Peddicrow Soling?
Peddicrow Soling?
Har som alltid svårt att släppa taget om att någongång ha en Soling. Det finns en nu till salu i Danmark som är byggd 1990 av Peddicrow boat yard. Om jag inte minns fel var det dessa solingar som inte var riktiga solingar, det var någon skillnad på skrovformen har jag för mig.
Är det någon som kommer ihåg, det finns inget att hitta på nätet.
mvh /Dan
Är det någon som kommer ihåg, det finns inget att hitta på nätet.
mvh /Dan
Nog menar du Petticrows: http://www.petticrows.co.uk
Jag visste inte at dom gjort solingar någon gång, men det kan mycket väl ha varit så. Just nu har dom gjort en serie om 8-10 ynglingar, endel av dom seglar i OS i år och dom verkar mycket bra.
Observera också at Petticrows gör en exclusiv styrpulpetbåt (Liberty Commuter) på gamla godingskrovet Coronet 21 DC (samma som Nimbus 21 DC o 22 DC senare).
Jag visste inte at dom gjort solingar någon gång, men det kan mycket väl ha varit så. Just nu har dom gjort en serie om 8-10 ynglingar, endel av dom seglar i OS i år och dom verkar mycket bra.
Observera också at Petticrows gör en exclusiv styrpulpetbåt (Liberty Commuter) på gamla godingskrovet Coronet 21 DC (samma som Nimbus 21 DC o 22 DC senare).
I annonsen står det "Pedicrow Soling"....men jag hittar bara lite info på "Peddicrow". Skall kolla på "Petticrows" också.PC skrev:Nog menar du Petticrows: http://www.petticrows.co.uk
Tack för svaret! /Dan
Hittade iallafall detta...
Under OL i 1996 ryddede det engelske værft, som dengang lavede Solinger, overskrifterne på de danske sportssektioner, da Stig Westergaards Petticrow-Soling blev kendt ulovlig i Atlanta. Et par år forinden havde Poul Richard i en periode mistet licens til at bygge Soling, da fire både sejlede med ulovligt glasfibermateriale. Det gav ham et ry i sejlerkredse som klassens slemme dreng.
Om Stig Westergaards Soling i Atlanta:
"Der manglede 300 gram glasfiber lige foran kølen, noget vi ikke var opmærksom på, men skulle vi snyde, skulle det ikke gøres foran kølen. Det var der ingen fordel i," siger Poul Richard helt roligt, selvom han dengang følte, at Anders Børresen som medlem af Solingens tekniske komité, pustede til ilden.
Under OL i 1996 ryddede det engelske værft, som dengang lavede Solinger, overskrifterne på de danske sportssektioner, da Stig Westergaards Petticrow-Soling blev kendt ulovlig i Atlanta. Et par år forinden havde Poul Richard i en periode mistet licens til at bygge Soling, da fire både sejlede med ulovligt glasfibermateriale. Det gav ham et ry i sejlerkredse som klassens slemme dreng.
Om Stig Westergaards Soling i Atlanta:
"Der manglede 300 gram glasfiber lige foran kølen, noget vi ikke var opmærksom på, men skulle vi snyde, skulle det ikke gøres foran kølen. Det var der ingen fordel i," siger Poul Richard helt roligt, selvom han dengang følte, at Anders Børresen som medlem af Solingens tekniske komité, pustede til ilden.
Först. Jag har aldrig seglat Melges men däremot minst 100 andra segelbåtar och jollar.PC skrev:Vad tycker ni annars?
Jag funderar också på en Soling faktiskt. Men jag undrar om den är lite utdaterad? Den är klart en utmananda och intressant segelbåt, men man skulle kanske få ännu häftigare segling i tex en Melges...
Solingen är för mig den optimala segelbåten, där "du" kan lära/avgöra hur det går.
Seglen är entypsklassade, resten är upp till dig.
I dagens mått är inte Solingen någon snabbseglare men går vinden upp till >10m/s så är det inte många som hänger med.
Allting går att trimma med en Soling, den går inte att reva, du får helt enkelt trimma för hårdvind.
Den ger dig en riktig segelupplevelse.
Av någon anledning högaktar jag seglare som har seglat Soling.
Dom kan...........
Calle
Se gla ut
Se gla ut
Lite mer fakta från Svenska Solingförbundet:
Anledningen till att Petticrow har lite dåligt rykte om sig här och där beror på att de under ett år försökte fuska i ett OS genom att ändra i konstruktionen. På grund av detta blev de av med licensen och tillverkningen lades ner. De båtar som tillverkades innan detta och har ett giltigt mätbrev är det absolut inga fel på.
Och vad jag inte riktigt nämnt är att det är min fru som egentligen vill ha
"en billig enkel båt som jag kan lära mig segla med"
Efter min tolkning är det en Soling hon absolut måste ha och det ekonomiska löser sig eftersom vi har gemensam ekonomi
/Dan
Anledningen till att Petticrow har lite dåligt rykte om sig här och där beror på att de under ett år försökte fuska i ett OS genom att ändra i konstruktionen. På grund av detta blev de av med licensen och tillverkningen lades ner. De båtar som tillverkades innan detta och har ett giltigt mätbrev är det absolut inga fel på.
Och vad jag inte riktigt nämnt är att det är min fru som egentligen vill ha
"en billig enkel båt som jag kan lära mig segla med"
Efter min tolkning är det en Soling hon absolut måste ha och det ekonomiska löser sig eftersom vi har gemensam ekonomi
/Dan