Proppfulla hamnar; inga små båtar?
-
LadyAnnila
- Silvermedlem
- Kontakt:
Vi seglar en av dessa stora båtar och vad som förundrat oss under semestern är varför små båtar lägger sig på platser klart och tydligt markerade för "Båtar över 12 m". Vi som kommer i dessa stora båtar har oftas ett djupgående som gör att vi inte kan går längst in i en hamn och leta plats eller en bredd som gör att vi inte får plats mellan pålarna eller ett deplacement som gör att vi inte kan ligga vid en boj eller en Y-bom.
Hallå LadyAnna, hur kan man vara för stor för att ligga vid boj?
- inom rimliga gränser alltså.
I många hamnar är det de stora båttarna som får nöjet att ligga vid boj, de mindre får Y-bom eller pålar .... så sabla kul är det inte att fånga en boj från en stor båt!
Ryser när jag tänker på bojarna i Mariehamn, västra. Stora, och i plåt.
- inom rimliga gränser alltså.
I många hamnar är det de stora båttarna som får nöjet att ligga vid boj, de mindre får Y-bom eller pålar .... så sabla kul är det inte att fånga en boj från en stor båt!
Ryser när jag tänker på bojarna i Mariehamn, västra. Stora, och i plåt.
Så det är storleken som räknas ... Trodde inte den hade någon betydelseFredrikW skrev:Nånting säger mig att inom 5 år har vi skrivit på för en fin 40-42 fotare.![]()
Skämt åsido, jag har svårt att se det så. Även om vi sedan Balladen inhandlades har resurser att skriva på för en betydligt biffigare sak, så är jag väldigt fäst vid båten. Och har lagt ner alldeles för många mantimmar på den
Hälsningar
Tommy
Senast redigerad av 2 Tommy, redigerad totalt 0 gång.
Det kanske helt enkelt var fullt när dom kom.LadyAnnila skrev:Vi seglar en av dessa stora båtar och vad som förundrat oss under semestern är varför små båtar lägger sig på platser klart och tydligt markerade för "Båtar över 12 m". Vi som kommer i dessa stora båtar har oftas ett djupgående som gör att vi inte kan går längst in i en hamn och leta plats eller en bredd som gör att vi inte får plats mellan pålarna eller ett deplacement som gör att vi inte kan ligga vid en boj eller en Y-bom.
Det blir lätt lite lite anarki under semestermånaderna och ska en sådan uppdelning fungera måste ju en hamnvakt stå där och sköta det.
Men är det fullt så är det.
Ett bra exempel är ju Vinga. Där har man koll på hur man ska lägga båtar och man kan få ligga på kö för att få en plats inne i hamnen eller på bryggan.
Re Tommy:
Nej storleken har givetvis inte betydelse, utan det är väl vad man gör av sin segelsemester som är viktigt. Men min fru sa dock ganska många gånger den här veckan hur otroligt mycket enklare livet var i denna båt i förhållande till förra. Då börjar man ju givetvis fundera. Vi har iofs hyrt stora båtar 40-42 fotare tidigare och jag tycker att de ofta är mer avpassade för stora besättningar, än att bekvämligheten ökar.
Om man talar förhöjd bekvämlighet borde målet vara boendestandard som hemma, dvs disk- och tvättmaskin, riktig duschkabin, tv/dvd, dator med internet osv.
Jag har ingen koll, kanske har de största HR båtarna sån standard? Men de stora Jeanneau vi hyrt har vi stått och trampat fram vattnet till diskhon trots dess 42 fot. Kylskåpet har likväl varit ett hål i diskbänken osv.
Skulle vara intressant att höra mer om dina observationer av för stora båtar i händerna på ovana seglare...
Nej storleken har givetvis inte betydelse, utan det är väl vad man gör av sin segelsemester som är viktigt. Men min fru sa dock ganska många gånger den här veckan hur otroligt mycket enklare livet var i denna båt i förhållande till förra. Då börjar man ju givetvis fundera. Vi har iofs hyrt stora båtar 40-42 fotare tidigare och jag tycker att de ofta är mer avpassade för stora besättningar, än att bekvämligheten ökar.
