Segelbåt för två familjer (åtta sovplatser)
Håller inte med föregående två talare .....
Undvik "gamla" charterbåtar, det är bara att köpa sig problem.
Det finns gott om båtar som sväljer 8 pers, både seglandes och sovandes, till och med ätandes. Antingen får man välja en fiffig båt som är mindre, och ta den sociala friktion som blir följden, eller så får man välja en lite större båt med några separata kabiner. 3 dubbelkabiner + salong borde fungera för 8 pers, och begagnade båtar med detta finns det en hel del av. Börjandes från ca 600' och uppåt.
Så konstigt är det inte, glöm inte seglingarna med en träfolka med en besättning av 5-6 personer ... längesedan nu, men fortfarande i minne (fast vilket minne?).
Det båtsociala livet ställer många krav. Att två familjer seglar tillsammans på samma båt kan vara svårt. Delägare dessutom - då skall mycket fungera.
Undvik "gamla" charterbåtar, det är bara att köpa sig problem.
Det finns gott om båtar som sväljer 8 pers, både seglandes och sovandes, till och med ätandes. Antingen får man välja en fiffig båt som är mindre, och ta den sociala friktion som blir följden, eller så får man välja en lite större båt med några separata kabiner. 3 dubbelkabiner + salong borde fungera för 8 pers, och begagnade båtar med detta finns det en hel del av. Börjandes från ca 600' och uppåt.
Så konstigt är det inte, glöm inte seglingarna med en träfolka med en besättning av 5-6 personer ... längesedan nu, men fortfarande i minne (fast vilket minne?).
Det båtsociala livet ställer många krav. Att två familjer seglar tillsammans på samma båt kan vara svårt. Delägare dessutom - då skall mycket fungera.
Bara rent subjektivt , även en 47:a blir trång med 8 ombord efter ett tag. En 50:a med 11 blir rätt stökig med.
Det är ju lite som Jaramaz är inne på, det kräver ju disciplin och har ganska mycket med toleransnivåer att göra. Både gentemot varandra och ett eventuellt kaos.
Men kan en familj klara sig i en folka en vecka så är väl inget omöjligt.
Man kanske även ska ställa det i relation till hur många dagar det egentligen är fråga om när man verkligen är 8 st ombord.
Det är ju lite som Jaramaz är inne på, det kräver ju disciplin och har ganska mycket med toleransnivåer att göra. Både gentemot varandra och ett eventuellt kaos.
Men kan en familj klara sig i en folka en vecka så är väl inget omöjligt.
Man kanske även ska ställa det i relation till hur många dagar det egentligen är fråga om när man verkligen är 8 st ombord.
Vi har som sagt redan var sin båt som vi och för sig trivs väldigt bra med-
Nu är det så att vi vill dela på en båt! Av lite olika skäl, inte enbart för att dela kostnader och arbete.
Vi planerar att använda båten gemensamt under en vecka, övrig tid seglar vi var och en för sig.
Vi känner varandra bra och hade inte gett oss in på det här om vi inte trodde att vi kan leva gemensamt och trångt under en vecka. Till saken för att det är fråga om fyra vuxna och fyra barn i åldrarna, 1, 3, 6 och 9. De blir naturligtvis större och vi får väl se hur det fungerar längra fram.
Åter till min fråga från början.
Vi behöver således en båt som har åtta sängplatser (jag tror inte det räcker med sju för en viktigt del i att vara tillsamman på ett trångt utrymme är att man kan sova ordenligt). Det ska finnas plats i sittbrunn och i salongen för åtta att äta, även om det blir lite trångt. (sittbrunnstält får nog ses som ett krav, finns det inte så får vi lägga till det i kalkylen)
Båten ska segla ok, dvs ett lys troligen över 1.20 för antagligen så blir det en båt på minst 36 fot.
Förslag önskas!
/Fredrik
Nu är det så att vi vill dela på en båt! Av lite olika skäl, inte enbart för att dela kostnader och arbete.
Vi planerar att använda båten gemensamt under en vecka, övrig tid seglar vi var och en för sig.
Vi känner varandra bra och hade inte gett oss in på det här om vi inte trodde att vi kan leva gemensamt och trångt under en vecka. Till saken för att det är fråga om fyra vuxna och fyra barn i åldrarna, 1, 3, 6 och 9. De blir naturligtvis större och vi får väl se hur det fungerar längra fram.
Åter till min fråga från början.
Vi behöver således en båt som har åtta sängplatser (jag tror inte det räcker med sju för en viktigt del i att vara tillsamman på ett trångt utrymme är att man kan sova ordenligt). Det ska finnas plats i sittbrunn och i salongen för åtta att äta, även om det blir lite trångt. (sittbrunnstält får nog ses som ett krav, finns det inte så får vi lägga till det i kalkylen)
Båten ska segla ok, dvs ett lys troligen över 1.20 för antagligen så blir det en båt på minst 36 fot.
Förslag önskas!
