Plotter till laptop eller laptop till vattentät bildskärm?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Svante
Diamantmedlem
Inlägg: 809
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 19:34
Ort: Halmstad

Plotter till laptop eller laptop till vattentät bildskärm?

Inlägg av Svante » ons 18 jun 2008, 19:21

Har ett bra tag funderat på hur man enklast visar laptopens info i sittbrunnen. Kanske har tänkt fel...

Såg att det finns Lowrance 5200C till en vettig peng på nätet. På den sitter det en bildskärmsutgång!!?. Kan man då planera på laptopen vid kartbordet och inkopplad (med samma sjökort, Navitronic) och få rutter mm presenterat på plottern på ett enkelt sätt :roll:

Skulle vara det system jag kunde leva med.

Svante

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Inlägg av bosseh » ons 18 jun 2008, 22:26

Jag kan inte se att 5200C har bildskärmsutgång? Vissa plotters har däremot videoingång, fast det är en helt annan sak.
Panera på datorn går säkert med Navionics. Till C-map köper man en liten burk, sätter kortet där och får upp det på datorn.
Ett annat sätt är om du har något annat sjökortspgm på datorn, då kan du planera och sen skicka upp till plottern.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tor 19 jun 2008, 06:26

Det där kollade jag också upp, för jag var sugen på samma sak. Finns det en VGA-anslutning är det sannolikt för en VGA-skärm, så att man kan ha en repeater i ruffen.

Tvärtom hade inte varit dumt alls.
Anders S

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Inlägg av Jaramaz » tor 19 jun 2008, 12:54

plottrarna i detta segment är i huvudsak avsedda för mindre motorbåtar och slikt. Därför har de ofta möjlighet till presentationav instrument och annat på plotterskärmen, medan övrig kommunikation inte är så välutbyggd. 5200/5300 har tex ethernet-uttag (! o, milda himmel, är detta avsett för sjöbruk?) för i huvudsak inkommande data. De har också NMEA 2000 (pending cert), vilket ju är kul för den som har givare med det ....
- dessa plottrar kan vara utmärkta för seglebåtar ändå, har själv funderat på en 5300.

Är man ute efter plotter med större möjlighet till kommunikation i lokalt nät och/eller slav, då får man tyvärr gå upp i klass, och ev också byta tillverkare - det finns ju en tillverkare som är känd för att vara bäst på nätverk.
Precis som Bosse påpekade är det ovanligt med videoutgång, det är för dyrt, drar för mycket ström, och har nog ringa efterfrågan. Videoingång finns på en del, så man kan se på videofilmer på långa nattpass ....

OBS kolla så att plottern uppfyller dina baskrav, processorerna och minnena är ibland otillräckliga för de mer komplexa korten (som i detta fall, Platinum).

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Inlägg av bosseh » tor 19 jun 2008, 13:19

Standard Horizon CP300 (7200kr) har videoingång som man skulle kunna koppla till datorn för att få upp datorns bild men skärmupplösningen 800x480 är inte så mycket.
Plotter med videoutgång skulle vara coolt. Koppla till en projektor och kör upp på seglet nattetid!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tor 19 jun 2008, 13:22

Jaramaz skrev: har tex ethernet-uttag (! o, milda himmel, är detta avsett för sjöbruk?)
Det får vi verkligen hoppas. Jag har precis dragit upp en Ethernet-kabel till ratten, för instrumenten. Tror du inte att den gyllene RJ45-plinten för 29 kronor från Clas-I-Sjön duger för havsens mörka krafter? Jag fyller den med silikonfett (kiselfett, från min stora ekonomitub) så får vi se...

(men du menade kanske kommunikationsprotokollet? Det borde IOFS inte kunna vattenskadas.)

Projektet: Jag har kommit över en (enligt uppgift) vattentät PC-skärm som jag skall montera i en "pod" vid ratten. Till denna går det fram en VGA-kabel, 12V och (till instrumenten) signalkabel och separat strömförsörjning. Vi får se hur det går, men jag följer (luttrad som man är) devisen "även hermetiskt tillslutna lådor behöver dränhål, så kondensvattnet kan rinna ut"...
Anders S

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Inlägg av Jaramaz » tor 19 jun 2008, 13:35

Nä, RJ45 är inget som skall blandas med vatten. Nu behöver maninte använda just RJ45 för Ethernet, men det är ju det vanligaste.

Inte helt ovanligt dock, en del radar har också ethernet. Beror nog på att ethernet I/O-kretsar är de billigaste man kan hitta.

Problemet med RJ45 (och slikt) är att det är för lite metall, för tunt och för smalt. Kontakteringen ledare/kontakt lämnar också en del övrigt att önska.