Om man talar förhöjd bekvämlighet borde målet vara boendestandard som hemma, dvs disk- och tvättmaskin, riktig duschkabin, tv/dvd, dator med internet osv.
Jag har ingen koll, kanske har de största HR båtarna sån standard? Men de stora Jeanneau vi hyrt har vi stått och trampat fram vattnet till diskhon trots dess 42 fot. Kylskåpet har likväl varit ett hål i diskbänken osv.
Skulle vara intressant att höra mer om dina observationer av för stora båtar i händerna på ovana seglare...
Gillar att segla!
Är inte detta lite av äpplen och ... tomater?
Fredrik har bytt från en ren fakirbåt till en bekväm båt. Klart att det sätter sina spår. Men alla båtar är inte lika lätthanterliga som Omegor - de är gjorda av och för svenska förhållanden. Gyllis har satt sin prägel på dem, vilket framgår när man försöker se skillnad på Omega 30, 34 och 36 på lite avstånd (jaja, kännare fixar det på detaljerna, men annars ?).
Omegorna är inte bara relativt grundgående, utan också gjorda för att enkelt kunna seglas med en liten besättning. Ex: Omega36:an behöver inte genua, utan klarar sig mycket bra med självslående fock.
Tommy är nöjd med sin Ballad. OK, bra. Har jag full förståelse och sympati för.
Det behöver inte betyda att det är lösningen för alla. Själv njuter jag hämningslöst av min något större båt - yes, storleken har betydelse, det vet väl alla om.
Fredrik har bytt från en ren fakirbåt till en bekväm båt. Klart att det sätter sina spår. Men alla båtar är inte lika lätthanterliga som Omegor - de är gjorda av och för svenska förhållanden. Gyllis har satt sin prägel på dem, vilket framgår när man försöker se skillnad på Omega 30, 34 och 36 på lite avstånd (jaja, kännare fixar det på detaljerna, men annars ?).
Omegorna är inte bara relativt grundgående, utan också gjorda för att enkelt kunna seglas med en liten besättning. Ex: Omega36:an behöver inte genua, utan klarar sig mycket bra med självslående fock.
Tommy är nöjd med sin Ballad. OK, bra. Har jag full förståelse och sympati för.
Det behöver inte betyda att det är lösningen för alla. Själv njuter jag hämningslöst av min något större båt - yes, storleken har betydelse, det vet väl alla om.
Omegor hit och dit, jag tycker inte det är nån större skillnad på vår Omega 36 i standard mot t.ex. den Cenit 40 vi hyrde en vecka för några år sen. Snarare att vår är mer ombonad med tryckvatten, tv/dvd mm.
Vad jag dock fortfarande tycker är att segelbåtar är litet väl mycket husvagn. Allt är manuellt och litet primitivt. Varför inte få samma std i båten som hemma med t.ex. full automation på vitvaror. Eller är det omöjligt på batteridrift?
Vad har du själv för båt förresten Jaramaz?
mvh /Fredrik
Vad jag dock fortfarande tycker är att segelbåtar är litet väl mycket husvagn. Allt är manuellt och litet primitivt. Varför inte få samma std i båten som hemma med t.ex. full automation på vitvaror. Eller är det omöjligt på batteridrift?
Vad har du själv för båt förresten Jaramaz?
mvh /Fredrik
Gillar att segla!
Det är väl bra att Fredrik med familj är nöjd med sin nya båt.
Grattis förresten.
Det är väl som med det mesta här i livet, mycket kompromisser.
Seglingsegenskaper och boendekomfort går ju inte direkt hand i hand dessvärre. Jag skulle gärna ha ståhöjd men betala 500.000 SEK för det, nja....
Men visst blir båtar större. Var inne en sväng på Hyppeln häromkvällen och det är ju trist när det ligger 4,5 m breda båtar med halvmetersmellanrum så man inte kommer in med sin "lilla" båt...
