Plotter till laptop eller laptop till vattentät bildskärm?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Inlägg av bosseh » tor 19 jun 2008, 15:54

Nubben skrev:Tackar för informationen, då återstår bara frågan om upplösningen på dessa Megakort är tillräcklig?
Ja jag har fattat det som att all information finns med. Ingen av mina snåla kamrater har megakort som jag kan kolla på, själv har jag börjat med ett Local-kort som täcker Vänen, Vättern, Göta Alv, Göta kanal.
En reflektion, dessa elektroniska, vektoriserade sjökort innehåller enormt mycket mer information än papperskorten eller BSB/rasterkort.

Svante
Diamantmedlem
Inlägg: 809
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 19:34
Ort: Halmstad

Inlägg av Svante » tor 19 jun 2008, 16:51

Som vanligt är det ju så att ju mer man kollar runt ju mer förvirrad blir man. :roll:

Skulle gärna använda C-map men andra alternativ kan bli aktuella.
Garmins produkter ( tex.). Kan man ha en sladd ansluten där eller måste man flytta ett minneskort varje gång man vill kommunicera med plottern.

Det verkar funka så med minneskort på C-map - PC-planner???

Jag har för mig att det finns program med till Garmins handhållna gps:er där men enkelt kommuniserar med den (USB). Tanken är att slippa använda plotterns eget menysystem mer än i nödfall för rutter, nya waypoints mm. Alltså sitta vid navbordet i båten och knappa en rutt som man sen lätt sänder till plottern, för att sen hoppa upp i sittbrunnen och bara njuta. Har en Furuno gps i båten och vet vad det vill säga att lägga in rutter på en sån :? :twisted: i sjögång. Har idag en gps-repeater i sittbrunnen men skulle vilja ha den funktionen bigtime i stället med sjökort och allt.

Alltså, vilka plottrar kan man prata med via sladd i skarpt läge på sjön?

/Svante

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Inlägg av bosseh » tor 19 jun 2008, 17:06

Har man sjökortspgm/sjökort i datorn så kan man nästan alltid flytta rutter, waypoints och tracks fram och tillbaka till plottern.
Garmins handhållna har ett enkelt och bra system för att flytta både data och sjökort.
Till C-map mfl kan man ha en kortläsare ansluten till datorn och sen flytta minneskortet dit så man får upp exakt samma sjökort. För att flytta waypoints mm så får man antingen köra över via kabel eller via ett extra minneskort, man kan inte skriva på minneskortet med sjökorten (tack och lov). Detta är perfekt för köksbordsnavigering vintertid.
Jag har använder mest ett annat system i datorn som då också blir ett backupp-system.
Troligen kommer jag att göra mer på plottern direkt, det är smidigare än man tror om man tränar lite. Lite längre sladd till plottern och man kan ligga bekvämt i soffan och navigera. I synnerhet för alla som kör strömslukande PC som bränner upp benen :D

Fresso
Platinamedlem
Inlägg: 176
Blev medlem: tis 24 jul 2007, 22:54
Ort: Gävle

Inlägg av Fresso » tor 19 jun 2008, 18:20

Hur fungerar det med en skärm i sittbrunnen. Ser man något över huvud taget utomhus i fullt dagsljus?

Jag har problem att läsa sms i mobilen när det är starkt solsken (särskilt innan jag kommer på att ta av mig solglasögonen) Hur lätt är det då inte att missa en bränning eller missuppfatta en djuangivelse?
Rock 20
Statistik
2008 Sjösätt 16/5 370 M Torrsatt 31/10
2009 Sjösatt 30/4

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Inlägg av Jaramaz » tor 19 jun 2008, 18:20

Skarpt läge och kladda med plottern? Glöm det.

En plotter är i huvudsak ett självstående system. Lägga in rutter osv går bra, görs i de stunder man inte behöver plottern.
Å andra sidan, en bra plotter så behöver man inte flytta rutter osv. En baggis att lägga in waypoints på en bra plotter: sikta och tryck (helt annat med en GPS utan plotterfunktion!).