Lösningen med fett är bra, har hört om fler som kör med det. Se bara till så att det kommer bakom kontakten sas, så att fettet också skyddar baksidan (sladdsidan) av kontakten.

Nubben
Diamantmedlem
Inlägg: 316
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 15:38
Ort: Helsingfors
Kontakt:

Inlägg av Nubben » tor 19 jun 2008, 13:36

bosseh skrev:Standard Horizon CP300 (7200kr) har videoingång som man skulle kunna koppla till datorn för att få upp datorns bild men skärmupplösningen 800x480 är inte så mycket.
Plotter med videoutgång skulle vara coolt. Koppla till en projektor och kör upp på seglet nattetid!
Har någon annars koll på Standard Horizons plottrar. Just CP300 och CP180 verkar ju vara konkurrenskraftigt prissatta men är de bra?

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Inlägg av Jaramaz » tor 19 jun 2008, 13:40

priserna på Standard Horizon är bra, men vilken IP klass har de? Och hur monteras de?

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Inlägg av bosseh » tor 19 jun 2008, 13:47

Nubben skrev:
bosseh skrev: Har någon annars koll på Standard Horizons plottrar. Just CP300 och CP180 verkar ju vara konkurrenskraftigt prissatta men är de bra?
Jag har en CP180 + några VHFer från Standard Horizon. Jag är mycket nöjd.
De har inte haft svensk generalagent och är därför kanske inte så kända här. Utomlands har de fått enormt bra recensioner.
Jag har kört många plottrar och tycker att dessa tillhör de bästa, jag vill ha logiska system så jag inte behöver plocka fram manualen i tid och otid.
För min del fanns det två viktiga krav. C-map, som jag tycker är bästa kartsystemet och att det finns flera portar för att kunna koppla DSC, AIS, autopilot.

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Inlägg av bosseh » tor 19 jun 2008, 13:50

Jaramaz skrev:priserna på Standard Horizon är bra, men vilken IP klass har de? Och hur monteras de?
Utan att kolla, tror jag de är spolsäkra.
Montering är en pinne med skruv, något man klarar med en hand.

Nubben
Diamantmedlem
Inlägg: 316
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 15:38
Ort: Helsingfors
Kontakt:

Inlägg av Nubben » tor 19 jun 2008, 14:01

bosseh skrev:
Nubben skrev:
bosseh skrev: Har någon annars koll på Standard Horizons plottrar. Just CP300 och CP180 verkar ju vara konkurrenskraftigt prissatta men är de bra?
Jag har en CP180 + några VHFer från Standard Horizon. Jag är mycket nöjd.
De har inte haft svensk generalagent och är därför kanske inte så kända här. Utomlands har de fått enormt bra recensioner.
Jag har kört många plottrar och tycker att dessa tillhör de bästa, jag vill ha logiska system så jag inte behöver plocka fram manualen i tid och otid.
För min del fanns det två viktiga krav. C-map, som jag tycker är bästa kartsystemet och att det finns flera portar för att kunna koppla DSC, AIS, autopilot.
Hur är det med C-map, klarar de av C-maps Megwide kort, t.ex. detta:
http://www.troilmarin.fi/shop/index.php ... cts_id=464

har dessa Megawide tillräcklig upplösning/detaljinformation?

bosseh
Diamantmedlem
Inlägg: 3076
Blev medlem: tor 15 nov 2007, 21:07
Ort: Skaraborg

Inlägg av bosseh » tor 19 jun 2008, 14:19

Nubben skrev: Hur är det med C-map, klarar de av C-maps Megwide kort, t.ex. detta:
http://www.troilmarin.fi/shop/index.php ... cts_id=464

har dessa Megawide tillräcklig upplösning/detaljinformation?
Megawide ska fungera. Kolla C-map's hemsida, där finns angivet vilka sjökortsnummer som ingår.
Det finns specialkomponerade kort, jag såg ett hos SVB som täcker hela Norden (utom Island)
299€

Bild
EDIT: det var ju samma som i din länk ...

Nubben
Diamantmedlem
Inlägg: 316
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 15:38
Ort: Helsingfors
Kontakt:

Inlägg av Nubben » tor 19 jun 2008, 14:39

Tackar för informationen, då återstår bara frågan om upplösningen på dessa Megakort är tillräcklig?

PelleL
Diamantmedlem
Inlägg: 412
Blev medlem: tor 25 aug 2005, 19:21

Inlägg av PelleL » tor 19 jun 2008, 15:47

Det är ju ett C-map max som bara täcker en större yta. C-map är ju vektorkort och innehåller all info som finns på papperskorten.

Skriv svar