Är krängband ok enligt LYS?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Ravage
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:45
Ort: Råå

Är krängband ok enligt LYS?

Inlägg av Ravage » tis 10 jun 2008, 19:33

Seglar 2 man på en 3 mansbåt och vore hjälpta av krängband. Vad säger LYS reglerna om detta, tillåtet eller ej ?

mvh /Dan

Användarvisningsbild
sotarn
Diamantmedlem
Inlägg: 232
Blev medlem: sön 03 okt 2004, 22:39
Ort: Västerås

Inlägg av sotarn » tis 10 jun 2008, 20:47

Finns det gällande entypsregler som förbjuder eller begränsar montage av krängband så gäller egentligen dessa före LYS-reglerna men jag har svårt att tro att någon skulle hänga upp sig på det. Finns det inga klassregler så ska det inte vara några problem.
//Daniel

Ravage
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:45
Ort: Råå

Inlägg av Ravage » tis 10 jun 2008, 21:44

sotarn skrev:Finns det gällande entypsregler som förbjuder eller begränsar montage av krängband så gäller egentligen dessa före LYS-reglerna men jag har svårt att tro att någon skulle hänga upp sig på det. Finns det inga klassregler så ska det inte vara några problem.
Jo det finns folk som kan hänga upp sig på det, tro mig! Jag tror som du men vill gärna veta 100 % säkert. Kanske kan maila lysnissarna..

/Dan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tis 10 jun 2008, 22:12

Föreslår följande tolkning: Om klassreglerna tillåter krängband är det OK (Klassregeln gäller före de allmänna redskapsreglerna) men om inte gäller KSR:s redskapsregler, där det finns begränsningar, bland annat för bålens placering relativt mantåg med mera.

Rent principiellt skall man inte vara grinig på "regelnissarna" för om inte seglarna själva sanerar kommer värre grejor än hängband. Lys-klassen är ju avsedd i första hand för "standardbåtar" men man har ju möjlighet att be om lysbrev om man ändrar.

PS: Klart krängband är något att hänga upp sig på. Missade alla den fina? :P
Anders S

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Inlägg av Tommy » tis 10 jun 2008, 22:22

Anders S skrev:PS: Klart krängband är något att hänga upp sig på. Missade alla den fina? :P
Tror du det? Kändes som redan Sotarn syftade på detta i sitt inlägg :wink:

/Tommy

p.s.
Yesss....
Bild

Ravage
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:45
Ort: Råå

Inlägg av Ravage » tis 10 jun 2008, 22:54

Anders S skrev: PS: Klart krängband är något att hänga upp sig på. Missade alla den fina? :P
Jo jag såg också den men glömde det helt i svaret :lol:

Jag har mailat lyskjell..

/Dan

Ravage
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:45
Ort: Råå

Inlägg av Ravage » ons 11 jun 2008, 17:12

Så lyder svaret:

Hej,
Dominant 78 ska seglas enlig "grundstandard" - såsom båtarna levereras.
Båterna konstruerades och levererades inte med krängband. Alltså är det inte
tillåtet.

Med vänlig hälsning
Kjell Marthinsen


Blir till att låta bli med andra ord! /Dan

Nubben
Diamantmedlem
Inlägg: 316
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 15:38
Ort: Helsingfors
Kontakt:

Inlägg av Nubben » ons 11 jun 2008, 19:15

Låter som ett mycket intressant svar. Båten levererades också inte med kullagrad levang, får man inte segla med det då? Knappast hade man heller Rullgenua, genomgående lattor, kullagrade block eller kolfiberspinnakerbom. Nä du Kjell, detdär gäller nog inte.

Ravage
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:45
Ort: Råå

Inlägg av Ravage » ons 11 jun 2008, 19:55

Nubben skrev:Låter som ett mycket intressant svar. Båten levererades också inte med kullagrad levang, får man inte segla med det då? Knappast hade man heller Rullgenua, genomgående lattor, kullagrade block eller kolfiberspinnakerbom. Nä du Kjell, detdär gäller nog inte.
Jo jag poängterade också det, speciellt med tanke på att Dominanterna såldes i halvfabrikat e.t.c. Men trots allt verkar det vara så att lysKjell verkar vara emot krängbanden som tillbehör.