För Garmins grunks så skall man -för alla de GPS / plotters jag jobbat med- välja en speciell kommunikationsmod då man vill ladda upp data till GPS/plottern, likaså om man vill ladda ner waypoints o rutter. Positioner fås via NMEA, som alltid kan snurra på.

Här skall man nog välja: en plotter, som med bra kort kommer att kommer att kosta dig minst 10', då skall du inte behöva koppla till en dator. Det går, men inget du skall ha behov av!

Alternativet är dator + GPS. Lite billigare, men också inte samma funktionalitet, och inte allt i en burk.

Det som gör det så svårt är just detta att vilja jobba med datorn, stor display och kraftfull processing. Och sedan flytta över till plottern. Och helst ha samma bild & miljö.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tor 19 jun 2008, 18:39

Fresso skrev:Hur fungerar det med en skärm i sittbrunnen. Ser man något över huvud taget utomhus i fullt dagsljus?

Jag har problem att läsa sms i mobilen när det är starkt solsken (särskilt innan jag kommer på att ta av mig solglasögonen) Hur lätt är det då inte att missa en bränning eller missuppfatta en djuangivelse?
Jadå. Om du köper en plotter brukar de ha en sk dagsljusskärm. Sådana har en halvgenomskinlig spegel bakom displayen, så den återanvänder dagsljuset. På natten/mulet använder den belysningen.

Sådana skärmar brukar inte finnas på datorer, telefoner och annat man använder mest inomhus eller i skuggan, så man ser sällan hur bra det kan bli förrän man får se en "riktig skärm".
Anders S

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Inlägg av bosseh » tor 19 jun 2008, 22:29

En 5" plotter fungerar ganska ok och med kort klarar man sig på 5,5tkr. För lite drygt 8tkr får man en 7"-are med kort. Visst är en 12" plotter maffigt men det är en stor klump som också drar en del ström. I 40 knop är 12"-aren ganska befogad.
Datorn har sina fördelar, framförallt för planering. Men man kommer långt med GoogleEarth + plottern. Alternativet typ C-map i datorn är inte dumt heller.
Ska man ha en bra och fungerande datorlösning ombord ska det vara en dedicerad omborddator och en dagsljusskärm mm. Men då kostar det och kräver mycket ström. För samma pengar får man en fet Furuno plotter och MaxSea i sin dator, dessa kommunicerar problemfritt via nätverket!

Svante
Diamantmedlem
Inlägg: 809
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 19:34
Ort: Halmstad

Inlägg av Svante » fre 20 jun 2008, 10:12

Verkar som detta skulle kunna funka.

http://www.garmin.se/cartographypage_ta ... pageid=421

Hur är mapsource som gps-programvara? Liknar det plotterns eller är det ett simpelt nerladdningsprogram. Som jag fattat det skulle man få 2 fungerande display där datorn blir en "fjärrkontroll". alltså om man befinner sig i sittbrunnen så navigerar man efter plottern, nere vid navbordet så kan man lägga nya waypoints mm som man direkt kan ladda till gps:en.

Mycket enklare att skriva in namn och spara rutter mm med ett riktigt tangentbord. Jag pallar knappt att sms:a tack vare telefonens begränsade tangentbord, det bara kryper i kroppen på mig man inte hittar rätt tangent. Börjar nog bli gammal :D ...

Der finns även en vga-ut på vissa plotters. Vad man nu skall ha det till om man bara får en remote display som inte går att interagera med.

/Svante

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Inlägg av bosseh » fre 20 jun 2008, 14:24

Mapsource med Bluechart fungerar bra, jag kör det med min handjagare. Dock gillar jag inte korten, symboler ser inte ut som det gör på ett sjökort.
Alltså vill man ha Bluechart G2 som är mycket bättre med bilder etc precis som t ex C-map NT-MAX men då fungerar det inte lika smidigt med PCn utan man får överföra rutter/waypoints på samma sätt som hos alla andra ....
För mig blev priset plotter/kort mycket högre för Garmin ...

Skriv svar