Kaliningrad

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
sotarn
Diamantmedlem

Inlägg av sotarn » sön 13 jul 2008, 21:24

Fiskarna får börja klubba sälar istället så att fritidsbåtsfolket kan släppa ut sin skit som förut! :?
//Daniel

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » sön 13 jul 2008, 21:44

Bra kommentar Daniel! Precis så är det. Man måste se saker i sitt perspektiv :wink:

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 14 jul 2008, 07:30

Vad tror ni om ryssarnas mentalitet? Skiter (!) inte dessa friskusar fullständigt i avloppsdiken och totaldöd natur? Likväl som sönderrostande ubåtar med kärnreaktorer i? Erbjuds de hjälp så säger de ju att ingen hjälp behövs eftersom det inte finns några problem, inte ens Kursks besättning fick räddas. Det var ju längfe sen Stalin dog, men hans tankesätt lever nog kvar i högsta grad, hos de som bestämmer i alla fall.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » mån 14 jul 2008, 08:19

Jag skulle inte vilja gå så lång som att frågan direkt skulle ha något med att ryssarnas mentalitet i allmänhet skulle vara sämre på något sätt..

Det är ju som alltid, Miljö är ett relativt lyxigt problem som man nog kan orka tänka på först då man har rejält med mat på bordet, en väluppvärmd bostad osv. Man kan förstå om dessa saker prioriteras mycket högre än miljö av gemene man.

Desto viktigare då att vi trycker på och ser till att detta reningsverk blir byggt så snart som möjligt, gärna bidrar med ytterligare några kronor. Att försöken misslyckats i korruption tidigare är helt oaccepteptablet och borde inte tillåtas hända; återigen våra slappa och politiskt korrekta svenska politiker.

Hälsningar
Tommy

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » mån 14 jul 2008, 20:40

Det är att begära alltför mycket av svenska politiker att de skall kunna rå på den ryska korruptionen Tommy.
Det handlar inte om tjänstemän på mellannivåer som skor sig på att ta mutor för att stämpla papper - det handlar om hela statsapparaten som styrs av den tidigare maffian ihop med det tidigare KGB.
Det finns visserligen krafter som försöker vrida makten ur händerna på dem, massor av människor på alla nivåer i Ryssland vill ha ett hederligt styre, men vi vet ju alla hur svårt och farligt det är.

Jag kan rekommendera boken "Putins Russia" av den mördade journalisten Anna Politkovskaya.
Den som efter att ha läst boken kan sova gott har antingen inte förstått, eller är själv i maffian.
En tredje möjlighet är naturligtvis att man helt enkelt inte tror på det hon skriver, men då uppkommer frågan varför hon blev mördad. Liksom årligen hundratals journalister och jurister och andra som försöker berätta och förbättra.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » mån 14 jul 2008, 22:37

Jo, jag känner till korruptionen i Ryssland och fallet med Anna Politkovskaya är väldigt tragiskt. Likväl borde man ha bättre koll på om man skänker iväg miljonbelopp som ska användas för att bygga ett reningsverk. Naiv som jag är så inbillar jag mig att det då borde gå att se till att ett reningsverk byggs, om man alls ska skänka några pengar... Men jag är nog lite naiv och kräver lite för mycket. Situationen i Ryssland m.a.p korruption är ganska oroväckande.

Men nu ser det iallafall ut som ett reningsverk blir byggt inom några år (enligt artikeln), bra är ju det i såfall!

Hälsningar
Tommy

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » mån 14 jul 2008, 23:15

Det var flera länder, inte bara Sverige, som sköt till pengar för bygget av det där reningsverket. Slapphet håller jag med om. Men i vilka kretsar skulle det anses "politiskt korrekt" att låta det betalda projektet rinna iväg med avloppsvattnet?

Rudi

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tis 15 jul 2008, 09:37

Tja, med PK i detta fall menar jag nog hela situationen att mörka historien (trots att det handlar om bortslösade pengar) samt att inte stöta sig med den Mäktiga Grannen i öst. Hellre fokuserar man på meningslöst skuldbeläggande av svenska folket (toatömning mm) än att våga belysa var de verkliga problemen finns.

/Tommy

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 15 jul 2008, 12:13

Tommy skrev:Tja, med PK i detta fall menar jag nog hela situationen att mörka historien (trots att det handlar om bortslösade pengar) samt att inte stöta sig med den Mäktiga Grannen i öst. Hellre fokuserar man på meningslöst skuldbeläggande av svenska folket (toatömning mm) än att våga belysa var de verkliga problemen finns.

/Tommy
Kunde knappt ha uttryckt saken bättre själv.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Tylö sun
Platinamedlem

Inlägg av Tylö sun » fre 18 jul 2008, 09:47

Några saker bör nog rätas ut.