Fast även om det nu skulle kunna gå att klämma in sig så var det inte en enda som överhuvudtaget visade något som helst intresse av att hjälpa till. Det tycker jag är rent ut sagt dåligt.
Men så är det i Juli..
Bättre nu i Augusti, kan man komma och gå som man vill.
Nu kommer 3 fina seglingsmånader..
Fredrik förresten, varför vill du ha fullt automatiserat i båten..?
Är det inte skillnaden mot hemmet som gör det attraktivt?
Jag blir fort uttråkad när jag kör stora charterbåtar just för att det är som en sommarstuga..
Grattis förresten.
Det är väl som med det mesta här i livet, mycket kompromisser.
Seglingsegenskaper och boendekomfort går ju inte direkt hand i hand dessvärre. Jag skulle gärna ha ståhöjd men betala 500.000 SEK för det, nja....
Men visst blir båtar större. Var inne en sväng på Hyppeln häromkvällen och det är ju trist när det ligger 4,5 m breda båtar med halvmetersmellanrum så man inte kommer in med sin "lilla" båt...
Fast även om det nu skulle kunna gå att klämma in sig så var det inte en enda som överhuvudtaget visade något som helst intresse av att hjälpa till. Det tycker jag är rent ut sagt dåligt.
Men så är det i Juli..
Bättre nu i Augusti, kan man komma och gå som man vill.
Nu kommer 3 fina seglingsmånader..
Fredrik förresten, varför vill du ha fullt automatiserat i båten..?
Är det inte skillnaden mot hemmet som gör det attraktivt?
Jag blir fort uttråkad när jag kör stora charterbåtar just för att det är som en sommarstuga..
Varför automatiserad båt?
Jo, för att jag inte tycker att det är speciellt skoj att diska för hand.
Och en tvätt maskin vore ju idealisk för längre seglingar, men när jag tänker efter borde det gå att installera en mindre maskin utan centrifug i större båtar. Kan endast användas när man går på landström. Hela samhället går mot mer automation och det är ju också ett hett ämne här på forumet t.ex. hur man får fart på 3G, får ut en pc-skärm till roderplats osv. Så jag tror knappast jag är ensam om att sträva efter mer bekvämlighet, eller?
Dock går bekvämlighet och fart tyvärr inte hand i hand, apropå fakirbåtar.
Vad hade du för båt nu då Jaramaz? Eller är det hemligt?
Jo, för att jag inte tycker att det är speciellt skoj att diska för hand.
Dock går bekvämlighet och fart tyvärr inte hand i hand, apropå fakirbåtar.
Vad hade du för båt nu då Jaramaz? Eller är det hemligt?
Gillar att segla!
Jag tror jag sett den Cenit 40 du hyrde. Fuktskador vid pentry? Storskot på rufftaket? Krävde då minst 2 pers för segling. Gått i charter / uthyrning i flera år.
(På många sätt trevlig, men varken hanterlig eller snabb för sin storlek).
Jorå, det är stor skillnad på båtar och båtar. Det finns de som har en avsiktlig design, som att vara snabba eller att vara lätthanterliga.
Sedan finns det de båtar som mest verkar vara hopkomna som en fortsättning på något tidigare. Mitt intryck av dessa båtar är att de faktiskt är ganska ohanterliga, både för segel och för motor.
Så jag tycker att det är som natt och dag mellan Cenit40:an och Omega36 när det gäller hanterbarhet. Kan en person enkelt segla båten ensam, då sprider sig snabbt ett allmännt välbefinnade om man är på familjesemester. Har man små barn så kan en av föräldrarna alltid ägna sig åt barnen.
Nu är inte Omega den enda båten som satsat på det konceptet, inte den första heller, och kanske inte den som nått längst heller.
I diskussionen om att gå upp i båtstorlek är den ett utmärkt exempel.
