Vilken spis? - gas eller sprit (Origo)
Vilken spis? - gas eller sprit (Origo)
Vi ligger i startgroparna för en ansiktslyfning av vår båt. Byte av spis är en av punkterna.
Vad säger panelen, vilken variant är att föredra. Origos ugn för inbyggnad med en inbyggnadsspis ovan på lockar lite.
http://www.dometic.com/sv/Europe/Sweden ... taid=72890
Eller skall man fortsätta med gasol, billigare och bättre verkningsgrad... eller.
/Svante
Vad säger panelen, vilken variant är att föredra. Origos ugn för inbyggnad med en inbyggnadsspis ovan på lockar lite.
http://www.dometic.com/sv/Europe/Sweden ... taid=72890
Eller skall man fortsätta med gasol, billigare och bättre verkningsgrad... eller.
/Svante
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Ett gammalt kärt problem.
Jag har haft både sprit, fotogenspis som skulle pumpas, automatisk knappstyrd fotogen och gasol nu senast. Gasolen är bäst. Äckligt och skitigt och dyrt med T-doja. Fotogenspisen läckte, farligt, den attematiska fotogenhällen jävlades och gav mkt dålig värme, det gick inte att steka en rejäl kotlett.
Gasol är toppen. Att nåt av de andra skulle vara mindre farligt tror jag inte heller. Eld är eld.
Jag har haft både sprit, fotogenspis som skulle pumpas, automatisk knappstyrd fotogen och gasol nu senast. Gasolen är bäst. Äckligt och skitigt och dyrt med T-doja. Fotogenspisen läckte, farligt, den attematiska fotogenhällen jävlades och gav mkt dålig värme, det gick inte att steka en rejäl kotlett.
Gasol är toppen. Att nåt av de andra skulle vara mindre farligt tror jag inte heller. Eld är eld.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Föresten, den där inbyggnadsugnen blir väl knappast kardanupphängd? Kardanupphängning är verkligen bra till sjöss även om man bara kokar kaffe. Och att ha en gratäng på gång när man seglar och det är lite kulet är för härligt.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Jag har haft alla tre sorterna - sprit, fotogen och gasol. Gasol skaffade jag 1981, typ, och sedan dess aldrig sett tillbaka.
Väljer man inte gasol, t ex därför att man är (mer eller mindre oresonligt) rädd för brandrisken skall man nog sortera bort sprit också - sprit i kölsvinet är ungefär som bensin - kan explodera, brinner lätt, lätt att antända med mera.
Fotogen luktar, men är svårare att få eld på, även då man vill! Det finns dieselkök och -kaminer också, med ungefär samma problem och fördelar.
Väljer man inte gasol, t ex därför att man är (mer eller mindre oresonligt) rädd för brandrisken skall man nog sortera bort sprit också - sprit i kölsvinet är ungefär som bensin - kan explodera, brinner lätt, lätt att antända med mera.
Fotogen luktar, men är svårare att få eld på, även då man vill! Det finns dieselkök och -kaminer också, med ungefär samma problem och fördelar.
Anders S
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Dieselspisar tar 20 minuter på sig att bli varma! Jobbigt värre. Sen ska de kylas länge med.
För alla former av lite snyggare kök rekommenderar jag gasol. Har (som bekant?
) just byggt om vårt pentry med ny gasolspis med ugn från SMEV, samt kompressorkylbox. Underbart, med eltändning av ugn och brännare, lika bekvämt som hemma. Bara att vrida på. Gasolfobin kan man bota med gasvarnare och läckindikator om man vill..
Ute förra helgen och provade pentryt. Ugnsbakad lax, med en kall öl som förätt, ny känsla ombord..
Hälsningar
Tommy
p.s. i närmare 30 graders värme ute så drog 40-liters kylboxen 0.9 A i snitt, duger tycker jag...
Ute förra helgen och provade pentryt. Ugnsbakad lax, med en kall öl som förätt, ny känsla ombord..
Hälsningar
Tommy
p.s. i närmare 30 graders värme ute så drog 40-liters kylboxen 0.9 A i snitt, duger tycker jag...
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
När jag köpte min båt fanns det bara en fotogenspishäll, visserligen skitdyr och ingen värme förutom fläktlocket till spisen. Då var jag först helt innen på en Dickinsson dieselspis med inbyggd slinga för vattenburet. Men pga uppvärmningstiderna, spillvärmen efteråt och lite grann att ugnen var mindre pga kopparslingegrejen blev det både gasolspis och dieselvärmare. Hade helst velat ha en Glembringkamin men hade ingen plats för den.
