Hur mycket får främmat folk göra på din båt?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori

Jag tycker det är okej om främmat folk...

Kommer ombord för att släcka elden som brinner i kajutan
4
14%
Kommer ombord för att se till att båten inte skaver eller seglen inte blåser ut
13
45%
Kommer ombord för att sträcka upp slamrande fall, gnisslande fendrar mm
10
34%
Kommer ombord för att kolla upp så allt är väl, luckan är låst och inget ligger framme...
2
7%

Antal röster: 29

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Hur mycket får främmat folk göra på din båt?

Inlägg av Anders S » mån 23 jun 2008, 20:06

I vår hamn har motorbåtsfolk fått gehör för klagomål på att de uschliga segelbåtarna slamrar med sina master, och det har uttalats en åsikt att man får (bör få...) gå ombord på andras båtar för att ordna till sådant.

Var tycker du gränsen går?
Anders S

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » mån 23 jun 2008, 20:13

Jag försökte klicka på alla alternativen Anders S eftersom de alla handlar om att vara en god granne vilket ju ingen kan ha något emot, men sailguide tycks tillåta en och endast en åsikt...

...vart jag elak nu...?

MVH
Håkan
En expert i mängden

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 23 jun 2008, 20:16

Svårt att välja, vill nästan kryssa i allihop..:)

Men så länge det är för trivsel och all välmening och man inte är i närheten själv av sin båt så kan man nog få tillåta viss "justering" av eventuellt irriterande fendrar/fall och säkrande av segel som håller på att blåsa upp.

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » mån 23 jun 2008, 20:23

En som inte kan hantera fall bör heller inte tampas med dem. Alltså diskvalificeras de allra flesta motorbåtsägare. Troligen är det också dessa som störs mest av slamrande fall.

Kanske kan man göra en kompromiss såtillvida att den svårt störde motorbåtsägaren snällt måste fråga en kunnig seglare om denne vill re-arrangera ett slamrande fall...

Jag skulle ha svårt att förlika mig med att någon trasslat till det mer än vad jag själv skulle gjort!

mvh Sven-Barry

Gäst #2
Platinamedlem

Inlägg av Gäst #2 » mån 23 jun 2008, 21:24

Jag tycker inte att främmande mäniskor ska få ändra något som har med rigg och fall att göra. Risken är stor att något fyllo gör något fel som kan orsaka skador.
På sin höjd skulle man kunna tillåta hamnkaptenen att spänna slamrande fall. Då vet man ju i alla fall vem som varit framme.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 23 jun 2008, 21:42

Maxi33 skrev:Jag försökte klicka på alla alternativen Anders S eftersom de alla handlar om att vara en god granne vilket ju ingen kan ha något emot, men sailguide tycks tillåta en och endast en åsikt...

...vart jag elak nu...?

MVH
Håkan
Åh, jag tyckte jag gjort alternativen så att alla skulle se eskaleringen, från självklart till diskutabelt. Min egen gräns är att gå ombord för att begränsa uppenbar skada, inte bara för att "titta till"...
Anders S

d88-jwn
Platinamedlem
Kontakt:

Inlägg av d88-jwn » mån 23 jun 2008, 21:59

Om man inte klarar av att sträcka fallen så de är tysta blir jag lite irriterad på att någon annan inte skulle få fixa till det..

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » mån 23 jun 2008, 22:06

Intressant i så fall Anders S att se att det första fallet du tycker är självklart, brand ombord, endast får 9 pocent av rösterna hittills, lika många som skulle gå ombord på din båt utan egentlig anledning bara för att kolla läget.

Slamrande fall engagerar folk mest och du kanske skall omvärdera vad du tycker är självklart...

Själv håller jag mig bara med omvärderade åsikter, många av dem om och om igen omvärderade och steg för steg allt bättre beskrivande vwerkligheten - ingenting är någonsin självklart Anders S, utom för religiösa och de har ingenting att säga den som tänker själv.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 23 jun 2008, 22:16

Maxi33 skrev:Intressant i så fall Anders S att se att det första fallet du tycker är självklart, brand ombord, endast får 9 pocent av rösterna hittills, lika många som skulle gå ombord på din båt utan egentlig anledning bara för att kolla läget.

Slamrande fall engagerar folk mest och du kanske skall omvärdera vad du tycker är självklart...

Själv håller jag mig bara med omvärderade åsikter, många av dem om och om igen omvärderade och steg för steg allt bättre beskrivande vwerkligheten - ingenting är någonsin självklart Anders S, utom för religiösa och de har ingenting att säga den som tänker själv.