/Dan

Nubben
Diamantmedlem
Inlägg: 316
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 15:38
Ort: Helsingfors
Kontakt:

Inlägg av Nubben » ons 11 jun 2008, 21:58

Du kan ju passa på att fråga honom vilka tillbehör man får ha och vilka man inte får ha i så fall.

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Inlägg av SWE54 » ons 11 jun 2008, 23:08

Tycker inte det är så konstigt att man inte får ha krängband på en "standardbåt".
Det är ju inte standard.
Att köpa bättre saker som redan finns är ju en helt annan sak.
Annars är det ju bara att montera och söka LYScert...
Men då blir det ju en höjning troligen.

Ravag
Platinamedlem
Inlägg: 181
Blev medlem: tor 31 aug 2006, 09:14

Inlägg av Ravag » tor 12 jun 2008, 10:24

SWE54 skrev:Tycker inte det är så konstigt att man inte får ha krängband på en "standardbåt".
Det är ju inte standard.
Att köpa bättre saker som redan finns är ju en helt annan sak.
Annars är det ju bara att montera och söka LYScert...
Men då blir det ju en höjning troligen.
Personligen trodde jag först det fanns en regel för hur mycket man får hänga ut och inte om det finns krängband eller ej. Man kan ju ha band för att kunna sitta säkert (om det fattas mantåg) också.

/Dan

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Inlägg av Jaramaz » tor 12 jun 2008, 10:29

Om det inte finns en regel för hur långt man får hänga ut (trodde jag också) då kan du ju vira fossingarna kring vad som helst som råkar finnas monterat. Det är väl OK att montera beslag och band för att tex hålla barnen på plats ...

Sedan är det en annan sak att riktigt sportigt är det ju inte att småluras. Alla regler går att tänja osv., men det är ju inte det som är meningen.

Ditt problem att ni inte väger upp riktigt avundas nog många er! Njut av lite mer öl istället.

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » tor 12 jun 2008, 12:26

Ravag skrev:
SWE54 skrev:Tycker inte det är så konstigt att man inte får ha krängband på en "standardbåt".
Det är ju inte standard.
Att köpa bättre saker som redan finns är ju en helt annan sak.
Annars är det ju bara att montera och söka LYScert...
Men då blir det ju en höjning troligen.
Personligen trodde jag först det fanns en regel för hur mycket man får hänga ut och inte om det finns krängband eller ej. Man kan ju ha band för att kunna sitta säkert (om det fattas mantåg) också.

/Dan
Så borde det vara tycker jag också. Vet att på H-båten som inte var utrustad med krängband från start får man ha det men du/gasten ska sitta vänd in mot båten och får inte sitta längre ut än från halva låret har jag för mig.

Det är säkert en gråzoon, men fixa kardborre i kläderna och på däck så sitter ni stadigt även utan krängband :wink:
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Inlägg av SWE54 » tor 12 jun 2008, 13:00

Ravag skrev:
SWE54 skrev:Tycker inte det är så konstigt att man inte får ha krängband på en "standardbåt".
Det är ju inte standard.
Att köpa bättre saker som redan finns är ju en helt annan sak.
Annars är det ju bara att montera och söka LYScert...
Men då blir det ju en höjning troligen.
Personligen trodde jag först det fanns en regel för hur mycket man får hänga ut och inte om det finns krängband eller ej. Man kan ju ha band för att kunna sitta säkert (om det fattas mantåg) också.

/Dan
Kan förstå din tanke, men när nu SWELYS är som det är så...
Man kan i princip räkna med höjt LYS om man gör tillägg som kan förbättra båtens prestanda. Ibland räcker det tom med en ändring av befintligt material.
Jag skulle få höjt LYS om jag lät sy upp en något smalare och något högre spinnaker även om jag inte förändrade ytan...
Så kan det vara.

Skriv svar