Placering av yttre gps-antenn - Horizon cp 300

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Svante
Diamantmedlem
Inlägg: 809
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 19:34
Ort: Halmstad

Placering av yttre gps-antenn - Horizon cp 300

Inlägg av Svante » lör 05 jul 2008, 11:27

Jag har fått min Horizon cp 300 nu och med i paketer så ligger en mall för nersänkt montering. Funderar nu på om jag inte skulle sätta antennen vid konsollen för instrument framför ruffluckan. Skulle vara smidigt med all kabeldragnng mm. Kruxet är att bommen hamnar rakt över antennen.

Jag kopplade in den hemma, inomhus (nyfiken som man är) och den hittade första sateliten på bara några sekunder och sen bara rasslade det till med övriga...

Kanske är det så bra mottagning med denna antennen att min tilltänkta placering inte skulle vara några problen. Mn nuvarande antenn på båten sitter på akterpulpit men hålet i srovet är för litet då det sitter en gjuten kontakt på den nya antennen. Sen kanske inte sladden räcker heller...

vad tror ni...

Plottern verkar hur bra som helst förresten.

Svante

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Inlägg av Seawolf » lör 05 jul 2008, 17:29

Begreppet fri sikt får allt mindre betydelse för moderna GPS-chips. Och vad gäller en storbom så tror jag inte den är ågot problem för en GPS med 12 eller fler mottagna satteliter, den behöver egentligen bara 3-4 stycken för att hita posiiton, och så många är inte skymda samtidigt.

Lasse M
Diamantmedlem
Inlägg: 222
Blev medlem: tis 17 apr 2007, 14:56

Inlägg av Lasse M » lör 05 jul 2008, 17:53

På vår plotter så fungerar mottagningen av de "vanliga GPS-satelliterna" med antennen nere i ruffen. Vill jag förfina positionen ytterligare med EGNOS så behövs fri sikt. En montering under bommen försämrar inte detta då vinkeln mot satelliten på våra breddgrader är ganska låg. På sydlig kurs skulle dock kanske masten kunna skugga signalen istället? Själv har jag inte hittat någon "klockren" placering av varken plotter eller antenn och kör den här säsongen med en provisorisk installation.

Lasse

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Re: Placering av yttre gps-antenn - Horizon cp 300

Inlägg av bosseh » lör 05 jul 2008, 19:05

Svante skrev:J Funderar nu på om jag inte skulle sätta antennen vid konsollen för instrument framför ruffluckan. Skulle vara smidigt med all kabeldragnng mm.
Det är nog inget problem, nya gps-mottagare är känsliga. Möjligen ett regnblött segel kanske kan "skugga" lite men troligen fungerar det ändå.
När jag köpte min plotter funderade jag på att köpa med inbyggd gps men det blev med extern. Nästa gång blir det dock inbyggd=mindre sladdar.

Jag har varit ut och hård-testat min CP180. Ju mer man använder desto mer imponeras man. Dator med BSB-kort känns nu riktigt gammalmodigt. Trots att jag bara har en 5"-display så funkar det och man ser även i starkt solljus.

Nubben
Diamantmedlem
Inlägg: 316
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 15:38
Ort: Helsingfors
Kontakt:

Inlägg av Nubben » mån 07 jul 2008, 11:18

Varifrån beställde ni era Horizon plottrar om man får fråga, beställde ni megawidekortet med hela norden också eller något mindre regionalt C-map kort?

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Inlägg av bosseh » mån 07 jul 2008, 13:32

Nubben skrev:Varifrån beställde ni era Horizon plottrar om man får fråga, beställde ni megawidekortet med hela norden också eller något mindre regionalt C-map kort?
Jag köpte från usa, dogbytecomputer.com
Kortet köpte jag hos Hjertmans, det blev ett lokalt - jag var lite sent ute.
Har nu köpt ett stativ hos Jula som ska monteras idag!

Svante
Diamantmedlem
Inlägg: 809
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 19:34
Ort: Halmstad

Inlägg av Svante » mån 07 jul 2008, 13:54

Min cp 300 köpte jag på tecopt.se 7700:- inkl allt, känns som det var för lite att tjäna på att importera själv.

Kortet på hjertmans. ett max wide över hela västkusten danmark mm.

Svante

Svante
Diamantmedlem
Inlägg: 809
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 19:34
Ort: Halmstad

Inlägg av Svante » sön 10 aug 2008, 18:59

monterade antennen mitt på instrumentkonsollen som jag tänkt. Den hittar tillräckligt med sateliter för WAAS/EGNOS.
Verkar helt opåverkat av bom och segel.

Den noggranheten räcker för mig :D

Svante

Skriv svar