Dehler 29 Vs Dehler 33

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
asdf
Silvermedlem

Dehler 29.

Inlägg av asdf » mån 04 aug 2008, 09:31

Dehler 29 kom 3:a totalt på Watski2Star Baltic.
http://www.watski2star.se/resultat/resu ... totalt.htm

Dom95
Erfaren medlem

Inlägg av Dom95 » mån 04 aug 2008, 09:32

Hej Dan!

Dominanten gick med en gång, så nu letar vi ny båt........
Får se lite vad det blir.
Vi vill ju att den skall segla bra. Har ju haft både D78:a o D95:a så då vet man ju var ribban ligger :wink:

cjcallin
Rookie

Dehler 33

Inlägg av cjcallin » mån 04 aug 2008, 12:54

Hej!
Jag har en Dehler 33 CR, valet föll på denna båt då jag ville ha ståhöjd (190cm), fullängdskojer, stor sittbrunn och inte minst bra seglingsegenskaper. Den är mycket lättdriven, tar bra höjd och är neutral på rodret. Marchfarten för motor är 6,3 knop. Jag kan verkligen rekommendera Dehler 33 och har egentligen inget negativt att säga utom att den kan upplevas som lite smal för sin längd (inget för extremt överviktiga) och skulle kunna ha lite bättre stuvutyrymmen men det fungerar helt ok. Vi har varianten med en extra kabin akter om toaletten så det finns möjlighet att dela upp sig i 3 kabiner och du slipper därmed sova i salongen. Har ingen erfarenhet av Dehler 29 men den är också vass men verkar kosta ungeför samma pengar! Den raka stäven är inga problem i naturhamn om du har en bra och stadig stävstege. Senaste åren har det imoprterats flera stycken och nu har vi säkert 15-20 i Sverige. KÖP!

Ravag
Platinamedlem

Inlägg av Ravag » mån 04 aug 2008, 14:35

Nubben skrev:Det fanns en Dehler 29 som kappseglade här som klarade sig riktigt bra, välbyggd lär den också ska vara enligt ägaren och har egentligen inga svaga punkter förutom eventuellt då den öppna fören.

Det finns en Dehler 33 som kappseglar här(blev 11/29 i ORCi 2 i GR) med Lys 1.25 och ORCi GPH på ca 644 vilket bl.a. säger oss att den är lite snabbare än bl.a. X-332 och Finngulf 33. Cruisingvarianten är om jag förstått det den med trevligare inredning. Den verkar ha öppen akter på sittbrunnen men med en borttagbar låda som man endast använder vid cruising.

På det hela taget är båda båttyperna något som jag kunde äga, de verkar vara ytterst trevliga bekantskaper.

Edit:
ORCi mätbrevet med båtdata för Ramdata finns här:
http://www.avomeripurjehtijat.fi/mittakirjat/L-8856.pdf
Tack för informationen!! /Dan

Ravag
Platinamedlem

Re: Dehler 29.

Inlägg av Ravag » mån 04 aug 2008, 14:37

asdf skrev:Dehler 29 kom 3:a totalt på Watski2Star Baltic.
http://www.watski2star.se/resultat/resu ... totalt.htm
Verkar vara den djupa kölen som skördar mest framgångar trots högre lys.

/Dan

Ravag
Platinamedlem

Inlägg av Ravag » mån 04 aug 2008, 14:38

Dom95 skrev:Hej Dan!

Dominanten gick med en gång, så nu letar vi ny båt........
Får se lite vad det blir.
Vi vill ju att den skall segla bra. Har ju haft både D78:a o D95:a så då vet man ju var ribban ligger :wink:
Får gratulera!!

Då borde ju även du vara intresserad av en Dehler 29:a eller 33:a. Du får allt som Dominanterna har plus fördelen av varvsbygge med ståhöjd.

/Dan

Ravag
Platinamedlem

Re: Dehler 33

Inlägg av Ravag » mån 04 aug 2008, 14:42

cjcallin skrev:Hej!
Jag har en Dehler 33 CR, valet föll på denna båt då jag ville ha ståhöjd (190cm), fullängdskojer, stor sittbrunn och inte minst bra seglingsegenskaper. Den är mycket lättdriven, tar bra höjd och är neutral på rodret. Marchfarten för motor är 6,3 knop. Jag kan verkligen rekommendera Dehler 33 och har egentligen inget negativt att säga utom att den kan upplevas som lite smal för sin längd (inget för extremt överviktiga) och skulle kunna ha lite bättre stuvutyrymmen men det fungerar helt ok. Vi har varianten med en extra kabin akter om toaletten så det finns möjlighet att dela upp sig i 3 kabiner och du slipper därmed sova i salongen. Har ingen erfarenhet av Dehler 29 men den är också vass men verkar kosta ungeför samma pengar! Den raka stäven är inga problem i naturhamn om du har en bra och stadig stävstege. Senaste åren har det imoprterats flera stycken och nu har vi säkert 15-20 i Sverige. KÖP!
Tack för svaret!

Att den är smal är ett plus för oss eftersom jag är trött på feta båtar som man inte hittar nattplats till i trånga hamnar.

Trodde inte CR varianten fanns med extra kabin där den normalt har stuv. Enligt all info finns detta bara på Classic och Competition varianten.

Ett köp blir först när jag hittar rätt exemplar som skall var i bra skick med bra segel. Kan vara hur dåligt utrustad somhelst och gärna utan rulle. Men bra segel och ett bra grundskick är ett måste!

/Dan

asdf
Silvermedlem

Dehler 29 orci mätbrev

Inlägg av asdf » mån 04 aug 2008, 15:25

Dehler 29 mätbrev ORC International.
http://www.ssf.se/tk/PDF/6145.pdf

asdf
Silvermedlem

bild på Dehler 29

Inlägg av asdf » tis 05 aug 2008, 14:49

cjcallin
Rookie

Re: Dehler 33

Inlägg av cjcallin » tor 07 aug 2008, 10:36

Ravag skrev:
cjcallin skrev:Hej!
Tack för svaret!

Att den är smal är ett plus för oss eftersom jag är trött på feta båtar som man inte hittar nattplats till i trånga hamnar.

Trodde inte CR varianten fanns med extra kabin där den normalt har stuv. Enligt all info finns detta bara på Classic och Competition varianten.

Ett köp blir först när jag hittar rätt exemplar som skall var i bra skick med bra segel. Kan vara hur dåligt utrustad somhelst och gärna utan rulle. Men bra segel och ett bra grundskick är ett måste!

/Dan
HEJ!
lite mer om Dehler 33,
Jag tror att inredd akterkabin var extra utrustning till Classic och Cruising. Egentligen rör det sig om en garderob, en kojdyna av samma kvalitet de andra samt belysning. Annan extra utrustning var garderober i förpik istället för tygfickor.

LYS: Cruising brukar få 1,24 med topphissad spinnaker (1,23 med gennaker), Classic ibland marginellt lägre då den är tyngre.
Competition har 1,25.

Andra egenskaper jag inte skrivit om är att den svarar direkt på rodret, är lättmanövrerad i hamn och den förhållandevis låga vikten ( ca 4200 kg) gör att den är smidig att lägga till med för sin storlek.
Peke m.m. gör att den passar bra med gennaker. Vincharna sitter på rufftaket (precis som på en Express) - den är enkel att segla short-handed. När vi seglade hem från Amsterdam kom kom vi upp i runt 12 knop så farten finns där, har hört om toppnotering på 19,5 knop för Dehler 33.

Skriv svar