Du berörde också vitvarorna - där vet vi väl alla ungefärlika mycket. Kyl finns på många båtar numera, och har hanterlig strömkonsumtion. Tvätt & vask skulle kräva för mycket ström för att gå på batteri med de principer vi använder för tvätt - på större båtar (~50 ft) har jag sett disk- och tvättmaskiner, vilket också är motiverat med de besättningar som ofta krävs.
I grunden håller jag dock med dig - varför finns det inte mer och bättre utrustning för att underlätta? Tex borde det vara enkelt att göra vettiga dammsugare. Frys - varför inte?
(På många sätt trevlig, men varken hanterlig eller snabb för sin storlek).
Jorå, det är stor skillnad på båtar och båtar. Det finns de som har en avsiktlig design, som att vara snabba eller att vara lätthanterliga.
Sedan finns det de båtar som mest verkar vara hopkomna som en fortsättning på något tidigare. Mitt intryck av dessa båtar är att de faktiskt är ganska ohanterliga, både för segel och för motor.
Så jag tycker att det är som natt och dag mellan Cenit40:an och Omega36 när det gäller hanterbarhet. Kan en person enkelt segla båten ensam, då sprider sig snabbt ett allmännt välbefinnade om man är på familjesemester. Har man små barn så kan en av föräldrarna alltid ägna sig åt barnen.
Nu är inte Omega den enda båten som satsat på det konceptet, inte den första heller, och kanske inte den som nått längst heller.
I diskussionen om att gå upp i båtstorlek är den ett utmärkt exempel.
Du berörde också vitvarorna - där vet vi väl alla ungefärlika mycket. Kyl finns på många båtar numera, och har hanterlig strömkonsumtion. Tvätt & vask skulle kräva för mycket ström för att gå på batteri med de principer vi använder för tvätt - på större båtar (~50 ft) har jag sett disk- och tvättmaskiner, vilket också är motiverat med de besättningar som ofta krävs.
I grunden håller jag dock med dig - varför finns det inte mer och bättre utrustning för att underlätta? Tex borde det vara enkelt att göra vettiga dammsugare. Frys - varför inte?
Tack för många detaljerade utläggningar som svar på mina inlägg Jaramaz. Men du har fortfarande inte svarat på min direkta fråga. Jag gör ett 3:e försök:
-Vad har du för båt ?
Vill du inte svara av någon orsak är det ok, men skriv då gärna det istället för att kommentera allt möjligt annat om mina inlägg eller båtar.
mvh /Fredrik
-Vad har du för båt ?
Vill du inte svara av någon orsak är det ok, men skriv då gärna det istället för att kommentera allt möjligt annat om mina inlägg eller båtar.
mvh /Fredrik
Gillar att segla!
Ajaj, irriterad?FredrikW skrev:Tack för många detaljerade utläggningar som svar på mina inlägg Jaramaz. Men du har fortfarande inte svarat på min direkta fråga. Jag gör ett 3:e försök:
-Vad har du för båt ?
mvh /Fredrik
Inget medvetet försök att undvika din fråga, även om jag inte vill svara!
Mitt intresse på detta forum är i första hand inriktat mot båtar och segling, där kan jag, som synes, lägga ut texten om både den ena och andra. Däremot känner jag själv inte alls för trådar i stil med "vad har ni för båt?". För min egen del uppskattar jag anonymiteten mycket.
(min kursivering)FredrikW skrev:Helt ok, det ska man respektera.
Men jag tänkte att efterssom du gärna kommenterar andras båtar på ganska utrycksfulla sätt, kanske du skulle våga berätta vad du själv glider omkring med på somrarna.![]()
mvh
jo, det kan man tycka.
Nu är det så att mina kommentarer avser båtarna, och deras egenskaper, och inte ägarna. I görligaste mån håller jag mina kommentarer positiva när en ägare finns i närheten, medan i en allmänn diskussion om en båt/båttyp, där anser jag att fältet är mer öppet. (Så formuleringen "kommenterar andras båtar på ganska uttrycksfulla sätt" håller jag inte helt med om).