Alpha är en hybrid av Cumulus förskepp och Deltas akter,..
Delta och Nova akterspegel skiljer sig MYCKET,
så jag är skeptisk till din idee.
/HW
Håkan Winbom Arcona 340 # 61

PEEN
Guldmedlem
Inlägg: 88
Blev medlem: ons 27 jul 2005, 17:43

Inlägg av PEEN » mån 11 aug 2008, 07:07

Tack för alla svar!
Det var inte så lätt som jag trodde... jag läste i Gelins bok att Alphan skulle ha Novans akter, vilket alltså inte stämmer.

Det går alltså inte att göra på samma sätt som visas på Novaförbundet, utan jag måste börja med att tillverka "insatsen".

Infästningen av akterstaget är i akterspegelns överkant, så det blir inte påverkat. Däremot så undrar jag över risken med att ta upp ett ett stort hål i akterspegeln, blir det lika starkt som innan? Hur stor är risken att en kraftig sjö kommer bakifrån och trycker in hela insatsen, med ett stoort hål i båten som resultat?

Detta blev mer jobb än jag tänkt, det får nog vänta till ett annat år.

OK Blur, Novans akter är finare...

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Inlägg av Jaramaz » mån 11 aug 2008, 07:58

Gelin, ja. suck!

Om du tar upp ett hål i akterspeglen, och sätter dit lite grunks (insats/er) för att få en inbyggd badstege så plastar du rimligen dit dem, eller gör ett "underlag" i plast. Det är relativt enkelt, och går att få hur starkt som helst (om du plastar). Enda stora problemet kan vara åtkomligheten för plastning som då sker på insidan av akterspeglen. Speciellt längst nere där akterspegel och skrov möts kan det bli trångt.
Är det riktigt stora hål som tas upp i akterspeglen så tar det utrymme inne i, och blir kan bli riktigt svårt att komma åt.

Jag uppfattade Svantes förslag som att utgå från en gelcoatskiva (jag tror i likhet med AndersS att det är lika bra at göra en själv, så har man koll och möjlighet att fixa), gör motsvarande uttag i den som i akterspeglen, plasta i skivan - så går jobbet lätt, och sedan limma/plasta skivan utanpå (resterna av) akterspeglen.
Detta låter genialiskt! Skivan kan limmas fast med (långsam) epoxi så sitter den super, samtidgt som man har gott om tid att justera. Ev kan man ju ha några skruvar som man skruvar fast det hela med för att styra upp, skruvar som sedan kan tas bort och skruvhålen fylls igen med gelcoat.
(eller missuppfattade jag Svantes ide?).

I bägge fallen bör det inte bli några direkta hållfasthetsproblem, men spara inte på plast och glasfiber - bättre att få det riktigt stumt, stegen i plattformen skall helst vara stumma när man går där.

Det kan vara svårt att verkligen få plats med alla stegen/uttagen i akterspeglen- om man tex tänkt sig den som något där man fixar med ankare, barnen sitter på osv, dessutom går en del stuvutrymme bort.

Skriv svar