Täta mantågsfötter

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Nubben
Diamantmedlem
Inlägg: 316
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 15:38
Ort: Helsingfors
Kontakt:

Täta mantågsfötter

Inlägg av Nubben » tor 10 jul 2008, 07:47

jag har bytit några mantågsfötter nu men det verkar tyvärr som att jag inte lyckats få dom helt täta och förrän jag försöker på nytt tänkte jag fråga er vad som vore det riktiga sättet?

Kanske något sådant här kunde fungera?

1. Slipa ner halksyddsmönstret under fötterna
2. Tvätta rent med aceton
3. Applicera Sika 291 både under foten och på däck
4. Applicera Sika 291 på bulten
5. Montera hela köret
6. Dra åt försiktigt
7. Låt torka ett dygn
8. Dra sedan åt med full kraft?

Har ni tillägg eller bättre idéer?

MartinM
Diamantmedlem
Inlägg: 402
Blev medlem: fre 02 dec 2005, 15:38

Inlägg av MartinM » tor 10 jul 2008, 08:11

Detta har funkat för oss på en X-99a som har riktigt ömtåliga mantågsfötter:

1. Tvätta med acceton.
2. Borra ur hålet och se till att det blir plastrent, ingen gammal skit kvar.
3. Sika rikligt på bulten och dra åt.

Finns det mycket sprickor, så är det ett ännu större borr som gäller och borra upp hålet. Sedan får man fylla med epoxi och borra på nytt. läcker det så är det antagligen p.g.a. av sprickor och smuts.

Kolla även så att det inte är t.ex. bultarna till relingslisten eller något annat som läcker. Det kan ju vara så att det läcker in i ett hål i närheten och ut vid mantågsfoten.

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Inlägg av Jaramaz » tor 10 jul 2008, 08:35

Med rikliga mängder sika så skall man inte behöva slipa ner halkskyddet. Aceton är bra!

Det som oftast händer är att när man drar bultarna så ger sig sandwichmaterialet, det blir större ojämnheter osv. Därför är det bra om man gräver ur mellanlägget (balsa eller vad det nu är) och fyller med en bra epoxi (själv har jag använt watertigte, ännu bättre är epoxi med glasfiber i. Måste ha något fyllnadsmaterial så att det står emot tryck).
Urgrävningen kan ske med en sexkantsnyckel (monterad på en borrmaskin) eller liknande.

Bra med stora brickor under bultarna.

Om däcket har tendens att svikta runt mantågsfötterna är det svårt att få tätt. Kan vara svårt att styva upp också - det enda rådet är att ha mycket rikligt med sika, och låta en liten vall av sika sitta kvar runt foten.

Som du anger är det viktigt att inte dra bultarna i botten första dagen, tänk bara på att det blir nästan helt stumt efter en natt. Så första dagen skall man dra en hel del, så att det finns kvar kanske ca 1 mm (max) sika inder foten, och andra dagen efterdrar man.

Nubben
Diamantmedlem
Inlägg: 316
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 15:38
Ort: Helsingfors
Kontakt:

Inlägg av Nubben » tor 10 jul 2008, 08:39

Vår båt, en Inferno 31 har inte distansmaterial ända ut till kanten på däcket utan där är det enkellaminat precis som under alla beslag. Tack så mycket för idéerna, vi skall hoppas att jag lyckas bättre med detta försök!

friseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 360
Blev medlem: fre 16 mar 2007, 15:05

Inlägg av friseglarn » tis 15 jul 2008, 13:28

Täta mantågsfötter... det bästa är att ta bort mantågen och mantågsfötterna helt. Sedan plasta igen hålen.

OM mantågen är lägre än höfthöjd hjälper de, precis som en snubbellina, till att tippa en stackare överbord. Mantågsfästena är finfina att slå sönder tårna på. Stöttorna är bra att få genom tinningen om man faller... eller annars få blåmärken av. Bort med hela fanskapet o täta hålen för gott istället. Sedan har du jackstays o kopplar på säkerhetsselen när du är på däck... det är säkrare. Och det är tätt.

Användarvisningsbild
hhmcsv
Diamantmedlem
Inlägg: 266
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 14:43
Ort: Danmark

Inlägg av hhmcsv » tis 15 jul 2008, 18:23

Husk, at hvis en tætningsmasse (Sika, silikon.....) skal holde tæt, skal der være en fugetykkelse!
Derfor er ideen om at vente med at skrue hårdt fast rigtigt.
Og endnu bedre ville det være hvis der kan monteres nogen afstandsstykker, således at der bliver 1-2mm mellem fitting og dæk. Så kan tætningsmassen forventes at kunne holde tæt!
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Inlägg av SWE54 » tis 15 jul 2008, 21:22

friseglarn skrev:Täta mantågsfötter... det bästa är att ta bort mantågen och mantågsfötterna helt. Sedan plasta igen hålen.

OM mantågen är lägre än höfthöjd hjälper de, precis som en snubbellina, till att tippa en stackare överbord. Mantågsfästena är finfina att slå sönder tårna på. Stöttorna är bra att få genom tinningen om man faller... eller annars få blåmärken av. Bort med hela fanskapet o täta hålen för gott istället. Sedan har du jackstays o kopplar på säkerhetsselen när du är på däck... det är säkrare. Och det är tätt.
Ja, precis så ser jag med på det.
När båten dessutom lutar så försvinner en stor del av, den annars tillgängliga, ytan att gå på och risken för snubbel blir ännu större.

Men det finns ändå vissa undantag, barn och djur tex.
Sedan krävs mantåg om man offshore kappseglar av någon märklig anledning...

Skriv svar