Motorbåtsligister

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
HR312
Diamantmedlem

Motorbåtsligister

Inlägg av HR312 » mån 23 jun 2008, 16:34

En regnig måndag som denna är det läge att reflektera över vårens/sommarens erfarenheter hittills.

En vanlig synpunkt bland seglarkompisarna är att det brister i hänsyn bland motorbåtsfolket.

Enligt min uppfattning finns det knappast någon grund för ett sådant generellt påstående. Vid min hemmahamn finns ett litet gatt där båtar från tre marinor måste passera och följdaktligen är trafiken där mycket tät på fredagskvällar och söndagseftermiddagar. Vid samtliga tillfällen vi passerat där (10-12 ggr) den här säsongen saktar snabbgående större motorbåtar ned till ca 5 knop. Detta är ju en självklart agerande men som vi vet är följsamheten efter givna normer (gå till dig själv) inte alltid så god. Jag tycker att det är toppen att gott sjömansskap är spritt brett över båtägandet i dessa tidevarv av mängder av "nytt" folk som idkar båtliv.

Självklart finns det undantag och för tre helger sen kom det en Storebro 420 Baltic som i 15-20 knops fart sick-sackade på ett avstånd av säg 30 meter från raden av motorgående seglare. Arrrgh! Men överlag häpnar jag över att samspelet ändå funkar så bra som det gör!
Henric D

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 23 jun 2008, 17:19

Jag har båten i en yttre del av hamnen som också är genomfart till både inre och gästhamn. De allra flesta passerar med väl anpassad fart men det skulle inte skada om ägarna av snabba motorbåtar lärde sig att släppa av sin häckvåg. Då blir svallet mycket mindre.
Värsta gruppen är feta gubbar på sightseeing i hamnen och några ungar i gummibåt.
Sen skulle det bra om även seglare inser att fartbegränsningen gäller dem också!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 23 jun 2008, 18:42

Jag håller med HR312 - de allra flesta sköter sig bra och visar hänsyn! Tyvärr är det ju det enstaka puckot som märks, som vanligt.

Bussigt att inte dra alla över en kam!
Anders S

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » mån 23 jun 2008, 19:31

Håller också med om att de flesta i både segelbåtar och motorbåtar är trevliga att umgås med, både på vattnet och på bryggan.

Men, men...när det är någon man blir sur på är det nästan alltid en i motorbåt...
Det är väl därför det anses nödvändigt med båtkörkort och att det skall krävas i första hand för motorbåtar.

Inte kan väl våra folkvalda ha fel?

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 23 jun 2008, 19:59

Maxi33 skrev: Men, men...när det är någon man blir sur på är det nästan alltid en i motorbåt...
Tja, det kan nog variera. I vår hamn har motorbåtsfolk fått gehör för klagomål på att de uschliga segelbåtarna slamrar med sina master, och det har uttalats en åsikt att man får (bör få...) gå ombord på andras båtar för att ordna till sådant.
Anders S

norre
Trogen medlem
Kontakt:

Inlägg av norre » tis 24 jun 2008, 08:06

även jag har god erfarenhet av motorbåtarna här. Tycker dem sköter sig lika bra som alla andra vad gäller att anpassa sin fart i hamnen o dyligt.
Däremot ligger det 2 vattenskotrar precis bakom mig som något företag hyr ut till den som känner för att hyra.
Dem har jag väll däremot lite sämre erfarenhet av för folk som hyr dem verkar tycka det är kul att åka fram o tillbaks o titta på båtarna i hamnen.
Så när man ligger nere i salongen o läser eller vad som helst kan man efter ett tag undra varför svallet aldrig slutar o man går upp o ser en vattenskoter som åker fram o tillbaks i hamnen o stolt visar upp 'sin för en timma's vattenskoter.

Själv tror jag att båtkörkort ändå kan vara bra. Äger en motorbåt med en kompis som inte har någon kunskap inom navigering eller sjömannaskap. Nu har den aldrig varit sjösatt än då vi håller på o fixar upp den. Men det är lite skrämmande o lyssna på hans idéer om hur det blir att bränna runt i sommar och när jag försökt upplysa han om åtminstånde väjningsregler och fartbegränsningar är intresset svagt "Arsh, är ju bara gasa o svänga men man lär ju knappast hamna i någon sån situation, vattnet är ju stort".