MVH
Håkan
Om man accepterar alternativ tre tolkar jag att att man accepterar alternativ ett och två också, så som jag utformade frågorna. Du måtte väl se eskaleringen?
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 23 jun 2008, 22:24

Maxi33 skrev: Slamrande fall engagerar folk mest och du kanske skall omvärdera vad du tycker är självklart...
För tydlighetens skull: Jag omvärderar ingenting därför att andra tycker att det fritt fram att gå ombord på min båt för att rycka och dra i fall och tampar. Tänker de sig inte för släpper de kanske ut rullgenuan eller (rätt åt dem) lossar dirken och får bommen i huvudet.

Vad jag inte vet har jag i så fall inte ont av, naturligtvis.
Anders S

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » mån 23 jun 2008, 22:28

"Om man accepterar alternativ tre tolkar jag att att man accepterar alternativ ett och två också, så som jag utformade frågorna. Du måtte väl se eskaleringen?"
...förklarar nu Anders S.

Själv såg jag de fyra frågorna som separata situationer att ta ställning till, och det faktum att man bara kan klicka ett alternativ så som en omröstning i sailguide är strukturerad kom nog oväntat för dig också Anders S, eller hur?

Jag har alltid tyckt att en tydlig förklaring av vad man menar i förväg är bättre än en "tolkning" i efterhand.

Blir intressant att se om andra liksom jag tycker att alla alternativen är acceptabla orsaker för någon att gå ombord.

Själv skulle jag gå ombord på en båt enligt exempel fyra, som enligt frågeställaren alltså är det minst angelägna, om jag tyckte något verkade fel.
Som till exempel en öppen nedgångslucka om jag visste att ägaren inte är i båten och inte heller varit där tidigare under dagen.

MVH
Håkan
En expert i mängden

d88-jwn
Platinamedlem
Kontakt:

Inlägg av d88-jwn » mån 23 jun 2008, 22:32

Måste säga att frågorna för mig tydligt var ett sätt att beskriva stegrande grad av "orsaksviktighet" för att tillåta påstigning.

My two cents - diskussionen om vad man tillåter är intressant. Diskussionen om frågornas utformning är det inte. Släpp den, ngn eller båda tack. (inga svar nödvändiga)

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » mån 23 jun 2008, 22:40

"För tydlighetens skull: Jag omvärderar ingenting därför att andra tycker att det fritt fram att gå ombord på min båt för att rycka och dra i fall och tampar. "
...skrev Anders S medan jag skrev ett annat svar på hans inlägg.

Varför nu använda känsloladdade ord Anders S, är det för att få frågan bort från den ursprungliga betydelsen?
Varför är det självklart (!) att de som försöker få tyst på ett fall (som du genom glömska eller okunnighet har lämnat slamrande) "rycker och drar i fall och tampar"?

Självklart förutsätter jag att någon som går ombord på min båt för att åtgärda något jag missat inte bara rycker och drar utan faktiskt fixar det jag missat och vet vad de gör.
Självklart vill jag inte att någon okunnig kommer ombord och rycker och drar i fall och tampar.

Tror du inga medmänniskor om gott Anders S?

MVH
Håkan
En expert i mängden

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » mån 23 jun 2008, 23:11

Någon skrev
Jag försökte klicka på alla alternativen Anders S eftersom de alla handlar om att vara en god granne vilket ju ingen kan ha något emot, men sailguide tycks tillåta en och endast en åsikt...

...vart jag elak nu...?
Redan där var alltså missförståndet klart och tydligt. När det sedan utreddes explicit att de första svarsalternativen låg sas under (följde med, osv) de senare svarsalternativen så förstod nog nästan alla.

Diskussionen som Anders initierat handlar om hur mycket intrång på våra båtar som vi bedömmer som acceptabelt. (Diskussionen handlar inte om hur omröstning fungerar på detta forum, ej heller om hur frågorna formuleras eller något ditåt).
En intressant diskussion i dessa dagar då vi får se mer och mer intrång i våra privata sfärer, än på ena sättet än på det andra.

Klart för -nästan- alla.

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » mån 23 jun 2008, 23:12

"Måste säga att frågorna för mig tydligt var ett sätt att beskriva stegrande grad av "orsaksviktighet" för att tillåta påstigning."
...skrev d88-jwn.

Då är det väl också bekräftat att den ende av de som röstat som skulle gå ombord för att försöka släcka en brand är du d88-jwn?

Och jag skulle i Anders S ställe känna mig tvungen att acceptera att det som är självklar prioritering för en själv inte är självklar prioritering för andra.
Kräver lite ödmjukhet förstås.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Skriv svar