Dirken? hur till vad?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Segelfalk
Trogen medlem

Dirken? hur till vad?

Inlägg av Segelfalk » mån 16 jun 2008, 09:59

En nybörjar fråga, kanske.
Dirken hur använder man den? Jag tror jag har greppat det grundläggande att den håller upp änden på bommen då storseglet inte är hissat t.ex då båten ligger i hamn.

Jag gör följande på min lilla båt (Seacat). Dirken är fastknuten på en knap på masten och löper över trissan i masttoppen och ner i bomänden där den sitter kopplad med en skothake.
I hamn surrar jag fast dirken (fästad i bommen) mot akterstaget med en gummi amortisör, spänner storskotet lagom, och så får det sitta när båten inte seglas.

När jag hissar segel lossar jag amortisören, släpper på storskotet lite, och hissar seglet. Sänker bomen i framkant så hela seglet sträck upp. I detta läge brukar jag oftast låta dirken sitta kvar och så seglar man.
Nu är det så att jag märker att dirken har en tendens att haka upp sig på seglets akterrunda, vid näst högsta lattan. I detta fall händer det att jag lossar dirken från bommen och fäster upp den längs akterstaget.

Tänker jag rätt? Är det rätt och "seglarmässigt" att jobba på detta sätt?

Ska man ändra dirken så det kan justeras i längd, (Kanske från sittbrunnen)? Då skulle man ju kunna släppa på den om den hindrar akterrundan. samt sätta an den om seglet ska släppa mer luft (Heter det så?).

Tacksam om någon ville dela med sig av lite erarenhet.

/ Valle

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » mån 16 jun 2008, 10:16

Dirken används precis så som du tänker.
släpp dock på dirken så att den inte skaver på akterliket när du seglar.

I lättvind kan du använda dirken till att lyfta bomen för bättre buk på storseglet.

Nu för tiden är dirken på utgång och ersätts mer och mer av Rodkick.
Calle

Se gla ut

Brendan
Diamantmedlem

Revning

Inlägg av Brendan » mån 16 jun 2008, 10:19

Dirken har man för att hålla uppe bommen när man revar storseglet.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 16 jun 2008, 11:53

Dirken har man för att hålla upp bommen. :)
När man nu vill det oavsett anledning.

Segelfalk
Trogen medlem

Inlägg av Segelfalk » mån 16 jun 2008, 11:55

Tack för bra svar. Då var jag inte helt fel ute :)
Tolkar det som att dirken egenligeen alldrig behöver lossas från bommen, utan man kan bara släppa lite på den. Känns bra.
Ska fundera på att se över den och ev byta lina. Vad tycker ni är att föredra, knap/Cleat på masten, eller dra ner i sittbrunnen med fallavlastare? Vill man oftast ha fasta lägen på dirken, eller sätter man an den steglöst efter behov?

Brendan
Diamantmedlem

Dirk

Inlägg av Brendan » mån 16 jun 2008, 12:37

SWE54 skrev:Dirken har man för att hålla upp bommen. :)
Anledningen till att man har en dirk är att man ska hålla upp bommen i samband med revning av storseglet. Det är dirkens huvuduppgift. I övrigt behövs den knappast. I hamn håller man upp bommen med storfallet.

SWE54
Diamantmedlem

Re: Dirk

Inlägg av SWE54 » mån 16 jun 2008, 14:30

Brendan skrev:
SWE54 skrev:Dirken har man för att hålla upp bommen. :)
Anledningen till att man har en dirk är att man ska hålla upp bommen i samband med revning av storseglet. Det är dirkens huvuduppgift. I övrigt behövs den knappast. I hamn håller man upp bommen med storfallet.
Det är inte så säkert, man kanske har rullstor..?
Lättvinden kräver också att man lyfter lite i bommen.

