Köpa Hallberg-Rassy Rasmus
Köpa Hallberg-Rassy Rasmus
Hej alla kunnniga, tänkte höra mig för här om vad som tycks om rasmusen och om det är en båt att satsa på.
Planen för båten är att segla långt med ca 4 pers, känns lagom stort osv.
men viktigaste av allt, jag står i startgroparna för att köpa en och bör bestämma mig fortare än kvikt!
vad bör jag kika på när jag köper, finns det några vanliga fel som man inte bör haka upp sig på efersom det finns på "alla" osv
glad för svar och goda råd!
// Ivan
Planen för båten är att segla långt med ca 4 pers, känns lagom stort osv.
men viktigaste av allt, jag står i startgroparna för att köpa en och bör bestämma mig fortare än kvikt!
vad bör jag kika på när jag köper, finns det några vanliga fel som man inte bör haka upp sig på efersom det finns på "alla" osv
glad för svar och goda råd!
// Ivan
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 2193
- Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
- Ort: Myrbacka Ljusne
- Kontakt:
Det enda jag kommer på är att du kanske borda jämföra segelytan i förhållande till vikten med alternativa båtar. Den kanske är i minsta laget?
Om inte motorn är bytt ganska nyligt bör du ta med ett byte av motor i kostnaden. Med liten segelyta blir det en hel del motorgång.
Nya segel är ju inte heller billigt.
Man kan ju på sikt montera dubbla rullar fram och ha nån form av gennaker på rulle på en sådan båt, eller på vilken båt som helst egentligen. Är båten underriggad med kass segel kan man ju om man ändå ska köpa nya segel montera ett peke och ändra segelplanet så det blir större.
Båten är nog mkt bra att segla långt med. Men är den väldigt sliten blir notan dyr innan det är klart.
Om inte motorn är bytt ganska nyligt bör du ta med ett byte av motor i kostnaden. Med liten segelyta blir det en hel del motorgång.
Nya segel är ju inte heller billigt.
Man kan ju på sikt montera dubbla rullar fram och ha nån form av gennaker på rulle på en sådan båt, eller på vilken båt som helst egentligen. Är båten underriggad med kass segel kan man ju om man ändå ska köpa nya segel montera ett peke och ändra segelplanet så det blir större.
Båten är nog mkt bra att segla långt med. Men är den väldigt sliten blir notan dyr innan det är klart.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 2193
- Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
- Ort: Myrbacka Ljusne
- Kontakt:
snabbt och snabbt, har väll funderat sen i nov...
men ja självklart segel och motor, tänkte mer ingående om det fanns några riktiga rasmusfel!
båten kostar för övrigt 180000 och ligger på andra sidan atlanten.
känns som att man seglar hem och byter en hel del prylar innan man kommer upp i halvmiljonen som varenda båt kostar här i sverige..
men ja självklart segel och motor, tänkte mer ingående om det fanns några riktiga rasmusfel!
båten kostar för övrigt 180000 och ligger på andra sidan atlanten.
känns som att man seglar hem och byter en hel del prylar innan man kommer upp i halvmiljonen som varenda båt kostar här i sverige..
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 2193
- Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
- Ort: Myrbacka Ljusne
- Kontakt:
Du måste ju ha god tid på dig att gå igenom båten innan du ger dig ut på atlanten. Polarn som är erfaren seglare har för nöjets skull bestämt sig för att vara med och segla hem båtar efter köp. I två fall av tre har han dragit sig ur, en gång från canarieöarna, en från USA och flugit hem igen. Efter att kollat båtarna så var de inte sjövärdiga på långa vägar, rena likkistorna. I hårt väder är det stor risk att man stryker med.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Här i Sverige kostar Rasmus, i bättre begagnat skick ca 500.000 kronor. Även om begagnatpriserna generellt sett är lägre i USA så låter 180.000 som det nog måste handla om ett vrak eller näst där till.Ivan skrev:snabbt och snabbt, har väll funderat sen i nov...
men ja självklart segel och motor, tänkte mer ingående om det fanns några riktiga rasmusfel!
båten kostar för övrigt 180000 och ligger på andra sidan atlanten.
känns som att man seglar hem och byter en hel del prylar innan man kommer upp i halvmiljonen som varenda båt kostar här i sverige..
