Bra eller dålig gästhamn -dags att summera!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Mahogny
Guldmedlem
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 12:13

Bra eller dålig gästhamn -dags att summera!

Inlägg av Mahogny » tor 31 jul 2008, 12:58

Nu när många har haft sina båtsemestrar kanske vi kan ge lite feedback och tips om vilka gästhamnar som varit bra, resp. dåliga.

-Själv tycker jag Blankaholms (norr om Oskarshamn) lilla gästhamn är familjär och trevlig.
-Västervik är dyr, har långa gångavstånd och är allmänt anonym.
-Figeholm är trevlig men mkt välbesökt.

Ollesjohan
Trogen medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 12 jul 2006, 09:07

Inlägg av Ollesjohan » tor 31 jul 2008, 14:04

Och jag tycker att:

Vasahamnen är bäst men dyr!
Nynäshamn är nästan lika bra men inte lika dyr!
Att Trosa är mysigast!
Att Oaxen hade bäst mat!
Och som alltid var Sandhamn smutsigast och dyrast.

Nästa sommar lika så gissar jag!

Ollesjohan
Trogen medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 12 jul 2006, 09:07

Mina val

Inlägg av Ollesjohan » tor 31 jul 2008, 14:07

Och jag tycker att:

Vasahamnen är bäst men dyr!
Nynäshamn är nästan lika bra men inte lika dyr!
Att Trosa är mysigast!
Att Oaxen hade bäst mat!
Och som alltid var Sandhamn smutsigast och dyrast.

Nästa sommar lika så gissar jag!

Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Inlägg: 310
Blev medlem: lör 26 aug 2006, 16:07
Kontakt:

Inlägg av fribbe » tor 31 jul 2008, 14:18

Jag har svårt för Sandhamn.
Jag besökte ändå det stället för ett par veckor sedan för att handla käk, gasol, diesel och fylla på vatten.
Jag hittade en av de sista platserna som var längst ut på nocken av det som heter brygga fyra. När det var dags för vattenpåfyllning upptäckte jag att slangen som finns längst in på bryggan var ungefär 10-12 meter för kort. Jag påpekade det i hamnkontoret och det var inga problem, det skulle ordnas.
Jag åt under tiden och provade sedan igen. Fortfarande för kort. Påpekade igen och de skulle skicka en kille. Inget händer så jag traskar dit igen en stund senare. Då säger de att det där är egentligen inte deras brygga, de hyr den av nåt som heter Hamnservice och tar bara upp hamnavgift från de som ligger där.
Då menade jag att vatten ingår ju just i den där hamnavgiften och han köpte det argumentet och skulle skicka en kille.
Tror ni nånting hände? Nä, just det.
Femte gången jag gick till hamnkontoret och påpekade problemet skulle de precis stänga och killen jag talade med sa att han hade inte tid och gick.
Det stod en annan kille där inne som iaf gjorde nånting vettigt och räckte över en slang som hängde över en dörr (som hade hängt där hela dagen och som jag sneglat på redan första gången jag var förbi) och menade att jag kunde prova att skarva på den.
Det gick och till slut hade jag mitt vatten i tanken.

Jag tycker det är jäkligt dåligt att de är så arroganta och inte orkar ge den service som man faktiskt betalar för. Även fast det inte gjorde mig så mycket att jag fick stå och meka med slangkopplingar på bryggan så tycker jag det minsta man kan begära när materielen väl fanns är att hamnens personal ursäktar dröjsmålet och hjälper till med mekandet.

Jämför med ett hotell. Hur skulle det vara om lakanen var skitiga när man kommer och man efter mycket om och men fick en tvättstugenyckel av en trött receptionist?
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970

FredrikW
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: lör 02 dec 2006, 18:29

Inlägg av FredrikW » tor 31 jul 2008, 16:12

Sandhamn har helt ok service tycker jag, om man inte hamnar på fel brygga förstås. Bra med eluttag och vattenslang. Bra med minigolf, bad, restaurang och butik.

Utö är ok, men de bör ange djup vid de olika sektionerna av bryggorna. Det är litet tradigt att först cirkla i 20 minuter för att sen lägga sig mitt på en lång brygga som ser ok ut bara för att, när allt är förtöjt och klart, finna sin båt stå och hoppa upp och ned på kölen när waxholmsbåten drar iväg. :o De har annars bra med el, däremot för dåligt med vatten, endast en halvmetersslang på långbryggan. Man blir förvisad till macken, som för övrigt måste kvalificera sig som Stockholms skärgårds sämsta mack. Totalt ointresserade av kunder och allmänt slöa. Utö har bra badstrand, minigolf, trevliga restauranger och bra butik. Varning dock för att åka till Utö på onsdagkvällar, då antagligen varenda 20-åring med tillgång till båt söker sig dit. Vi hamnade mitt emellan två partybåtar som först förvärmde till kl 10, sen kom de tillbaks kl 2 och fortsatte festa med musik, bad och vrål till brudarna om de ville ligga, vaffö inte derå? osv :roll: Litet tungt om man har två barn ombord.

Årets höjdare för oss var Huvudskärs naturhamn, helt otroligt fint.
Gillar att segla!

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Inlägg av Jaramaz » tor 31 jul 2008, 18:46

På den långa bryggan i Utö hamn (N) finns det skyltar som upplyser om att Vaxholmsbåtarna kan ge bekymmer. När jag var där, samma brygga, begrep jag inget av detta - märkte inget och såg ingen som stod på. (Min båt har lite större djupgående än Omega36).
Runt oss låg båtar med likartat djupgående!

Där ser man - vi hade helt enkelt tur!
När vi låg på Utö var det lågtryck, alltså "högvatten". När FredrikW låg där var det högtryck, alltså "lågvatten" - den lilla skillnaden räckte tydligen!

FredrikW
Diamantmedlem
Inlägg: 383
Blev medlem: lör 02 dec 2006, 18:29

Inlägg av FredrikW » tor 31 jul 2008, 19:16

Vi hade problem redan att komma fram till bryggan på Utö, vi trodde först att de var de två båtarna på var sin sida som bromsade, men förstod väldigt snart vad som var fel. Så vi fick helt enkelt kasta loss och gå om. Som tur var fick vi inte sprickor i bottenstockarna av dunsarna.

Med tanke på att Utö antagligen drar in 98% av sitt levebröd på sommarturisterna kanske en något tydligare skylt än den lilla informationstavla som satt bak på mitten av den 300 meter långa bryggan skulle vara till hjälp. Även vattnet borde de ordna bättre.
Gillar att segla!

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Inlägg av Jaramaz » tor 31 jul 2008, 20:11

Du får inte sprickor i bottenstockarna på en omega, bottenstockarna lossnar istället (popp popp). Inte så dumt som det låter, det är enkelt att slipa och plasta om, enklare än att fixa sprickor.
Nu är ju Omega36:an ordentligt nerbyggd i kölen, så risken för broblem är ganska liten.

Som jag kommer ihåg det fanns det mer än en skylt (Utö, vatten, Norra delen), men kanske minns jag fel. Den jag såg var mitt för vår för, vilket kanske leder tankarna fel.

Det där med vattnet är nog avsiktligt, och inte småsnålhet.

Förr om åren hade jag alltid med mig en lång slang (40 m), så kunde jag ofta få vatten. Numera har jag aldrig med mig slangen - jag tar det som ett tecken från hamnen om de inte har slangar. Istället en ordentlig vattentank, och allmänn uppmaning om sparsamhet. Så räcker vår tank numera 1 vecka på 2 vx + 2 barn, inom den tidsrymden kommer man alltid till en bra vattentapp.

Skriv svar