Jens K
Platinamedlem

Inlägg av Jens K » tis 24 jun 2008, 10:09

Jag tror att anledningen till att man mest blir sur på motorbåtar är ganska enkel (och jag tror faktiskt att även andra motobåtar blir mest sura på motorbåtar av just de anledningarna, även om de må vara mer toleranta för att de själva gör samma saker).

Medan en segelbåt egentligen bara kan vara störande för andra sjöfarande på ett enda sätt, nämligen genom att vara i vägen, så kan motorbåtar vara störande på tre sätt: de kan vara i vägen, de skapar buller och de skapar svall. Det finns alltså tre gånger större risk att bli irriterad på en motorbåt helt enkelt.

Dessutom finns det fler motorbåtar än segelbåtar totalt, vilket gör risken ännu större. Så oavsett hur mycket körkort det införs och hur bra alla motorbåtsförare är utbildade, så kommer de fortfarande utgöra en betydligt större risk för irritation än segelbåtar.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 24 jun 2008, 10:37

På ett ställe byggdes ett villaområde med tillhörande hamn. De flesta som byggde skaffade också snabbgående båt men nästan ingen hade någon tidigare erfarenhet. Det finns en utbredd uppfattning att en motorbåt kan vem som helst köra. Segelbåtar däremot kräver massor med utbildning/erfarenhet, det vet ju också alla "landkrabbor".
Det är väldigt få som skaffat sig "Manöverintyg för högfartsbåt". Att kunna hantera en högfartsbåt kräver en viss kunskap och den får man inte bara i böcker. Pratar man med ägarna inser man att kunskaperna är dåliga. Vilket ofta innebär att de får en sämre bränsleekonomi därför att de inte vet vad rätt gångläge är osv.
Vad man kapitalt misslyckats med är att informera om behovet av kunskap.
Här borde båtförsäljare, Sjösäkerhetsråd, båtklubbar mfl göra en insats.

Jens K
Platinamedlem

Inlägg av Jens K » tis 24 jun 2008, 11:14

bosseh skrev: Vilket ofta innebär att de får en sämre bränsleekonomi därför att de inte vet vad rätt gångläge är osv.
Just det kan ju vara en fördel - då har de inte råd att åka så mycket... :lol:

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » tor 26 jun 2008, 13:14

Jens K skrev:Jag tror att anledningen till att man mest blir sur på motorbåtar är ganska enkel (och jag tror faktiskt att även andra motobåtar blir mest sura på motorbåtar av just de anledningarna, även om de må vara mer toleranta för att de själva gör samma saker).

Medan en segelbåt egentligen bara kan vara störande för andra sjöfarande på ett enda sätt, nämligen genom att vara i vägen, så kan motorbåtar vara störande på tre sätt: de kan vara i vägen, de skapar buller och de skapar svall. Det finns alltså tre gånger större risk att bli irriterad på en motorbåt helt enkelt.

Dessutom finns det fler motorbåtar än segelbåtar totalt, vilket gör risken ännu större. Så oavsett hur mycket körkort det införs och hur bra alla motorbåtsförare är utbildade, så kommer de fortfarande utgöra en betydligt större risk för irritation än segelbåtar.
Jag håller delvis med dig, men ett gäng arroganta ungdommar på en jättesegelbåt (ev hyrd) är ingen höjdare att möta, oavsett om dom seglar, ligger i hamn eller går för motor. Jag tycker det handlar om människor inte båttyper.

Jens K
Platinamedlem

Inlägg av Jens K » tor 26 jun 2008, 13:21

Spider skrev:
Jens K skrev:Jag tror att anledningen till att man mest blir sur på motorbåtar är ganska enkel (och jag tror faktiskt att även andra motobåtar blir mest sura på motorbåtar av just de anledningarna, även om de må vara mer toleranta för att de själva gör samma saker).

Jag håller delvis med dig, men ett gäng arroganta ungdommar på en jättesegelbåt (ev hyrd) är ingen höjdare att möta, oavsett om dom seglar, ligger i hamn eller går för motor. Jag tycker det handlar om människor inte båttyper.
Sant, men tänk dig samma gäng arroganta brats på en motorbåt och risken för att det uppstår irritation är ännu högre. Så visst handlar det om människor, men olika båttyper gör det mer eller mindre lätt att människors otrevliga drag kommer fram.

Skriv svar