Puff
Diamantmedlem

Inlägg av Puff » mån 16 jun 2008, 14:32

Det är väl underbart att ha dirken så att inte bommen ramlar ner när du tar ner storseglet. Dessutom kan den bli ett "reservfall" för storen om olyckan är framme. Det räddade en sommar för mig - eller rättare sagt jag slapp böket med att ta mig till mastkran, ta ner masten och trä in nytt fall under den komprimerade sommartiden.

MartinM
Diamantmedlem

Inlägg av MartinM » mån 16 jun 2008, 15:23

Dirken behövs inte om det finns något annat som håller uppe bommen.
När du seglar håller seglet uppe bommen, när du tar ner seglen så har många båtar en kickstång (roddkick = Seldens varu namn) med eller utan fjäder i.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 16 jun 2008, 19:49

Jag har som troligen förste seglare i världen satt en gummistropp från bomnocken och en bit upp till den vanliga dirken. Jag sträcker dirken lite lagom framme vid masten och belägger den på en knap, sen sköter "dirkningen" sig självt vid revning och segelsättning. Det är första säsongen jag provar men jag gillar det skarpt hittills.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Grisslan
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Grisslan » tis 17 jun 2008, 02:29

Min bom hänger rätt bra i sina lazy Jacks när jag tar ner storen, så jag behöver inte mixtra så mycket med dirken. Funkar bra på en liten båt med lätt bom.
Mvh Niklas

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tis 17 jun 2008, 06:30

ack så mycket känslor detta lilla snöre lyckas dra upp!

Mycket beror alltså på hur man seglar och vilken annan utrustning som finns - kick-stång (rod kick för oss som bara kör svengelska), lazy-jacks osv.

Frågan om var man skall sätta fast dirken är lite obesvarad: har du stor stor och tung bom, så att du vill använda dirken när du revar, och om revlinorna ärt nerdragna till sittbrunnen, då kan det vara bra att dra ner också dirken. För egen del har jag dirken fastlagd på masten, så slipper jag det snöret i sittbrunnen. När jag revar tar jag bara hem i revlinan, med hjälp av winschen. Har man rullrev är det lite annorlunda, du vill man kunna lyfta på bommen, annars kan det bli tungt att snurra bommen.

Gunnars unika (!) tips om gummisnöre parallellt (säkrare än i serie med) dirken är bra, då hålls den på plats. Man kan också ha en lite elstisk lina som dirk (sämre kvalitet, billigare) så fungerar det likadant.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » tis 17 jun 2008, 06:59

Guitar Nilsson skrev:Jag har som troligen förste seglare i världen satt en gummistropp från bomnocken och en bit upp till den vanliga dirken. Jag sträcker dirken lite lagom framme vid masten och belägger den på en knap, sen sköter "dirkningen" sig självt vid revning och segelsättning. Det är första säsongen jag provar men jag gillar det skarpt hittills.
Det var i säck innan det var i påse :-)

http://klotterplanket.marinan.com/custo ... rk,seawolf

Segelfalk
Trogen medlem

Inlägg av Segelfalk » tis 17 jun 2008, 20:50

Tack för svar.
Kul att kunna få lite infallsvinklar att lägga till mina egna tankar.

Sen är det väl så att alla kockar har sina egna favoritrecept :)

Nu vill jag ut och testa hur man bäst revar storen på ett snabbt sätt. Jag har ingen fancy-variant utan bara ett par hål i seglet... Ska man skifta bomuthalet till den övre punkten eller ta ett extra uthal :? :idea:
Flytta shacklet i halshornet eller använda en lina att surra ner med.... :?:
Det finns lite att testa :D

Valle

d88-jwn
Platinamedlem
Kontakt:

Inlägg av d88-jwn » ons 18 jun 2008, 13:41

Jag brukar skruva bort uthalet från vanliga hålet eftersom det blir för trångt annars men jag knyter på en ny tamp mellan existerande uthal och revhålet.

För övrigt en utmärkt idé även om jag som jag har enkellinerev som eg sägs klara sig utan separat uthal.

Flytta schacklet ist f att använda sep lina. Lina töjer sig.

Skriv svar