Gasoldriven värme
Gasoldriven värme
Hej.
Har ett gasoldrivet vattenburet värmesystem, med gasolpanna från 1968 när båten var ny. Jag vet inte hur skicket är på grejorna och funderar på att plocka bort alltihop, men har också funderat på att besiktiga systemet. Någon som vet var man vänder sig för att få tag någon som kan besiktiga ett sådant system(Malmö)
Har ett gasoldrivet vattenburet värmesystem, med gasolpanna från 1968 när båten var ny. Jag vet inte hur skicket är på grejorna och funderar på att plocka bort alltihop, men har också funderat på att besiktiga systemet. Någon som vet var man vänder sig för att få tag någon som kan besiktiga ett sådant system(Malmö)
Jag kör gasolvärme och det fungerar utmärkt, tyst effektivt och drar ingen ström. Jag bränner ca 10kg per år på värme och matlagning på ca 6v. 10kg kostar 350kr. Jag kan köra gasol i 30 år till samma kostnad som att byta till en dieselvärmare idag och då räknar jag inte in dieselförbrukningen under dessa år. Men dieselvärmare kanske har andra fördelar. Testa din värmare och se hur det fungerar, är den i dåligt skick så köp en bättre beg. Många värmare har trots sin ålder få gångtimmar.
Det är nog skillnad på hur man använder värmaren - jag kunde i princip tömma en P6 under en kall oktoberhelg! Då blev gasol dyrt...Schvidja skrev:...Jag bränner ca 10kg per år på värme och matlagning på ca 6v. 10kg kostar 350kr. Jag kan köra gasol i 30 år till samma kostnad som att byta till en dieselvärmare idag ...
Annars tror jag inte diesel har några fördelar, snarare tvärtom.
AGA-pannan (har senare haft andra namn) har i förhållande till andra gasolförbrukare enorma gasolmunstycken. Dessutom är den försedd med insugs och avgasrör av tveksam teknisk kvalitet, och om man slarvar med deras infästning kan tändpuffar orsaka att de hoppar av sina studsar på pannan eller däcksförskruvningen.
Sker det är det risk för CO-förgiftning ombord, plus att det kan orsaka brand.
Säkerhetsmässigt är därför pannan ett högriskobjekt, i synnerhet de modeller som har elektronisk tändautomatik och som alltså kan försöka återtända flera gånger efter en avgaspuff som fått luft/avgasslangen att hoppa av.
Sker det är det risk för CO-förgiftning ombord, plus att det kan orsaka brand.
Säkerhetsmässigt är därför pannan ett högriskobjekt, i synnerhet de modeller som har elektronisk tändautomatik och som alltså kan försöka återtända flera gånger efter en avgaspuff som fått luft/avgasslangen att hoppa av.