Höll å och dividerade om allt det här då i flera år på alla forum.
En flott spisvariant, dock utan ugn är de spritdrivna hällar som även har en sån här gammaldagsliknande 230-volt-spiral-platta. (2 st) Det måste ju vara händigt för de som ofta ligger i gästhamn med 230 voltsuttag.
Sprit-hällarna utan ugn är ju jäkligt snygga, Origougnen ser ut som typ US-Army surplus andra världskriget. Många avstår säkert från spritgn pga det groteska utseendet. Med enbart en sprit-häll kan man ju joxa rätt mycket med en lös Ovniugn ovanpå, har jag hört.
Höll å och dividerade om allt det här då i flera år på alla forum.
En flott spisvariant, dock utan ugn är de spritdrivna hällar som även har en sån här gammaldagsliknande 230-volt-spiral-platta. (2 st) Det måste ju vara händigt för de som ofta ligger i gästhamn med 230 voltsuttag.
Sprit-hällarna utan ugn är ju jäkligt snygga, Origougnen ser ut som typ US-Army surplus andra världskriget. Många avstår säkert från spritgn pga det groteska utseendet. Med enbart en sprit-häll kan man ju joxa rätt mycket med en lös Ovniugn ovanpå, har jag hört.
Okay, i get it...
Gasol är alena saliggörande.
Har inget mot gasol men har lite trångt med utrymme för ugnen. En fast ugn typ den i länken hade nog passat oss och en lös spishäll med lock/skärbräda på.
Finns lösa gasolugnar för fast montage, har inte sett någon?
Får kanske kontrollmäta för att se om det får plats en snygg och funktionell spis/ugn med kardanupphängning i alla fall...
/svante
Gasol är alena saliggörande.
Har inget mot gasol men har lite trångt med utrymme för ugnen. En fast ugn typ den i länken hade nog passat oss och en lös spishäll med lock/skärbräda på.
Finns lösa gasolugnar för fast montage, har inte sett någon?
Får kanske kontrollmäta för att se om det får plats en snygg och funktionell spis/ugn med kardanupphängning i alla fall...
/svante
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
En nackdel med gasol är ju att man måste ha tuben i nåt dränerat fack. Jag har min i ankarboxen. Skulle jag vilja kätting där skulle det krångla till sig.
Min Feeling är varvsbyggd med en speciell gasolhylla med spännband i direkt anslutning till självlänsen i sittbrunnen, under bakre bänken. Smart lösning.
Lite därför vi gillar den och skall behålla vår Feeling och utrusta den. Många smarta och välgjorda lösningar. Måste bara ge den en ansiktslyftning...
Svante
Lite därför vi gillar den och skall behålla vår Feeling och utrusta den. Många smarta och välgjorda lösningar. Måste bara ge den en ansiktslyftning...
Svante
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Hur stor gasflaska får du plats med då? Jag får precis ner en 5-kilos komposit i min ankarbox, den räcker nästan till en lång sommars matlagning. Det luriga är att de här plasflaskorna blivit anings knubbigare än förut. Så jag fick gå loss med fil på ålet för att få ner tuben när jag bytte nyss. Försökte med två olika tuber från macken.
Det är ju händigt ändå att inte behöva kladda med t-sprit eller fotorgen. Gasolen sköter sig själv. Tändsäkringen känns bra den med.
Det är ju händigt ändå att inte behöva kladda med t-sprit eller fotorgen. Gasolen sköter sig själv. Tändsäkringen känns bra den med.
Fyller jag hela det utrymmet så får jag nog plats med gasol för hela båtens livslängd.
Skämt åsido...
På den klacken går det in den större modellen av flaska. Sen själva utrymmet är nog en halv kubikmeter. Där skall ju inte finnas nått för länsens funktions skull men man kan ha mycke prylar där om man bara stuvar bort det innan självlänsen behövs.
Svante
Skämt åsido...
På den klacken går det in den större modellen av flaska. Sen själva utrymmet är nog en halv kubikmeter. Där skall ju inte finnas nått för länsens funktions skull men man kan ha mycke prylar där om man bara stuvar bort det innan självlänsen behövs.
Svante