Gissa midsommarvädret!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Mahogny
Guldmedlem
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 12:13

Gissa midsommarvädret!

Inlägg av Mahogny » mån 16 jun 2008, 09:21

Nu är det måndag/midsommarvecka och jag gjorde en snabbkoll vad SMHI och en del andra "väderspåare" tror om vädret på midsommarafton (en av våra viktigaste väderhelger). Här i Stockholmstrakten verkar det bli lite varken-eller-väder. Alltså lite sol, lite regn, inte varmt, inte kallt -tja dom vet alltså inte riktigt. Och i tidningarna står samma gissningar och tolkningar om vädret.

Jag tror att vi amatörer säkert kan gissa lika bra som proffsen. Så var med du också och gissa vädret på midsommarafton.

-Jag tror att vi i Stockholm kommer att ha en solig morgon, sedan två eftermiddagsskurar och en vacker solig kväll. Vind omkring sydväst 5 m/s.

Jens K
Platinamedlem
Inlägg: 171
Blev medlem: lör 19 aug 2006, 18:55

Inlägg av Jens K » mån 16 jun 2008, 11:27

På fredag regn mitt på dan, på lördag på kvällen. Halvvarmt. Mer vind än vad du tror, sydväst 9 m/s. Kan man vinna nåt? :lol:

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Inlägg av SWE54 » mån 16 jun 2008, 11:42

Västkusten
Fred morgon, V 10-12 m/s, skurar. 8-10 grader
Middag, V 10-12 m/s, någon skur. 12-15
Kväll, 8-10 m/s någon skur.10-12
Typiskt midsommar väder..?
Frågan är ju om man inte ska stanna på landbacken.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Inlägg av toaen » mån 16 jun 2008, 18:57

Det blir väl som förra midsommaren - Västanvind och ösregn. Blir det bättre vår vi väl ta det som en bonus.

Eller som Evert Taube skrev i en av sina sånger;
"Västanvind och flickor - kan ingen lita på"

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 16 jun 2008, 19:42

Regn och nordan och skitfulla idioter i idiotiska båtar
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Gäst #2
Platinamedlem
Inlägg: 103
Blev medlem: sön 14 maj 2006, 08:25

Inlägg av Gäst #2 » mån 16 jun 2008, 20:57

I skärgården är det alltid vackert väder!
I stockholms skärgård det vill säga. Hur det är i andra skärgårdar får väl SMHI sia om :)

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Inlägg av Seawolf » mån 16 jun 2008, 21:19

Prova denna norska prognos, verkar vara bra och kan ge väderprognoser på massor av namngivna platser. För midsommarafton spås exempelvis:

Dalarö Skans: Sol. Frisk bris, 10,0 m/s från syd-sydväst. 0 mm nedbörd under dygnet.
Sandhamn Sol. Frisk bris, 10,2 m/s från syd-sydväst. 0 mm nedbörd under dygnet.
Furusund Sol. Frisk bris, 8,9 m/s från syd-sydväst. 0 mm nedbörd under dygnet.
Nynäshamn Sol. Frisk bris, 9,0 m/s från syd-sydväst. 0 mm nedbörd under dygnet.
Nyköping Sol. Laber bris, 7,5 m/s från sydväst. 1 mm nedbörd under dygnet.
Västervik,lätt molnighet. Laber bris, 7,6 m/s från sydväst. 0 mm nedbörd under dygnet.

www.yr.no

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 16 jun 2008, 21:23

Ofta klarar vi oss från regn en bit ut. Solsäkrast är Storjungfrun, favoriten. Dit åker inte de värsta motorbåtsalkisarna heller.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Inlägg av Seawolf » mån 16 jun 2008, 21:44

Guitar Nilsson skrev:Ofta klarar vi oss från regn en bit ut. Solsäkrast är Storjungfrun, favoriten. Dit åker inte de värsta motorbåtsalkisarna heller.
http://www.yr.no/sted/Sverige/Gävleborg ... arsel.html

Fredag 20.06.2008, 17° ,Sol. Frisk bris, 8,5 m/s från syd-sydväst. 2 mm regn.