Vill inte vara någon glädjedödare, men du skriver att du seglar hem och (sedan?) byter en "del prylar". Men en Atlantsegling är definitivt inget att leka med, då vill du ha en båt som är topptrim rent säkerhetsmässigt. Bra, starka segel. Robust motor att lita på, instrument, VHF, satellitelefon, gummijolle och/eller helst livflotte, flytvästar, säkerhetsvästar mm mm. Du kan inte räkna med att något av detta finns på din båt för 180.000, alltså måste du rusta det nödvändigaste innan du seglar över den. Kanske en god affär, eftersom båtprylar är mycket billigare i USA än i Sverige. Men du får säkert räkna med minst 1-2 månader därborta för att göra båten tillräckligt säker för en Atlantöverfart?
Hälsningar
Tommy
Nu vill jag inte verka uppnosig här, men frågan handlade om Rasmusen i sig. inte om huruvida det går att segla över båten och i vilket skick den bör vara för en sådan översegling, va det gäller utrustning så är jag fullt införstådd med att man inte kan simma längre än man orkar och då behöver något annat att flyta med om ens huvudflytfarkost sjunker...
så för att anknyta till ämnet igen, har rasmusen några standardåkommor?
hoppas att ni inte misstycker för mitt inlägg, är glad för ALLA råd man kan få.
mvh Ivan
så för att anknyta till ämnet igen, har rasmusen några standardåkommor?
hoppas att ni inte misstycker för mitt inlägg, är glad för ALLA råd man kan få.
mvh Ivan
- Svårmanövrerad i hamn (utan bogpogpropeller) [Sailguide]
- Tankar ingjutna i kölrummet [500 segelbåtar i test]
- Stor avdrift [500 segelbåtar i test]
Nu vill jag inte verka uppnosig, men risken är stor att man i sina segelbåtsdrömmar tenderar att förtränga problem/faror och övervärderar allt positivit. Det har hänt den bäste, läs undertecknad... Att inhandla en begagnad segelbåt i USA och segla hem den över Atlanten är ju ett ganska avancerat projekt. Det har stått att läsa en hel del i båttidningar just om det. Vilka båtar har du haft tidigare?
Något som är riktigt bra med just Sailguide är att man ofta får svar som driver frågan framåt, lite utanför det som frågeställaren bad om. Man kan ju liksom inte veta vad man inte vet.
Hälsningar
Tommy
- Tankar ingjutna i kölrummet [500 segelbåtar i test]
- Stor avdrift [500 segelbåtar i test]
Nu vill jag inte verka uppnosig, men risken är stor att man i sina segelbåtsdrömmar tenderar att förtränga problem/faror och övervärderar allt positivit. Det har hänt den bäste, läs undertecknad... Att inhandla en begagnad segelbåt i USA och segla hem den över Atlanten är ju ett ganska avancerat projekt. Det har stått att läsa en hel del i båttidningar just om det. Vilka båtar har du haft tidigare?
Något som är riktigt bra med just Sailguide är att man ofta får svar som driver frågan framåt, lite utanför det som frågeställaren bad om. Man kan ju liksom inte veta vad man inte vet.
Hälsningar
Tommy
drömmarna ja.. jo men visst är det så! det gäller att hitta den rätta balansen mellan det möjliga och det omöjliga!
kika på länken och kom med en fundering ni som känner för det, anledningen till att jag skriver här är ju självklart att jag inte är säker...
http://www.yachtworld.com/core/listing/ ... 24584&url=
kika på länken och kom med en fundering ni som känner för det, anledningen till att jag skriver här är ju självklart att jag inte är säker...
http://www.yachtworld.com/core/listing/ ... 24584&url=
Det är ju alltid svårt att avgöra på bilder. Givetvis kan man ta bilderna i vinklar och fokus så att eventuella skavanker inte syns. Motorn ser ju riktigt rostig ut, men den kan ju som du skriver gå bra ändå. Motorn på vår förra båt var en MD5, ganska rostig klump, men den gick förhållandevis bra ändå. Värre då tycker jag eldragning mm ser ut på motorbilden, vittnar om viss slarvighet?