/Fredrik
Då citerar jag mig själv, från din //-länk:
Snabb, LYS minst 1.25
kan faktiskt sova 9 pers
3 kabiner + salong
2 toa (små, dock)
En Dehler38, ca 20 år, till synes i bra skick, mycket uppgraderat. Pris ~600'.Udda, kvalite, prisvärt.
Uppfyller alla krav som du ställt, speciellt:
snabb
8 pers samtidigt
6 pers komfortabelt
http://www.blocket.se/vi/16884024.htm?ca=4_s
Nej, nej, det är inte jag som säljer.
(Aldrig Luleå, det finns gränser)
Snabb, LYS minst 1.25
kan faktiskt sova 9 pers
3 kabiner + salong
2 toa (små, dock)
Re Swe 54,
en Omega 36 skulle jag inte rekommendera för 8 pers, den är för liten. Däremot en Cenit 40, som för övrigt är en fantastisk båt. Synd att den bara byggdes i 12 ex (enligt tillverkaren).
Men för under millen måste det väl finnas en uppsjö av 40-fotare med några år på nacken som seglar hyfsat?
Eller varför inte en stor Bavaria med hög rigg och djup köl. Man lär ju bo furstligt i alla fall. Vi seglade bredvid en Bavaria 42 med Dynamic 35:an på Lidingö Runt, den hade 1.31 i Lys!
Eller denna?
en Omega 36 skulle jag inte rekommendera för 8 pers, den är för liten. Däremot en Cenit 40, som för övrigt är en fantastisk båt. Synd att den bara byggdes i 12 ex (enligt tillverkaren).
Men för under millen måste det väl finnas en uppsjö av 40-fotare med några år på nacken som seglar hyfsat?
Eller varför inte en stor Bavaria med hög rigg och djup köl. Man lär ju bo furstligt i alla fall. Vi seglade bredvid en Bavaria 42 med Dynamic 35:an på Lidingö Runt, den hade 1.31 i Lys!
Eller denna?
Gillar att segla!
Du har fått en massa förslag tidigare, är det någon du gillar eller ogillar så kan vi kanske hjälpa dig bättre.
Jag förstår era behov för vi är några av få som gör som ni har tänkt...
Vi har seglat 2-4 par tillsammans till att nu segla 2 familjer ihop och det har sina för och nackdelar såklart...
Det jag skulle satsa på är:
Minst 36 fot
Tre kabiner + salong (Vem skall sova i salongen?)
STOR sittbrunn!
Rorkult (ratt tar stor plats i sittbrunnen)
Det är OK att trängas under däck men får inte alla plats i sittbrunnen blir det jobbigt
De båtar vi seglat minst 7 dgr och 8 pers ombord är:
First 33.7 - Trång sittbrunn
Diva 399 - Trång sovutrymme men väldigt stor salong + sittbrunn
Sweline 36 - Kändes lagom
Scanner 38 - Trång sittbrunn
Mitt 1:a val skulle lätt bli en First 36.7 (med rorkult) då den är:
Snabb
Modern
Rymlig
Jag seglar ibland med en 36.7 men har aldrig bott & semestrat i den
Det enda negativa med den och andra 36 fotare är storleken
Det är betydligt jobbigare att hantera i hamn men framförallt om man skall kappsegla och därför letar vi efter en 34 fotare med 8 kojplatser. Givetvis räknar vi inte med att få samma utrymme såklart...
Lycka till /
Jag förstår era behov för vi är några av få som gör som ni har tänkt...
Vi har seglat 2-4 par tillsammans till att nu segla 2 familjer ihop och det har sina för och nackdelar såklart...
Det jag skulle satsa på är:
Minst 36 fot
Tre kabiner + salong (Vem skall sova i salongen?)
STOR sittbrunn!
Rorkult (ratt tar stor plats i sittbrunnen)
Det är OK att trängas under däck men får inte alla plats i sittbrunnen blir det jobbigt
De båtar vi seglat minst 7 dgr och 8 pers ombord är:
First 33.7 - Trång sittbrunn
Diva 399 - Trång sovutrymme men väldigt stor salong + sittbrunn
Sweline 36 - Kändes lagom
Scanner 38 - Trång sittbrunn
Mitt 1:a val skulle lätt bli en First 36.7 (med rorkult) då den är:
Snabb
Modern
Rymlig
Jag seglar ibland med en 36.7 men har aldrig bott & semestrat i den
Det enda negativa med den och andra 36 fotare är storleken
Det är betydligt jobbigare att hantera i hamn men framförallt om man skall kappsegla och därför letar vi efter en 34 fotare med 8 kojplatser. Givetvis räknar vi inte med att få samma utrymme såklart...
Lycka till /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå

Äntligen ligger HP:n på Råå
Willing 31 (Jan H Linge)från 1976-1980 är rekordrymlig. Nio personer kan sova ombord. Sex fasta kojer utan att man behöver använda dinetten eller bordet. Men skall man ligga ute flera veckor känns det nog lite som en myrstack och med en massa personer ombord blir den förmodligen ganska trög. Men - många kojplatser per fot och tusenlapp blir det.