Gråsälar m.fl. marina rovdjur äter fisk och därmed fosfor och kalium som redan finns i havet. Dessa näringsämnen recirkuleras alltså. Kvävet är ju en annan femma då de kvävefixerande bakterierna kommer in i bilden (det är detta fosfor- och kvävedebatten handlar om). Men sälarna tillför alltså ingen extern fosfor till Östersjön då de bajsar, vilket däremot Kaliningradbor (och en i sammanhanget mycket liten del fritidsbåtar) gör med sitt toalettavfall, då stora delar av näringsinnehållet inte har sitt ursprung i Östersjön. Det är ju som så ofta i miljösammanhang massbalanserna som är viktiga.

Jag är helt införstådd med resonemanget rörande Kaliningrad kontra båttoaletter, men om man tittar på västkusten då? (O.T.-varning!) Bortsett (!) från att det kommer en massa elände från den hårt prövade Östersjön till Kattegatt, så finns det ju väl fungerande reningsverk här. Finns det inte då skäl i att fundera över om inte steget med hålltankar med obligatorisk tömning under kontrollerade former närmar sig? Eller om vi tittar på Vänern som ju är ett innahav. I och för sig så kommer en del av tillflödet från Norge, men även de har byggt ut sina reningsverk så det finns inte så många föroreningskällor kvar. Vänern är ju dessutom råvattentäkt för flera kommuner (jätte-O.T.-varning) och då kommer dessutom frågan om humanpatogener in i bilden. Visst, bakterier knäcks i våra ytvattenverk, men parasiter finns det inget som rutinmässigt rår på idag.

Således så anser jag att man inte kan avfärda fritidsbåtstoalettproblematiken rakt av, även om kanske t.o.m. jag för närvarande skulle kunna tömma toatanken någon enstaka gång i "havet" i Östersjön med rimligt samvete. Samtidigt som jag vill påstå att jag inte gör läget i Östersjön bättre i och med detta.

Till sist måste jag bara protestera lite mot att installation av båttankar minskar de svenska skatteintäkterna, då inköp och installationshjälp av dyklika tingestar med tillbehör (i teorin åtminstone) är belagda med moms och kanske t.o.m. arbetsgivaravgifter.

Ut i högtrycket och segla nu!

/Mattias

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » fre 18 jul 2008, 16:24

Det här med hålltankar och ett eventuellt förbud att tömma toalettavfall i vattnet är och förblir en fråga för teoretiker och miljöfundamentalister.

På västkusten finns i dag ett tiotal ställen där man kan sugtömma, och för att det skall bli åtminstone teoretiskt möjligt att alltid ha en station inom räckhåll måste det byggas fler.
Väldigt många fler...

Och jag frågar åter och åter igen, hur skall någon kunna segla och ligga i naturhamnar mer än en eller max två dagar i taget utan att bli lagbrytare?
Observera att det inte är tillåtet att göra sina behov över relingen.
Och inte heller på öarna man besöker - det kommer ju till slut i vattnet det också.

Så var och varannan dag måste man lämna naturhamnen och segla eller gå för motor till närmaste tömningsstation, kanske många timmars gång och troligen väntetid vid stationen, och när man kommer tillbaka till sin naturhamn har någon annan tagit platsen...
Och vad gör man när det blir dåligt väder och man inte vill eller kan ge sig iväg?

Skitsvår fråga.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » fre 18 jul 2008, 17:57

Tylö sun skrev:Några saker bör nog rätas ut.

Gråsälar m.fl. marina rovdjur äter fisk och därmed fosfor och kalium som redan finns i havet.../.../... Men sälarna tillför alltså ingen extern fosfor till Östersjön då de bajsar, vilket däremot Kaliningradbor (och en i sammanhanget mycket liten del fritidsbåtar) gör med sitt toalettavfall, då stora delar av näringsinnehållet inte har sitt ursprung i Östersjön. Det är ju som så ofta i miljösammanhang massbalanserna som är viktiga.

/Mattias
Du driver frågan ett steg längre. Låt mig haka på och försöka ta den ett eller ett par steg till:

Kaliningradbornas fosforhaltiga fekalier (m.m.) går ut i Östersjön. Inte förgäves, där finns alger som drar nytta av dem.

Fiskyngel växer upp med dessa alger som föda. Mera alger blir flera fiskar som överlever yngelstadiet.

Stora fiskar äter småfisk. Ju mera småfisk desto bättre utsikter för de stora att reproducera sig.

Säl äter fisk. Ju mer fisk desto bättre för sälen.

Ska vi då verkligen inräkna sälen bland de arter som är fullständigt obundna av vad som sker på och från landbacken?

Jag läste att det finns ett överflöd av s.k. skarpsill (brisling) i Östersjön nuförtiden, av storleken att döma är den en typisk algätare, ändå inte mindre än att den kan tjäna som föda för sälstammen.

Kedjan behöver i så fall inte bli längre än: Kaliningrad -> alger -> skarpsill -> säl -> miljöförstöring.

Rätta mig helst om jag har fel.

Rudi

Skriv svar