När vi köpte vår nuvarande båt så tittade vi nog på 10 olika Ballader innan vi slog till. Det är ju den möjligheten man mister med en USA-båt. Man åker ju över för ett antal tusenlappar, inställd på att slå till, och då ska det mycket till rent mentalt för att backa ur... Man får väl helt enkelt ett ganska konstigt förhandlingsläge, säljaren vet att man rest i 6-10 timmar för att titta på båten.
På plussidan är väl att det helt klart är mer båt och utrustning för samma peng i USA.
Om jag skulle överväga att resa över som seriös spekulant på en båt i USA, så skulle jag nog först försöka skaffa mig så mycket hard-fact som möjligt om båten, dvs "statement" om hur motorn går, hur seglen ser ut, att all utrustning funkar. Du kan ju alltid också be om specifika bilder på saker du är nyfiken på, som skrovgenomföringar och kölsvin.
/Tommy
När vi köpte vår nuvarande båt så tittade vi nog på 10 olika Ballader innan vi slog till. Det är ju den möjligheten man mister med en USA-båt. Man åker ju över för ett antal tusenlappar, inställd på att slå till, och då ska det mycket till rent mentalt för att backa ur... Man får väl helt enkelt ett ganska konstigt förhandlingsläge, säljaren vet att man rest i 6-10 timmar för att titta på båten.
På plussidan är väl att det helt klart är mer båt och utrustning för samma peng i USA.
Om jag skulle överväga att resa över som seriös spekulant på en båt i USA, så skulle jag nog först försöka skaffa mig så mycket hard-fact som möjligt om båten, dvs "statement" om hur motorn går, hur seglen ser ut, att all utrustning funkar. Du kan ju alltid också be om specifika bilder på saker du är nyfiken på, som skrovgenomföringar och kölsvin.
/Tommy
Varför segla hem den? Transport kan inte vara så vådligt dyrt. Jag instämmer i att båten ser sliten ut, men du verkar ju inställd på att renovera, så varför inte.
Jag köpte nyss en båt från Svenska västkusten, jag skulle uppskatta att en båt där åldras kanske dubbelt så fort som motsvarande på ostkusten pga salt och konstant regnväder. Så det tog jag med i beräkning och vid förhandling.
Är den båt du tittar på en Floridabåt är det säkerligen ännu värre beställt. Precis allt som kan rosta lär har gjort det också. Frågan är om du orkar att byta ut varenda detalj och skruv som inte är gjord i RF?
Jag köpte nyss en båt från Svenska västkusten, jag skulle uppskatta att en båt där åldras kanske dubbelt så fort som motsvarande på ostkusten pga salt och konstant regnväder. Så det tog jag med i beräkning och vid förhandling.
Är den båt du tittar på en Floridabåt är det säkerligen ännu värre beställt. Precis allt som kan rosta lär har gjort det också. Frågan är om du orkar att byta ut varenda detalj och skruv som inte är gjord i RF?
Gillar att segla!
Båten ligger ju i North Carolina, ungefär mitt på ostkusten.
Kollade lite på frakt, och det verkar som man kan räkna med 5000-7000 dollar med frakt och övriga avgifter för en båt i den storleken.
Jag håller med Fredrik W, för det priset är det nog bättre att frakta hem båten, utrusta den i lugn och ro, och efter det ge sig ut på första långseglingen. Att bara starta med en okänd båt rakt ut på Atlanten är nog lite väl riskabelt, då man inte vet dess svaga punkter och vad som kommer att gå sönder.
Grattis till Omega 36:an, Fredrik W!
/Tommy
Kollade lite på frakt, och det verkar som man kan räkna med 5000-7000 dollar med frakt och övriga avgifter för en båt i den storleken.
Jag håller med Fredrik W, för det priset är det nog bättre att frakta hem båten, utrusta den i lugn och ro, och efter det ge sig ut på första långseglingen. Att bara starta med en okänd båt rakt ut på Atlanten är nog lite väl riskabelt, då man inte vet dess svaga punkter och vad som kommer att gå sönder.
Grattis till Omega 36:an, Fredrik W!
/Tommy