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Inlägg av SWE54 » mån 16 jun 2008, 21:55

Seawolf skrev:Prova denna norska prognos, verkar vara bra och kan ge väderprognoser på massor av namngivna platser. För midsommarafton spås exempelvis:

Dalarö Skans: Sol. Frisk bris, 10,0 m/s från syd-sydväst. 0 mm nedbörd under dygnet.
Sandhamn Sol. Frisk bris, 10,2 m/s från syd-sydväst. 0 mm nedbörd under dygnet.
Furusund Sol. Frisk bris, 8,9 m/s från syd-sydväst. 0 mm nedbörd under dygnet.
Nynäshamn Sol. Frisk bris, 9,0 m/s från syd-sydväst. 0 mm nedbörd under dygnet.
Nyköping Sol. Laber bris, 7,5 m/s från sydväst. 1 mm nedbörd under dygnet.
Västervik,lätt molnighet. Laber bris, 7,6 m/s från sydväst. 0 mm nedbörd under dygnet.

www.yr.no
Men det var ju du som skulle gissa...:)
Inte någon meteorlog.

ole
Diamantmedlem
Inlägg: 220
Blev medlem: ons 13 sep 2006, 22:59
Ort: ole

Inlägg av ole » mån 16 jun 2008, 22:04

Det ser bra ut för Stockholm iaf

http://www.yr.no/sted/Sverige/Stockholm ... arsel.html

(Nu undrar jag - det är antagligen så att det inte går att få länk på den här sajten om adresset har ä,ö)

Lite YR i midsommarveckan.........
ole

Mahogny
Guldmedlem
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 24 sep 2007, 12:13

Inlägg av Mahogny » tis 17 jun 2008, 13:57

Det jag försöker få fram är att vi amatörer kan göra lika säkra prognoser som SMHI eller lokala väderstationer. Om det är ett stadigt ryskt högtryck med sol så kan vem som helst förutse hur morgondagen ska se ut men om vädret är lågtrycksbetonat verkar det vara näst intill omöjligt även för metrologerna.
Jag har själv följt div. tidningars och TV-s prognoser inför midsommar och alla har sin egen lilla tolkning. Jag har dock inte lagt för stor tillit till deras prognoser ännu, det är flera dagar kvar. Kan bara konstatera att det här i Stockholm utlovades mest klart och fint väder idag (tisdag) och tittar man ut hopar sig tunga regnmoln (åska) och man har knappt sett solen - och detta var en prognos som lästes upp i radions morgonsändning. Man fixar alltså inte ens den rådande dagens väder -hur ska man då kunna begära att de kan förutspå vädret flera dagar fram.

ole
Diamantmedlem
Inlägg: 220
Blev medlem: ons 13 sep 2006, 22:59
Ort: ole

Inlägg av ole » tis 17 jun 2008, 14:34

Jag kommer ihåg att jag för ca 25 år sedan påstod att en prognos för vädret i morgon som var att det blir samma väder i morgon som det är idag ville vara en lika träffsäker prognos som den metereologarna ger.

Jag vill inte påstå samma sak idag.

Interessant om du testar din hypotes med att föra statisik över en period.......
ole

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Inlägg av Tommy » tor 19 jun 2008, 17:51

Det skulle kunna bli regn, eventuellt kan också solen titta fram, kortare eller längre perioder. Temperaturen kommer mestadels att vara normal, eller något under eller över. Vind kommer det att vara, kommandes från lovart.

Gäst #2
Platinamedlem
Inlägg: 103
Blev medlem: sön 14 maj 2006, 08:25

Inlägg av Gäst #2 » sön 22 jun 2008, 23:06

Jahapp, nu är man tillbaka och kan meddela att för stockholms skärgård var vädret vackert under midsommarafton 8) ..................förutom en regnskur vid 15-tiden :oops:

Skriv svar