Gasoldriven värme

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
slin
Silvermedlem

Gasoldriven värme

Inlägg av slin » ons 11 jun 2008, 19:22

Hej.
Har ett gasoldrivet vattenburet värmesystem, med gasolpanna från 1968 när båten var ny. Jag vet inte hur skicket är på grejorna och funderar på att plocka bort alltihop, men har också funderat på att besiktiga systemet. Någon som vet var man vänder sig för att få tag någon som kan besiktiga ett sådant system(Malmö)

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 11 jun 2008, 21:08

Inte för att det är svar på din fråga.
Men du har inte funderat på att byta till exempelvis en dieselriven panna?
Jag har haft gasolvärmare förr och fann dem väldigt dyra i drift. Men du kanske använder den så sällan.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 11 jun 2008, 21:35

Låt kolla upp anläggningen, ska du byta är det lättare att sälja en fungerande panna. Tyvärr är gasol dyrt i sverige men pannorna brukar fungera bra. Dieselvärmare är dyra så se ett år hur mycket du använder värmaren först. Det brukar alltid finnas alternativ att lägga pengarna på!

slin
Silvermedlem

Inlägg av slin » ons 11 jun 2008, 22:00

Ok. Vet du var man ska söka för att få tag i en besiktningsman som kan det här. Kanske någon som låtit besiktiga sin anläggning och har en prisbild?

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » ons 11 jun 2008, 22:39

Ja tror du får skruva ur pannan och lämna till någon. Men själva gasolinstallationen ska du väl kolla ändå? Är den ok är det bara att testa pannan.
Någon annan kanske vet lite mer.

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Inlägg av Schvidja » ons 11 jun 2008, 22:57

Jag kör gasolvärme och det fungerar utmärkt, tyst effektivt och drar ingen ström. Jag bränner ca 10kg per år på värme och matlagning på ca 6v. 10kg kostar 350kr. Jag kan köra gasol i 30 år till samma kostnad som att byta till en dieselvärmare idag och då räknar jag inte in dieselförbrukningen under dessa år. Men dieselvärmare kanske har andra fördelar. Testa din värmare och se hur det fungerar, är den i dåligt skick så köp en bättre beg. Många värmare har trots sin ålder få gångtimmar.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 12 jun 2008, 08:13

Schvidja skrev:...Jag bränner ca 10kg per år på värme och matlagning på ca 6v. 10kg kostar 350kr. Jag kan köra gasol i 30 år till samma kostnad som att byta till en dieselvärmare idag ...
Det är nog skillnad på hur man använder värmaren - jag kunde i princip tömma en P6 under en kall oktoberhelg! Då blev gasol dyrt...
Annars tror jag inte diesel har några fördelar, snarare tvärtom.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » tor 12 jun 2008, 12:27

AGA-pannan (har senare haft andra namn) har i förhållande till andra gasolförbrukare enorma gasolmunstycken. Dessutom är den försedd med insugs och avgasrör av tveksam teknisk kvalitet, och om man slarvar med deras infästning kan tändpuffar orsaka att de hoppar av sina studsar på pannan eller däcksförskruvningen.
Sker det är det risk för CO-förgiftning ombord, plus att det kan orsaka brand.

Säkerhetsmässigt är därför pannan ett högriskobjekt, i synnerhet de modeller som har elektronisk tändautomatik och som alltså kan försöka återtända flera gånger efter en avgaspuff som fått luft/avgasslangen att hoppa av.

slin
Silvermedlem

Inlägg av slin » tor 12 jun 2008, 12:58

Jag ska ner till båten i em och ta några bilder på den, så kan någon kanske se vad det är för typ av panna.

Skriv svar