Täta mantågsfötter
Täta mantågsfötter
jag har bytit några mantågsfötter nu men det verkar tyvärr som att jag inte lyckats få dom helt täta och förrän jag försöker på nytt tänkte jag fråga er vad som vore det riktiga sättet?
Kanske något sådant här kunde fungera?
1. Slipa ner halksyddsmönstret under fötterna
2. Tvätta rent med aceton
3. Applicera Sika 291 både under foten och på däck
4. Applicera Sika 291 på bulten
5. Montera hela köret
6. Dra åt försiktigt
7. Låt torka ett dygn
8. Dra sedan åt med full kraft?
Har ni tillägg eller bättre idéer?
Kanske något sådant här kunde fungera?
1. Slipa ner halksyddsmönstret under fötterna
2. Tvätta rent med aceton
3. Applicera Sika 291 både under foten och på däck
4. Applicera Sika 291 på bulten
5. Montera hela köret
6. Dra åt försiktigt
7. Låt torka ett dygn
8. Dra sedan åt med full kraft?
Har ni tillägg eller bättre idéer?
Detta har funkat för oss på en X-99a som har riktigt ömtåliga mantågsfötter:
1. Tvätta med acceton.
2. Borra ur hålet och se till att det blir plastrent, ingen gammal skit kvar.
3. Sika rikligt på bulten och dra åt.
Finns det mycket sprickor, så är det ett ännu större borr som gäller och borra upp hålet. Sedan får man fylla med epoxi och borra på nytt. läcker det så är det antagligen p.g.a. av sprickor och smuts.
Kolla även så att det inte är t.ex. bultarna till relingslisten eller något annat som läcker. Det kan ju vara så att det läcker in i ett hål i närheten och ut vid mantågsfoten.
1. Tvätta med acceton.
2. Borra ur hålet och se till att det blir plastrent, ingen gammal skit kvar.
3. Sika rikligt på bulten och dra åt.
Finns det mycket sprickor, så är det ett ännu större borr som gäller och borra upp hålet. Sedan får man fylla med epoxi och borra på nytt. läcker det så är det antagligen p.g.a. av sprickor och smuts.
Kolla även så att det inte är t.ex. bultarna till relingslisten eller något annat som läcker. Det kan ju vara så att det läcker in i ett hål i närheten och ut vid mantågsfoten.
Med rikliga mängder sika så skall man inte behöva slipa ner halkskyddet. Aceton är bra!
Det som oftast händer är att när man drar bultarna så ger sig sandwichmaterialet, det blir större ojämnheter osv. Därför är det bra om man gräver ur mellanlägget (balsa eller vad det nu är) och fyller med en bra epoxi (själv har jag använt watertigte, ännu bättre är epoxi med glasfiber i. Måste ha något fyllnadsmaterial så att det står emot tryck).
Urgrävningen kan ske med en sexkantsnyckel (monterad på en borrmaskin) eller liknande.
Bra med stora brickor under bultarna.
Om däcket har tendens att svikta runt mantågsfötterna är det svårt att få tätt. Kan vara svårt att styva upp också - det enda rådet är att ha mycket rikligt med sika, och låta en liten vall av sika sitta kvar runt foten.
Som du anger är det viktigt att inte dra bultarna i botten första dagen, tänk bara på att det blir nästan helt stumt efter en natt. Så första dagen skall man dra en hel del, så att det finns kvar kanske ca 1 mm (max) sika inder foten, och andra dagen efterdrar man.
Det som oftast händer är att när man drar bultarna så ger sig sandwichmaterialet, det blir större ojämnheter osv. Därför är det bra om man gräver ur mellanlägget (balsa eller vad det nu är) och fyller med en bra epoxi (själv har jag använt watertigte, ännu bättre är epoxi med glasfiber i. Måste ha något fyllnadsmaterial så att det står emot tryck).
Urgrävningen kan ske med en sexkantsnyckel (monterad på en borrmaskin) eller liknande.
Bra med stora brickor under bultarna.
Om däcket har tendens att svikta runt mantågsfötterna är det svårt att få tätt. Kan vara svårt att styva upp också - det enda rådet är att ha mycket rikligt med sika, och låta en liten vall av sika sitta kvar runt foten.
Som du anger är det viktigt att inte dra bultarna i botten första dagen, tänk bara på att det blir nästan helt stumt efter en natt. Så första dagen skall man dra en hel del, så att det finns kvar kanske ca 1 mm (max) sika inder foten, och andra dagen efterdrar man.
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 360
- Blev medlem: fre 16 mar 2007, 15:05
Täta mantågsfötter... det bästa är att ta bort mantågen och mantågsfötterna helt. Sedan plasta igen hålen.
OM mantågen är lägre än höfthöjd hjälper de, precis som en snubbellina, till att tippa en stackare överbord. Mantågsfästena är finfina att slå sönder tårna på. Stöttorna är bra att få genom tinningen om man faller... eller annars få blåmärken av. Bort med hela fanskapet o täta hålen för gott istället. Sedan har du jackstays o kopplar på säkerhetsselen när du är på däck... det är säkrare. Och det är tätt.
OM mantågen är lägre än höfthöjd hjälper de, precis som en snubbellina, till att tippa en stackare överbord. Mantågsfästena är finfina att slå sönder tårna på. Stöttorna är bra att få genom tinningen om man faller... eller annars få blåmärken av. Bort med hela fanskapet o täta hålen för gott istället. Sedan har du jackstays o kopplar på säkerhetsselen när du är på däck... det är säkrare. Och det är tätt.
Husk, at hvis en tætningsmasse (Sika, silikon.....) skal holde tæt, skal der være en fugetykkelse!
Derfor er ideen om at vente med at skrue hårdt fast rigtigt.
Og endnu bedre ville det være hvis der kan monteres nogen afstandsstykker, således at der bliver 1-2mm mellem fitting og dæk. Så kan tætningsmassen forventes at kunne holde tæt!
Derfor er ideen om at vente med at skrue hårdt fast rigtigt.
Og endnu bedre ville det være hvis der kan monteres nogen afstandsstykker, således at der bliver 1-2mm mellem fitting og dæk. Så kan tætningsmassen forventes at kunne holde tæt!
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark
Ja, precis så ser jag med på det.friseglarn skrev:Täta mantågsfötter... det bästa är att ta bort mantågen och mantågsfötterna helt. Sedan plasta igen hålen.
OM mantågen är lägre än höfthöjd hjälper de, precis som en snubbellina, till att tippa en stackare överbord. Mantågsfästena är finfina att slå sönder tårna på. Stöttorna är bra att få genom tinningen om man faller... eller annars få blåmärken av. Bort med hela fanskapet o täta hålen för gott istället. Sedan har du jackstays o kopplar på säkerhetsselen när du är på däck... det är säkrare. Och det är tätt.
När båten dessutom lutar så försvinner en stor del av, den annars tillgängliga, ytan att gå på och risken för snubbel blir ännu större.
Men det finns ändå vissa undantag, barn och djur tex.
Sedan krävs mantåg om man offshore kappseglar av någon märklig anledning...